Sänkning bak som gick fel....

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Sänkning bak som gick fel....

Post by jsoderbe »

Hej,

jag har arbetat med att sänka bilen bak de sista dagarna, med allt vad det innebär. Jag kapade av de gamla 23 mm-stavarna, och monterade dit 26 mm turbostavar. Jag mätte upp att jag ville sänka 7 cm (bilen hade rallystuk :? innan), vilket blir 8 grader. Mätte upp vinkeln före, och mätte upp vinkeln 8 grader mindre efter. Bilen stod på pallbockar hela tiden.

Så, igår var det dags att hissa ner och titta hur snygg den blev. Den blev precis......lika hög som innan!?! :shock: Det spelade ingen roll hur mycket jag tryckte och gungade, den ville inte trilla ner något mer.

Så frågan är vad som gått fel? Är det turbostavarna som är så mycket hårdare än de gamla originalstavarna? Tacksam för tips, innan jag skruvar isär det hela igen....


Mvh Johan
Homegrown
Posts: 578
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Post by Homegrown »

Hej!
Aldrig kul att göra om ngt när man tror att man är färdig. Precis som du själv tror " Är det turbostavarna som är så mycket hårdare än de gamla originalstavarna?" som är orsaken gör om samma procedur så blir rallybilen banbil/glidarbil.

MVH Stefan
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
User avatar
MartinG
Posts: 219
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:47 pm
Location: Kvicksund

Post by MartinG »

Senast jag gjorde detta använde mig av den här:
http://www.rennlight.com/cgi-bin/spring.cgi

Det blev rätt på första försöket.

Mvh Martin
RS -73 Replica | PCS 2424b
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Wow, det skiljde 9 grader mellan standard och turbostavar! Det trodde jag aldrig. Då är det bara att göra om och göra rätt!

Tackar för hjälpen båda två!


Mvh Johan
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Hej, jag har nu använt beräkningarna i ovanstående länk flera gånger, och det fungerar perfekt.

Nu ska jag dock göra det från "scratch", dvs på en bil där jag inte har någon tidigare höjd att utgå ifrån. Den har varit ett tomt skal.

När jag mäter upp de 27 graderna jag ska ha, vad är startvärdet? Ska jag utgå från dörröppningen, dvs 0 grader om jag sätter vinkelmätaren på ovansidan av tröskellådan?


Mvh Johan
User avatar
MagnusW
Posts: 3019
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

jsoderbe wrote:Hej, jag har nu använt beräkningarna i ovanstående länk flera gånger, och det fungerar perfekt.

Nu ska jag dock göra det från "scratch", dvs på en bil där jag inte har någon tidigare höjd att utgå ifrån. Den har varit ett tomt skal.

När jag mäter upp de 27 graderna jag ska ha, vad är startvärdet? Ska jag utgå från dörröppningen, dvs 0 grader om jag sätter vinkelmätaren på ovansidan av tröskellådan?


Mvh Johan
Ja , man utgår från att bilen står plant vill jag minnas. Trösklen = 0 grader.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply