Oljefilter.

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Nilsson
Posts: 210
Joined: Sun Jun 25, 2006 8:35 am

Oljefilter.

Post by Nilsson »

Undrar bara vad det är för skillnad på oljefilter 90110720309 (-71) och 93010776401 (72-)..Och tar gärna emot tips om det finns något "Pirat"-filter som är lika bra som orginal....Och helst skulle jag vilja ha svaret ikväll.......
karl-ove
Posts: 165
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:02 pm

Re: Oljefilter.

Post by karl-ove »

Nicke Nilsson wrote:Undrar bara vad det är för skillnad på oljefilter 90110720309 (-71) och 93010776401 (72-)..Och tar gärna emot tips om det finns något "Pirat"-filter som är lika bra som orginal....Och helst skulle jag vilja ha svaret ikväll.......
Gängan skiljer, om du ska ha ett tom -71 kan du köpa det på macken, vw dislar 80 tal samt volvo dislar 80 tal har då rätt filter.

Karl-ove
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

OK brukar ha Mahle-filter till 911 tom 71 för en 50-lapp.

Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
Johannes
Posts: 2123
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

varför pirat? senast betalade för ett år sen kostade det 79 sek original...

åtminstonde till 3.2an, är de dyrare till de äldre?

För övrigt sägs biltema höra till de bättre filtren på marknaden enligt initierade källor i filterbranschen.

Porsches originalfilter är numer tillverkade i USA. Tillverkaren skyltar ej med namnet på dem. Förmodligen är mahle eller Mann+Hummel ett minst lika bra val. Finns även pirat med syntetfibrer (märkta bla Mobil 1)i till högre pris. Detta lovar gott, så länge som glasfibern inte havererar och går ut i lagren.
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Till 2,2:orna är filtrena betydligt dyrare om det står Porsche på dem än om det står Mahle...

Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
Johannes
Posts: 2123
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Kunde just tro det...det var ju mycket dyrare för 20-25 år sen vill jag minnas. Har ett flak kvar från den tiden till 2.0.

Vill minnas att Opel Admiral eller Kapitän hade filter som passade precis. Fast ventilen har nog inte samma data...
Guest

Re: Oljefilter.

Post by Guest »

Nicke Nilsson wrote:Undrar bara vad det är för skillnad på oljefilter 90110720309 (-71) och 93010776401 (72-)..Och tar gärna emot tips om det finns något "Pirat"-filter som är lika bra som orginal....Och helst skulle jag vilja ha svaret ikväll.......
Klart man ska ha ett PIRAT FILTER!!

HAR MAN EN 35000-50000 KRONORS MOTOR,GÄLLER DET JU ATT SPARA 5-6(FEM-SEX)
KRONOR!
CHANSA VET JAG ,SE VAD SOM HÄNDER!!?
MAN SKA JU INTE??
VISST?

SERIÖST!! SÄG ATT DU SKOJAR??

SÅ BYGGDES EN PORSCHE??
BUDGET PRYLAR FRÅN OK??
:shock:


SÄG ATT DET INTE ÄR SANT?

??KJE££a$
Nilsson
Posts: 210
Joined: Sun Jun 25, 2006 8:35 am

Post by Nilsson »

...Hej Kjellas och alla andra.
Jag som hade lämnat detta med oljefiltret bakom mig.
Nej,jag skojade inte.Vad jag egentligen menade med "Pirat" filter är typ,Moroso eller Fram tex.Men det slutade att jag tog med mitt filter till Porsche Center och köpte ett som passar 72- till min 1970..Som jag förvisso är väldigt förtjust i men några 350-500.000-är nog att ta i.
Förövrigt så vörmar inte heller jag för piratfilter då även jag varit med om att dom spruckit...Dock ej på 6cylindriga Porschar men på 4an...Och orginalfiltret kostade 149 glada bagare....Överkomligt,tycker jag.
Nilsson
Posts: 210
Joined: Sun Jun 25, 2006 8:35 am

Post by Nilsson »

Oj,måste redan rätta mig.
Jag tyckte det stod 350.000-500.000- Värde på bilen.
Men det stod ju 35.000-50.000- för motorn...
Där har du ju nästan rätt....Min motor är nog värd....Det..
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Nåja nu är väl Mahle snarare ett OEM-filter än ett piratfilter. Jag skulle inte vara så småsnål om det var nåt kinesiskt filter.

Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
Johannes
Posts: 2123
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Porsche har sannolikt sänkt kraven på sina reservdelar. reservdelar är inte att jämföra med originaldelar alla gånger - inte ens när det gäller bilar som tillverkas.

Köpte servicedelar hos P-center. Prylarna kom från, Polen, Tjekkien nåt mer östland och slutligen oljefiltret från USA. Ja stiften stod det China på.

Vad gäller oljefilter så betvivlar jag inte en sekund att såväl mann+Hummel som Mahle har lika bra och troligtvis bättre prylar än Porsche original som tillverkats av nån firma i USA. Att tillverka oljefilter är svårt. Åtminstonde Mann+Hummel tillverkar samtliga filter (och det är många olika typer) i en och samma maskin i Stuttgart/Ludvigsburg.

Marknadsledare på filter är Mann+Hummel, Mahle och Sogefi kanske nån Japan som vi inte vet så mycket om i Europa.

Tex OK säljer Mann+Hummel.


Hur som helst så är oljefilter bland det lönsammaste som går att tillverka och sälja. Kostar mer att stoppa dem i kartongen än att tillverka dem vill jag minnas...


Har för övrigt i dag beställt filter från P-center. Kanske inte bäst men enklast. Byter ofta. Senaste filtret gick knappt 200 mil, likaså oljan. Som jag förstått är det inte milen utan tiden som knäcker oljan, och förstås antal starter. Byts ofta även den. Den bilen har gått fyra tusen mil på 20 år.


Drömscenariot är nog en bil som går i timtal på motorväg med lite olaglig hastighet för att oljan skall vara fräsch.

/Johannes
Post Reply