Motorrenovering – utrustning och bearbetning
Motorrenovering – utrustning och bearbetning
Hej,
Jag måste ta ner och dela min 3.0 SC motor eftersom bakre lagret (#8) rör sig en aning i förhållande till blocket och jag vågar inte köra vidare och riskera att skada motorn (mer). Har köpt Waynes bok och det känns ju helt genomförbart om man bara tar det lugnt och metodiskt. Har dock några frågor:
– Motorstativ och adapter. Funkar Biltema-stativ och passar adaptern till det i så fall? Var får man tag i en adapter i Sverige?
– De specialverktyg man behöver för t ex kamaxeln, är det Porsche man vänder sig till eller har andra leverantörer dom också?
– Var vänder man sig bäst för rengörning och uppmätning av block, axlar, cylindrar och toppar? Är det de vanliga verkstäderna eller lämnar de i sin tur bort det till någon mekanisk verkstad som man kan gå direkt till?
- Har en stor mängd plastlådor och plastpåsar för att hålla ordning på allt; alla andra allmänna tips att tänkta på innan man startar mottages tacksamt!
God Jul!
/b
Jag måste ta ner och dela min 3.0 SC motor eftersom bakre lagret (#8) rör sig en aning i förhållande till blocket och jag vågar inte köra vidare och riskera att skada motorn (mer). Har köpt Waynes bok och det känns ju helt genomförbart om man bara tar det lugnt och metodiskt. Har dock några frågor:
– Motorstativ och adapter. Funkar Biltema-stativ och passar adaptern till det i så fall? Var får man tag i en adapter i Sverige?
– De specialverktyg man behöver för t ex kamaxeln, är det Porsche man vänder sig till eller har andra leverantörer dom också?
– Var vänder man sig bäst för rengörning och uppmätning av block, axlar, cylindrar och toppar? Är det de vanliga verkstäderna eller lämnar de i sin tur bort det till någon mekanisk verkstad som man kan gå direkt till?
- Har en stor mängd plastlådor och plastpåsar för att hålla ordning på allt; alla andra allmänna tips att tänkta på innan man startar mottages tacksamt!
God Jul!
/b
Björn Simonson
1980 911 SC - Insta: @911scowner
1980 911 SC - Insta: @911scowner
Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning
Jag köpte en "halvmåne" på eBay och den fungerar okej med ett universal motorstativ, men motorstativets fyra armar är ofta i vägen. Hade jag i dag börjat från noll hade jag nog hellre köpt något som denna:
https://www.ebay.com/itm/Porsche-356-91 ... jp&vxp=mtr
https://www.ebay.com/itm/Porsche-356-91 ... jp&vxp=mtr
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning
Jag blir lite förvirrad, är det du länkade till inte en “halvmåne” eller finns det olika varianter? Det du länkade till var det jag tänkte mig och som Wayne rekommenderar.
Tack för svar!
Tack för svar!
Björn Simonson
1980 911 SC - Insta: @911scowner
1980 911 SC - Insta: @911scowner
Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning
Du har den senare typen av kam bultar, då behöver du ett special verktyg. Är du lite händig och har en svets då kan du nog göra ett själv.
Med svets, vinkelslip och mapp-gas brännare (Jula) så kan man göra många olika special verktyg.
Med svets, vinkelslip och mapp-gas brännare (Jula) så kan man göra många olika special verktyg.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning
Denna "halvmåne" var betydligt billigare när jag köpte för 8 år sedan:bsimonson wrote:Jag blir lite förvirrad, är det du länkade till inte en “halvmåne” eller finns det olika varianter? Det du länkade till var det jag tänkte mig och som Wayne rekommenderar.
Tack för svar!
Funkar som sagt okej, men den andra typen är bättre.
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning
En sån har jag, funkar men man kan inte skruva koppling/svänghjul med den på motorn pga att motorn hamnar för nära. Värmekammare/grenrör kan också ta i själva stativet av samma anledning, vilket är det största problemet, svänghjul kan man skruva på "golvet".HenrikL wrote:Denna "halvmåne" var betydligt billigare när jag köpte för 8 år sedan:bsimonson wrote:Jag blir lite förvirrad, är det du länkade till inte en “halvmåne” eller finns det olika varianter? Det du länkade till var det jag tänkte mig och som Wayne rekommenderar.
Tack för svar!
Funkar som sagt okej, men den andra typen är bättre.
Jag har dock gjort distanser av lite tjockare rör (och längre skruvar) mellan ringen och stativet, det funkar. Hade jag fått tummen ur så skulle jag lägga några svetsar också....
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning
Ah, nu fattar jag skillnaden. Har inte sett någon sådan halvmåne till salu någonstans dock. Har letat vidare efter det bra fästet också men det verkar tyvärr bara gå att beställa från USA och ingen som vill sälja begagnade heller
Vad det gäller specialverktyg så är jag tyvärr inte tillräckligt flink för att göra mina egna så det blir till att köpa/låna när jag har fått ur motorn och kan se vilken typ av låsning jag har för kamaxlarna.
Vad det gäller specialverktyg så är jag tyvärr inte tillräckligt flink för att göra mina egna så det blir till att köpa/låna när jag har fått ur motorn och kan se vilken typ av låsning jag har för kamaxlarna.
Björn Simonson
1980 911 SC - Insta: @911scowner
1980 911 SC - Insta: @911scowner
Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning
Jag köpte mitt stativ av den här killen i England. Själva ställningen med hjul köpte jag på Biltema.
Jag tror att han gör dessa på beställning, köpte mitt 2014.
http://www.ddk-online.com/phpBB2/viewto ... hilit=Yoke
Hans mejl:
Beetlejac72 "at" aol.com
Jag tror att han gör dessa på beställning, köpte mitt 2014.
http://www.ddk-online.com/phpBB2/viewto ... hilit=Yoke
Hans mejl:
Beetlejac72 "at" aol.com
356A -59
Carrera -84
Carrera -84
Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning
Finns en säljare på Samba som också säljer liknande:
https://www.thesamba.com/vw/classifieds ... n%5B%5D=69
https://www.thesamba.com/vw/classifieds ... n%5B%5D=69
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning
Verktyg finns hos de större handlarna. Om Porsche säljer vet jag inte. Förr i tiden släppte de ju inte ens reservdelsnummren. Tror inte att Stahlwille har specialverktyg längre. Vill ha det till att Hazet tog över, men det kanske bara är för vattenkylda.
Har varit med om kammar som verkligen suttit haft dragna så hemmagjorda verktyg funkar inte alltid. Smidda grejor är en fördel. Titta gärna in hos Stonski racing de har en del flashiga grejor.
Har varit med om kammar som verkligen suttit haft dragna så hemmagjorda verktyg funkar inte alltid. Smidda grejor är en fördel. Titta gärna in hos Stonski racing de har en del flashiga grejor.
Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning
Det verkar ju vara precis vad jag behöver och till ett vettigt pris + att man slipper tull/moms
Har skickat ett mail, får se om han fortfarande tillverkar eller har något att skicka. Tack för tipset!
Har skickat ett mail, får se om han fortfarande tillverkar eller har något att skicka. Tack för tipset!
Sven wrote:Jag köpte mitt stativ av den här killen i England. Själva ställningen med hjul köpte jag på Biltema.
Jag tror att han gör dessa på beställning, köpte mitt 2014.
http://www.ddk-online.com/phpBB2/viewto ... hilit=Yoke
Hans mejl:
Beetlejac72 "at" aol.com
Björn Simonson
1980 911 SC - Insta: @911scowner
1980 911 SC - Insta: @911scowner
Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning
Jag har kollat efter verktyg på utzon och design911 men hittar inget på deras hemsidor, man kanske måste ringa?
Hittade sirtools som har alla verktyg men har ännu inte hittat någon distributör för dom, jakten går vidare
Hittade sirtools som har alla verktyg men har ännu inte hittat någon distributör för dom, jakten går vidare
Johannes wrote:Verktyg finns hos de större handlarna. Om Porsche säljer vet jag inte. Förr i tiden släppte de ju inte ens reservdelsnummren. Tror inte att Stahlwille har specialverktyg längre. Vill ha det till att Hazet tog över, men det kanske bara är för vattenkylda.
Har varit med om kammar som verkligen suttit haft dragna så hemmagjorda verktyg funkar inte alltid. Smidda grejor är en fördel. Titta gärna in hos Stonski racing de har en del flashiga grejor.
Björn Simonson
1980 911 SC - Insta: @911scowner
1980 911 SC - Insta: @911scowner
-
- Posts: 248
- Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
- Location: Bålsta
Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning
Såld
Last edited by Porsche911 on Sun Apr 22, 2018 7:37 pm, edited 2 times in total.
Niklas Granath
Porsche 911 Coupe 1974
Chevrolet BelAir Restomod 1955
Porsche 911 Coupe 1974
Chevrolet BelAir Restomod 1955
Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning
Har du gamla kamlåsningen med 46mm muttern så har jag några hempulade verktyg du kan få låna.bsimonson wrote: Vad det gäller specialverktyg så är jag tyvärr inte tillräckligt flink för att göra mina egna så det blir till att köpa/låna när jag har fått ur motorn och kan se vilken typ av låsning jag har för kamaxlarna.
Sitta fast kan de göra också, men tom en elektrisk mutterknackare brukar kunna få bort dom.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
- freddegabbe
- Posts: 242
- Joined: Fri Oct 02, 2009 1:05 pm
Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning
Jag har ett P9191, för den lite nyare kamlåsningen, som du kan låna.
Fredrik
Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning
Fredrik och Magnus, tack för erbjudandet att låna! Jag hör av mig när jag har fått ur motorn och ser vilka verktyg som behövs.
Niklas, tack till dig med. Jag fick dock svar från ddk-killen som ska skicka ett fäste efter nyår så jag kör på det eftersom det verkar lite smidigare.
Niklas, tack till dig med. Jag fick dock svar från ddk-killen som ska skicka ett fäste efter nyår så jag kör på det eftersom det verkar lite smidigare.
Björn Simonson
1980 911 SC - Insta: @911scowner
1980 911 SC - Insta: @911scowner
Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning
Niklas, jag köper gärna halvmånen av dig.
Mathias Eriksson
-69 911T Sportomatic
-72 Chevrolet C10
-68 Chevrolet Camaro
-69 911T Sportomatic
-72 Chevrolet C10
-68 Chevrolet Camaro
-
- Posts: 248
- Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
- Location: Bålsta
Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning
Hej
Den är såld
Den är såld
Niklas Granath
Porsche 911 Coupe 1974
Chevrolet BelAir Restomod 1955
Porsche 911 Coupe 1974
Chevrolet BelAir Restomod 1955