De svårskruvade Porscharna
De svårskruvade Porscharna
I nån tråd hade vi ju uppe hur avancerat det var att ställa ventiler för en märkesverkstad. Wahnsinn.
Plockade fram en gammal Betriebsanleitung - instruktionsbok.
Fina bilder på hur man tappar av oljan och fyller på
Det står hur man byter olja i lådan
Der står hur man ställer ventiler
Dert står hur man kollar att vippan axel sitter som den skall
Hur man rengör tändstiften
Hur man ställer brytare
Hur man ställer in tändningen
Hur - i det här fallet - man ställer in Webrar tomgångsskruv, blandning och luftskruv
Hur man byter fläktrem
Hur man rengör bensinpumpenHur man byter luftfilter
Hur man kollar bromsbeläggens tjocklek
Hur man luftar bromsar
Hur man justerar handbromsen
Hur man ställer in kopplingens frigång
Hur man ställer in hjullager fram
Hur man testar batteriet vid olika temperaturer
Hur man ställer in ljuset
Fint elschema i fyrfärg
Gott om data i övrigt och som på den tiden så stor utväxlingen rakt fram och inte som på senare år antal rattvarv vilket är ganska irrelevant. I det här fallet 1:16,5 när jag läser innantill.
Vi kanske skulle skänka en bok till det Porschecenter som är för lata för att ställa ventiler...
Plockade fram en gammal Betriebsanleitung - instruktionsbok.
Fina bilder på hur man tappar av oljan och fyller på
Det står hur man byter olja i lådan
Der står hur man ställer ventiler
Dert står hur man kollar att vippan axel sitter som den skall
Hur man rengör tändstiften
Hur man ställer brytare
Hur man ställer in tändningen
Hur - i det här fallet - man ställer in Webrar tomgångsskruv, blandning och luftskruv
Hur man byter fläktrem
Hur man rengör bensinpumpenHur man byter luftfilter
Hur man kollar bromsbeläggens tjocklek
Hur man luftar bromsar
Hur man justerar handbromsen
Hur man ställer in kopplingens frigång
Hur man ställer in hjullager fram
Hur man testar batteriet vid olika temperaturer
Hur man ställer in ljuset
Fint elschema i fyrfärg
Gott om data i övrigt och som på den tiden så stor utväxlingen rakt fram och inte som på senare år antal rattvarv vilket är ganska irrelevant. I det här fallet 1:16,5 när jag läser innantill.
Vi kanske skulle skänka en bok till det Porschecenter som är för lata för att ställa ventiler...
Re: De svårskruvade Porscharna
Jag befarar att främsta skälet till att de frånsäger sig dessa jobb inte är brist på kunskap som de skulle kunna läsa sig till. Snarare är det nog så enkelt att de har fullt upp ändå med att serva moderna bilar. I deras prislista ger de rabatter på timpriserna för äldre bilar. Hur intressant blir det då att åta sig tidsödande arbeten på bilar som alltid lämnas in vid högsäsong (vår och höst) till ett lägre pris? Enklast och mest lönsammast är nog att överlåta tidsödande arbeten till fristående aktörer.
Små, snabba, servicar åtar de sig gärna då våra gamla pärlor fortfarande förmår ge lite stjärnglans till deras verkstäder och kundparkeringar. Inför en spekulant på en ny Porsche kan försäljaren peka på en gammal kundbil och säja att över 70 procent av alla Porschar som någonsin byggts fortfarande rullar på våra vägar.
m v h Henrik
Små, snabba, servicar åtar de sig gärna då våra gamla pärlor fortfarande förmår ge lite stjärnglans till deras verkstäder och kundparkeringar. Inför en spekulant på en ny Porsche kan försäljaren peka på en gammal kundbil och säja att över 70 procent av alla Porschar som någonsin byggts fortfarande rullar på våra vägar.
m v h Henrik
Re: De svårskruvade Porscharna
I förlängningen kanske de kommer på varianten att ta högre timpris på äldre vagnar. Det handlar väl då om 35 sek i minuten…
Serviceböckerna är ju ändå passé på så gamla vagnar.
Själv försöker jag ta mig tid till alla jobb i stort sett - eller kallar in nån kamrat. Elen är inte riktigt min grej. Tur det finns snabba säkringar
Serviceböckerna är ju ändå passé på så gamla vagnar.
Själv försöker jag ta mig tid till alla jobb i stort sett - eller kallar in nån kamrat. Elen är inte riktigt min grej. Tur det finns snabba säkringar
- Einar Irgens
- Posts: 210
- Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
- Location: Tromsø, Norge
Re: De svårskruvade Porscharna
En sådan Betriebsanleitung har jag jo, men har knappast öppnat den. Burde kanskje kolla i den då och då...
- Attachments
-
- Betriebsanleitung.JPG (69.28 KiB) Viewed 13806 times
Re: De svårskruvade Porscharna
Ja 35 kr i minuten. Brukar göra det mest själv pa gammelelvan men för ett par ar sedan lämnade jag in den för ett snabbt oljebyte da jag var ganska upptagen, summa summasummarum chf 260 i enbart arbetstid sa ca sek 2400 plus olja/filter o packning till de sedvanliga porsche center priserna... Sa ja, närmare 40 kr i minuten om det hade tagit en timme som dom debiterade för... Brukar ta mig ca 20 min inkl plocka fram verktyg etc. liggandes pa golvet och antar att det gick fortare för dom...
Re: De svårskruvade Porscharna
Det bästa med att göra det man kan själv är att det inte blir något fusk. Man kan alltid fundera på hur mycket olja som överdebiteras på verkstäder generellt.
Men det är ju som bekant en smula kladdigt att byta olja och bli av med den gamla.
Minns en episod när vi var ute i Djursholm, möjligen Täby och skulle demontera en sexa ut en 356. Ägaren stog i ett fönster eller möjligen på nån balkong i morgonrock och en kaffekopp i handen. ” kommer strax ni kan börja- ska bara ta på mig overallen”
Hur som vi lyfte upp 356an och motorn stog på backen och var på väg upp på flaket på synkron vi hade när han kom ut.
Han var lite snopen och utbrast - det var ju rena racingstallet! Det var inte många skruvar så det gick ju snabbt.
Oljan stog i en hink som vi hade med oss.
Säljaren hade inte vaknat riktigt. För han ställde in den på golvet i en ny familjebil för att kunna transportera bort spilloljan.
Vi lyckades övertyga honom om att det nog var i svåraste laget att transportera olja i full hink utan lock i bil.
Hur som så kostade en fd race motor 10 000 på den tiden.
Men det är ju som bekant en smula kladdigt att byta olja och bli av med den gamla.
Minns en episod när vi var ute i Djursholm, möjligen Täby och skulle demontera en sexa ut en 356. Ägaren stog i ett fönster eller möjligen på nån balkong i morgonrock och en kaffekopp i handen. ” kommer strax ni kan börja- ska bara ta på mig overallen”
Hur som vi lyfte upp 356an och motorn stog på backen och var på väg upp på flaket på synkron vi hade när han kom ut.
Han var lite snopen och utbrast - det var ju rena racingstallet! Det var inte många skruvar så det gick ju snabbt.
Oljan stog i en hink som vi hade med oss.
Säljaren hade inte vaknat riktigt. För han ställde in den på golvet i en ny familjebil för att kunna transportera bort spilloljan.
Vi lyckades övertyga honom om att det nog var i svåraste laget att transportera olja i full hink utan lock i bil.
Hur som så kostade en fd race motor 10 000 på den tiden.
Re: De svårskruvade Porscharna
En kompis fick betala extra för städning av verkstadsgolvet när det droppade olja på golvet pga "icke originalfilter". Jag förstår inte vilken magi det finns i Porsches filter som gör att en 944 inte läcker ut olja när man skruvar bort filtret.... Ett Porschecenter i sydöstra Sverige.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: De svårskruvade Porscharna
En sak verkar säker och det är att de underskattar kundernas intelligens. Sen när vi är inne på intelligensområdet så förstår jag inte varför någon ägare av ett äldre fordon vänder sig till dem.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: De svårskruvade Porscharna
Kunder är alltid intelligenta, men kanske verktygs handikappade. 2014/15 ökade behovet radikalt med service på classic fläktbilarna. Priserna på bilar i auktioner,framförallt i usa, sköt i höjden, och många köpte objekt eller renoverade bilar som behövdes genomgå service och handpåläggning.För helt plötsligt var de värda multum.
De flesta av dessa spekulanter, var inga forumrävar med smuts under naglarna. Några få är/va.
Så de lämna iväg dem till Service centren runtom i Sverige.
Kändes väl tryggt att lämna in dem på auktoriserade center som lovade att de har kunskap och erfarenhet.
De icke auktoriserade meckarna har en stor roll att fylla, speciellt om de inte sitter i storstädernas närhet.
Hyror och omkostnader i ovan nämnda städer ställer timkostnaden på max.
De som sitter i sina egna fastigheter en bit från flärden, kan ju erbjuda en lägre timkostnad och oftast en bättre erfarenhet, då de kanske själva leker med samma leksaker som oss.
Tycker detta forum ska uppdatera listan med meckar och stryka minst hälften av de som står där nu, för de är inte aktuella längre.
Alla blir vi äldre och meckarna blir färre och färre.
De flesta av dessa spekulanter, var inga forumrävar med smuts under naglarna. Några få är/va.
Så de lämna iväg dem till Service centren runtom i Sverige.
Kändes väl tryggt att lämna in dem på auktoriserade center som lovade att de har kunskap och erfarenhet.
De icke auktoriserade meckarna har en stor roll att fylla, speciellt om de inte sitter i storstädernas närhet.
Hyror och omkostnader i ovan nämnda städer ställer timkostnaden på max.
De som sitter i sina egna fastigheter en bit från flärden, kan ju erbjuda en lägre timkostnad och oftast en bättre erfarenhet, då de kanske själva leker med samma leksaker som oss.
Tycker detta forum ska uppdatera listan med meckar och stryka minst hälften av de som står där nu, för de är inte aktuella längre.
Alla blir vi äldre och meckarna blir färre och färre.
B-Gruppe..... såld.
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
Re: De svårskruvade Porscharna
Det är närmast hårresande att ha mage att vilja ha betalt för en klantig mek som spiller olja på golvet. Utan att vara för drastisk men är det att betrakta som bedrägeri?
Re: De svårskruvade Porscharna
Om de anser att det droppade olja på golvet för att det ”inte var originalfilter” så är det något allvarligt fel nånstans (dock inte på bilen)
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: De svårskruvade Porscharna
- Einar Irgens
- Posts: 210
- Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
- Location: Tromsø, Norge
Re: De svårskruvade Porscharna
Det är ungefär samma situation i Norge. Har lämnat bilen på verkstad et par gonger, og inte uppnådd annat enn att tappa plånboken. Rostlaging har också blivet en utmaning. Alla plåtverkstader i mitt län vägrer seg mot att ta i svetsmaskinen. Jag ble tvunget att schicka bilen åt en Porschevän i Stavanger. Bra hursomhelst, eftersom han har gamla 911:or själv, og vet hur man lagar dom.
Re: De svårskruvade Porscharna
Jag försöker underhålla min lista med verkstäder på http://poolhem.se/porsche/ och har blivit medveten om ett företag som heter Motikon som servar klassiska Porsche. Är det någon som har erfarenhet av dem? De verkar ha någon form av verksamhet i Uppsala, Löddeköpinge och Visby, är det verkstad på alla dessa orter eller har de bara verkstad i Löddeköpinge?
m v h Henrik
m v h Henrik