Oljekylare

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
nikke911
Posts: 288
Joined: Sun Aug 31, 2008 6:36 pm

Oljekylare

Post by nikke911 »

Nån som vet vad det är för skillnad mellan tidig (65-71) och senare (72-89) motoroljekylare.Alltså den som sitter på motorn. Den tidiga tycks ju va nästintill omöjlig o få tag på.Hittade dock en NOS Behr tidig kylare,men skulle behöva en till 3.0.
User avatar
MagnusW
Posts: 3024
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Oljekylare

Post by MagnusW »

nikke911 wrote:Nån som vet vad det är för skillnad mellan tidig (65-71) och senare (72-89) motoroljekylare.Alltså den som sitter på motorn. Den tidiga tycks ju va nästintill omöjlig o få tag på.Hittade dock en NOS Behr tidig kylare,men skulle behöva en till 3.0.
Anslutningen till slangen som går ill tanken. På tidiga kylare är det en gängad koppling (M30), på senare trär man bara på slangen med en slangklämma.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
nikke911
Posts: 288
Joined: Sun Aug 31, 2008 6:36 pm

Post by nikke911 »

Tackar! Nån som behöver en sprillans ny kylare? Inte billig..
User avatar
Bernard
Posts: 328
Joined: Tue Mar 04, 2008 11:13 pm
Location: Tyresö

Post by Bernard »

Sportwagen Eckert säljer en "replika" som kostar hälften av Behr. Kan nog vara ett helt ok alternativ.
Bernard Lohr

-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
Post Reply