Page 1 of 1

Mått

Posted: Mon Feb 07, 2022 3:18 pm
by Gerlin
Hej.
Någon här på forumet som vet vad det skall vara för avstånd mellan kaross,dörr, tröskel och skärm på en 911.(-74)
Jag tänker att Porsche säkert har ett definierat mått som gäller.......(så skall det vara)

Tacksam för svar
Fredrik

Re: Mått

Posted: Mon Feb 07, 2022 8:37 pm
by Johannes
det finns angivet i reparaturanleitung som jag inte har framför mig i skrivande stund. Det finns även ett verktyg för att kontrollera med ritning så ,man kan tillverka en själv. Nån dag så borde jag kunna gräva fram det

Re: Mått

Posted: Tue Feb 08, 2022 12:41 am
by gtBen
Jag har sett att spalterna ska vara 4,2mm innan lackering

Re: Mått

Posted: Wed Feb 09, 2022 6:02 am
by Gerlin
Tack för snabb respons.

Re: Mått

Posted: Wed Feb 09, 2022 11:21 am
by HenrikL
gtBen wrote: Tue Feb 08, 2022 12:41 am Jag har sett att spalterna ska vara 4,2mm innan lackering
Hur tjock är en billack? Tänkte vilket mått man ska eftersträva på en lackad bil?

Re: Mått

Posted: Wed Feb 09, 2022 1:21 pm
by peterc
Lacken du lägger på vid en omlack kan väl vara 0,15. En originallack är runt hälften.

Re: Mått

Posted: Wed Feb 09, 2022 8:50 pm
by Johannes
Det blir nog lite av hur långt är ett snöre. Och de där mätarna är en sak, de möter ju ända ner till stålet. Betydligt dyrare modeller kan mäta multipla lager.

Bland annat
Årsmodell
Kulör
Fabrikat på färg
Position på karossen
Typ av färg påverkar

Vid nylack läggs olika tjocklek på olika positioner för att spara pengar.

Vissa kulörers pigment står emot stenskott bättre än andra kulörer men kan ha andra svagheter och det påverkar tjockleken

Typ av färg ger också olika tjocklek oftast till exempel Pearl liknande lacker kan ha en annan typ av grundlack,

Solid med klarlack på topp ör en annan variant

Metallic i olika varianter.

Apelsinskal

Det är ju en ca halvdussinet lager ovanpå plåten.

Samtidigt så bygger väl inte lacken så bra på ett hörne som vid en dörrspringa.

300 my på mätaren vid omlackerad bil är nog inget att förvånas över. Primer, slipgrund och vem vet kanske rent av sprutspackel för att nämna något. Det läggs ibland på ganska tjockt för att kanske rent av ha något våtslipa hela lacken och sedan polera upp.

En ny kaross som kanske fått ett litet damm som slipats kan ju ha lackerats om på fabrik. Det brukar gå att göra några gånger innan kittet anses för torrt och karossen måste kasseras.

Det sprutas ju med robotar i dag och varje sekund räknas. Det kan lackas en svart bil, sen rengöring i sprutan och omedelbart lackas det med vitt och det går verkligen fort däremellan

Re: Mått

Posted: Thu Feb 10, 2022 12:03 am
by peterc
Mitt inlägg avsåg att mäter man upp emot 0,15 så är den säkerligen omlackad i något skede. Dock har inte denna parameter någon inverkan när det gäller dörrspringor. Torde hamna under ”mätfel”. Min 83 Cab är aldrig omlackad och där har vi mätt 0,10 - 0,15

Re: Mått

Posted: Thu Feb 10, 2022 10:44 am
by Johannes
Ju äldre bilar dessto bättre passningar, på de senare G modellerna har de förenklat en hel del och det började med att det kom stora lister över trösklarna, motorluckan / vattenrännan ett. Likaså så visar rep handboken ett sätt för tröskelbyte på de tidigaste på ett annat sätt än hur det såg ut från fabrik. Har bara sett en med tröskel så som det lämnade fabrik och det är nog inte bästa sättet att få dit sparklådan om än snyggt.

Hur som så komme bilder från tidig rep handbok, vill minnas att de ökade spelen åtminstone under dörren mot tröskel på senare men om du har bakskärmen kvar så får det ju styras på dörrens överkant...

Re: Mått

Posted: Thu Feb 10, 2022 10:46 am
by Johannes
Tolkar på sliten bänk i garaget

Re: Mått

Posted: Thu Feb 10, 2022 10:47 am
by Johannes
ur RA

Re: Mått

Posted: Thu Feb 10, 2022 10:48 am
by Johannes
.

Re: Mått

Posted: Thu Feb 10, 2022 10:48 am
by Johannes
.

Re: Mått

Posted: Thu Feb 10, 2022 10:51 am
by Johannes
.

Re: Mått

Posted: Thu Feb 10, 2022 10:52 am
by Johannes
.

Re: Mått

Posted: Thu Feb 10, 2022 10:52 am
by Johannes
.

Re: Mått

Posted: Thu Feb 10, 2022 10:53 am
by Johannes
.

Re: Mått

Posted: Thu Feb 10, 2022 10:54 am
by Johannes
.

Re: Mått

Posted: Thu Feb 10, 2022 10:55 am
by Johannes
.

Re: Mått

Posted: Thu Feb 10, 2022 11:03 am
by Johannes
Det är lurigt uppe vid spacklingshyllan för tennet. Likaså om man gått på niten med piratplåt, den är blöt och trösklarna är alldeles för breda i regel, men de kan kapas i radien och svetsas och lödas till rätt bredd. Porsches trösklar var ju med pressning på utsidan att döljas av stora listen. Men hårda och med rätt mått. Likaså är domkraftsfästena reservdel och inte med originallook för de äldsta. Men nu handlade det ju om dörrar...

På lackade karosser bör man använda en kontrollbit av plast.

När dörrar väl är inpassade så kan det nog vara en god ide att stifta dem så som man slaglöder stiften i skärmarna. Tappar man läget så blir det omständigt.

Minns att Opel var tidigt ute med svetsade gångjärn och det är toppen så länge det sitter rätt.

Re: Mått

Posted: Thu Feb 10, 2022 11:24 am
by MagnusW
Apropå karossinpassning...
https://www.youtube.com/watch?v=mIAYxWCXF8A

Jag misstänker att med de små medel de justerar karossen så är allt tokigt igen efter första potthålet...

Re: Mått

Posted: Thu Feb 10, 2022 12:22 pm
by peterc
Kul film. Kapar tråden lite. Var i Östberlin på skolresa 1975. Det var 35 grader varmt. Det första alla Trabbiförarna gjorde när de stannat var att rusa ut och öppna motorhuven. Efter lite studerande så upptäckte vi att motorerna inte verkade överhettade. Till slut blev vi så nyfikna att vi var tvungna att fråga. ”Men det vet väl alla? Öppnar man inte huven så smälter den” blev svaret. 🚙🥵

Re: Mått

Posted: Thu Feb 10, 2022 3:57 pm
by Johannes
Den va bra!

Hahaha Hamburger som de säger där nere