Vikt på våra bilar

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Vikt på våra bilar

Post by MagnusW »

Roade mig med att väga min 924a på vägen hem från en bilträff.
600kg på framhjulen och 600kg på bakhjulen med 15 liter soppa och ~100kg Magnus i.

Hygglig viktfördelning med "tung" gjutjärnsmotor, blir bara bättre med mer soppa i.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
gtBen
Posts: 837
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Vikt på våra bilar

Post by gtBen »

Jag vägde min 911 vid samma tillfälle som Magnus.
Framaxeln 420kg och bak 650kg = 1.070kg med halv tank (30kg) och 80kg mig i.Vägverkets våg, så inte så hög upplösning.
Det blir då 960kg tomvikt, för bilen i Nurburgring-utförande utan reservhjul/domkraft med alu-baklucka och bakljusarmaturer i komposit och med 2st OMP kolfiberstolar.
Karies wrote: Sun Jun 11, 2023 5:01 pm Jag blir så jefla avundsjuk.
Med halv tank och fetknopp bakom ratten stannade vågen på 1340kg för en 3.2a från 84.
270kg i skillnad på ekipaget mot min -74 , du har 5,77kg/hk mot mina 7,13kg/hk ...men låg vikt väger tungt :roll:
@lagteknik
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Re: Vikt på våra bilar

Post by Homegrown »

Vägde min vita runt 2010 på en våg med 5kg tolerans
Vägde då in på 915kg med kvartstank, full plåt och std glas. Inredning helt rensad även dörrsidor och dörrhandtag. Inga mattor, isolering, asfaltmattor, bakre stötfångare med tillhörande detaljer, reservhjul,verktyg etc endast en original lätt förarstol.
Allt som Porsche monterat som behövs på en daily driver ifrågasätts om den känns onödig så demonteras det tex bromssköldar, stötdämpar skyddsrören, plåten under styrväxeln etc, etc. Lättare bromsok.
Mer vikt har kommit till i form av krängningshämmare och diffbroms.
911an är från 75 med magnesium block och låda helt plain Jane.
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
User avatar
Oskar.G
Posts: 210
Joined: Sat May 04, 2013 10:16 am
Location: UMEÅ

Re: Vikt på våra bilar

Post by Oskar.G »

Även jag försöker lätta bilen på allt "onödigt" Har funderat på att plocka bort bromssköldar och skyddsrören för stötdämpare men inte vågat. Har du något damaskskydd eller liknande för dämpare eller behövs det inte?
66-912 2.8L
61- Bubbla 1.2L
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Vikt på våra bilar

Post by MagnusW »

Oskar.G wrote: Wed Jun 14, 2023 12:46 pm Även jag försöker lätta bilen på allt "onödigt" Har funderat på att plocka bort bromssköldar och skyddsrören för stötdämpare men inte vågat. Har du något damaskskydd eller liknande för dämpare eller behövs det inte?
På min Targa har jag tagit bort skyddet på dämarna fram och satt dit en generisk gummidamask, kommer inte ihåg från vad. Men många bilar med en fjäder över stötdämparen har såna. Dämparna klarar sig nog utan länge om du håller dem rena.

Bromssköldarna försvann för länge sedan iom bromsuppgradering om de inte lämnat bilen frivilligt redan tidigare...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Vikt på våra bilar

Post by Johannes »

Bromsköldarna är i sig lätta. Men är det verkligen en fördel att demontera?

Man kan ju systematiskt ha slitna belägg istället 😏
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Vikt på våra bilar

Post by MagnusW »

Har inte märkt någon nackdel.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
JMB
Posts: 1060
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Vikt på våra bilar

Post by JMB »

Johannes wrote: Wed Jun 14, 2023 8:39 pm Bromsköldarna är i sig lätta. Men är det verkligen en fördel att demontera?

Man kan ju systematiskt ha slitna belägg istället 😏
Vet inte om det stämmer men har hört kylningen blir bättre utan
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Vikt på våra bilar

Post by Johannes »

Damm och väta är ju andra parametrar för att nämna något av det man eventuellt vill ha i bakhuvudet
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Re: Vikt på våra bilar

Post by Homegrown »

Johannes wrote: Thu Jun 15, 2023 1:21 pm Damm och väta är ju andra parametrar för att nämna något av det man eventuellt vill ha i bakhuvudet
Precis!
Alla dom parametrarna måste Porsche som tillverkare ta hänsyn till, du ska kunna köra i lervälling, snö etc. Bilen skall tåla en lättare avåkning och sammanstötning utan att bilen går sönder.
Det är det tillverkaransvaret man kan/måste tulla på för att få bilen lättare. För enkel är ljuddämpande mtrl i bilen viktigt andra vill ha fungerande värme eller impactbumpers så man lite skydd innan karossen tar skada.
Om man bor där vägarna är asfalterade, så verkar bromsslitage inte vara något problem samma med stötdämparskydden.
Om tar bort något som Porsche tyckte skulle vara där från fabrik för man kalkylera orsak,verkan följverkan. Om allt är inom dina toleranser så är det ok, vi har alla olika preferenser.
Finns sådan som sätter i belägg av bättre sort, trots att de behöver värmas lite innan de får fullt grepp.
Samma med däck, stavar, dämpare, shortshift, diffar, ridehight, trim.
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Vikt på våra bilar

Post by Johannes »

Det kan vara lätt att sila mygg och svälja kameler.

Senast gångna helg har jag reparerat en bil som underkändes pga hjullager.

Den där tvåtumfyran som underkände min bil pekade med lätt flagnat nagellack på defekten.

Givetvis var det en liten rostflaga mellan nav och sköld. Lagerspelet var det inga som helst problem med. Men monterade SKF och kastade Timken US. Ej Porsche men samma typ av konstruktion på justering framhjul.

Skölden var svag. 3 skruvar där insexgreppet gav sig. Knackade ganska mycket axiellt
på skruvarna och skarp rörtång så gick det att få loss. Gäller att ta paus då och då. Det kan skära. M5 med låsvätska.

Sen skulle skärmen repareras, centreras. I vanlig ordning med extra stora brickor. Fixerade med blå padding. Sen svetsning i bänk.

Därefter la jag på polyester över det mesta med matta. Således en bromssköld i komposit…

Givetvis inte värt besväret. De var dyrare förr. Men det räcker ändå. Nu var problemet att det inte fanns till hands, bilen skulle vara klar. Det blev den.

På alla år borde jag ha lärt mig att ha hemma.

De moderna sommar kan dela är toppen. Då slipper man ta av navet och den lätta presspassningen är gjord för ett montage. Med andra ord byter man sköld så byter man lager.

Men det viktigaste på en sköld är den pressningen som finns runt navet som avlasta den packbox som skyddar inre lagret mot väta.

Man kan ju som helgprojekt plasta av hela sköldar med kolfibermatta i en vacuumpåse och snitsa till det.

Men jag behåller mina i alla lägen
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Vikt på våra bilar

Post by MagnusW »

Har du som sagt aldrig märkt någon nackdel, varken på sommar Porsche eller vinterbruksis.... Hade en Audi där bromsarna inte tog första sekunden i slask, trots att den hade bromssköldar....
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Vikt på våra bilar

Post by Johannes »

Även beläggen spelar ju som bekant in hur det tar i början och hur systemet i sig är utväxlat.

Tuska bilar hade en period väldigt mycket on off då att säga och svenskkonstruerade var mer känsliga på doseringen av bromskraften.

Det fanns en tid när vissa bilar förknippades med taxi och de hade andra belägg i samma caliprar.

Andra märken hade i viss mån större caliprar och annan blandning i beläggen.

Men 1 sekund kan bli många meter.

Att spara vikt på sköldar tror jag är att lura sig själv.

Man kan ju dessutom undra vad gruset under bilen väger om det inte är en entusiastbil.

Innan lagerbytet tvättade jag verkligen rent hjulhuset. Detta för att det ska reducera risken för att det ska ramla ner nån skit och komma in i lagret när man håller på. Det låg ganska mycket på golvet.
JMB
Posts: 1060
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Vikt på våra bilar

Post by JMB »

Ja våra hjulhus samlar en del skit. Helt makalöst
User avatar
peterc
Posts: 1187
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Vikt på våra bilar

Post by peterc »

Enda fördelen med att ta bort bromssköldarna är att det kyler bättre men då ska det gå fort och ske upprepade bromsningar. Alltså bankörning. Nackdelarna har nämnts här redan.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Vikt på våra bilar

Post by MagnusW »

Johannes wrote: Thu Jun 15, 2023 10:43 pm Men 1 sekund kan bli många meter.
Ja, när jag långkörde så bromsade jag då och då för att hålla bromsarna rena. Kommer jag ihåg rätt från tiden så var det det officiella rådet från Audi/VW Sverige :D
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1187
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Vikt på våra bilar

Post by peterc »

MagnusW wrote: Fri Jun 16, 2023 10:33 am
Johannes wrote: Thu Jun 15, 2023 10:43 pm Men 1 sekund kan bli många meter.
Ja, när jag långkörde så bromsade jag då och då för att hålla bromsarna rena. Kommer jag ihåg rätt från tiden så var det det officiella rådet från Audi/VW Sverige :D
Kommer ihåg det här. Hjärtat i halsgropen många gånger. Man ska utveckla grejorna färdigt innan man säljer dem. 🥵
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Re: Vikt på våra bilar

Post by Homegrown »

Varför tror ni att Porsche som i princip enda tillverkare använder Aluminium muttrar till hjulen?
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Vikt på våra bilar

Post by Johannes »

Är den där skiten i aluminium? Verkar vara någon klenare metall.

Dras med plasthylsa som spricker.

Pajar muttern då blir det trist. På en bil man köpt begagnad då vet man inte riktigt heller hur bra gängorna är. Det är tidsödande.

Viktskillnaden mot tävlingsmuttrar är liten även på samtliga hjul.

Ofjädrad vikt men det är inte allt.


Lånade ut en mutter en gång som exempel skulle vara förlaga för att fräsa 36 st ur ett stycke. Det var till en SM vinnande Volvo. Men det är något helt annat.


Det kan kanske gå att vara riktigt petig och flytta däcken några gånger på fälgen och spara in på balanseringsvikter. Men det är fortfarande bagateller.

Gammalt djungelknep i rallyskogen. Plåtren kaross står och rostar sedan slipas den och tappar lite.

Men var vikten försvinner är väl så viktigt.

Men visst det ena till det andra fast Porsche själva fokuserade nog mest på tyngre komponenter bakom bilens tyngdpunkt.

Någonstans har jag en ganska täckande lista på fordonsvikt/effekt för gatbil till kund utgår från att den är för basbil utan extrautrustning
User avatar
henca
Posts: 639
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Vikt på våra bilar

Post by henca »

Homegrown wrote: Fri Jun 16, 2023 1:16 pm Varför tror ni att Porsche som i princip enda tillverkare använder Aluminium muttrar till hjulen?
Man hade ju kunnat tro att det skulle vara för att spara in på roterande massa, men då borde man inte ha ödslat material på att göra muttrarna i täckande utförande. Men visst, trots att de är snygga och helt täcker pinnbultarna är de ju ganska lätta. Jag hör dock till dem som köpt en begagnad bil där de dragits för hårt. Slutade dyrt med nya hjulmuttrar, nya pinnbultar, nya fälgar, nya bromsskivor och nytt nav...

m v h Henrik
User avatar
Jesse
Posts: 1690
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: Vikt på våra bilar

Post by Jesse »

På de lite snabbare vagnarna rekommenderade Porsches raceavdelning att använda stålmuttrarna..
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Vikt på våra bilar

Post by Johannes »

Men det är inte den roterande massan som är det att tänka på utan upp och ner i fjädringen - mennså lite att det är försumbart.

Men man ska komma ihåg att många bilar vid den tiden hade ofta 4 skruv eller muttrar. Likaså måste man ta hänsyn till antal, pinnskruven, muttern för att få helheten. Det var nog killarna på design som fick sista ordet. Plåtfälgar hade givetvis stålmuttrar.

En finess på tex gamla oplar 4 muttrar och de behövde kil för bromstrumman som tex Amazon.

En och annan fransk bil har vi sett med tre muttrar och fasta stora brickor. Den komikern som konstruerade njöt säkert i fulla drag när brickan nötte igenom fälgen då och då. Köper aldrig en Renault.

911 R som väl i ärlighetens namn var toppen om än så speciell att den inte tillverkades i egentlig mening.

Kort hjulbas.
Lätt motor
Mycket plast, rutor, balsa i huven etc där de gjort i stort sett allt

Hjulmuttrar i stål på 911R som var lättad ca 300 kg och kanske 100 kg lättare än en fullproppad Urelfer i S utförande 160/175/185 hk. Det blir väl mitt emellan RS lättviktare och Touring utan att ha räknat Vill minnas att de kommer från VW pick up.

Men en på kort hjulbas med extra allt från tiden med rally låda och kort slutväxel kan upplevas som närmast hysterisk och kanske lättad än mer med 14 tummare. Här är 67 lättare än 68 pga 1 tum skillnad på fälg dessutom och dessutom spacer och nav som lägger på vikt. Fast en diffad tävlingsbil får ju extra vikt.
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Re: Vikt på våra bilar

Post by Homegrown »

Kul med lite olika tänk.
Måste börja med att berätta att jag äger 5 bilar med 3-bultat 3x130mm samt 3x150mm. Tysk design har svår att förstå fransk petit. 8)
Jag tycker Porsches alu-muttrar är geniala, rätt hanterade verkar de outslitliga. Använd inte fälgkors eller liknande om man använde mutterpicka gör det med förnuft,djup sexkanthylsa endast roterande kraft inget bryt på muttern. Vid behov en droppe olja på gänga och sfär. I och med att de är slutna i änden så slipper man korrusion.
Betydligt lättare än do i stål, mindre roterande massa samt ofjädradvikt.
I min värld starkt, lätt och nästintill underhållsfritt. Man måste ha lite finess när man drar fast muttrarna men sköter man det (inget brytande utan endast vridande rörelse och aldrig överdra dem momentmässigt). Jag har sett många trasig men alla jag set är pga handhavandefel.
Att henca fått skador på sin hubb etc har inget med alumutter eller stål att göra utan någon har tokdragit.
Vet att flera tävlingsserier i USA kräver stålmuttrar (de tål att misshandlas).
Vad jag vet så har ingen fälg lossat pga alumuttrar blivit utmattade hållfasthetsmässigt (finns många historier på olika forum att alumuttrars hållfasthet komprometteras av värmen alstrade av bromsarna, hittills inte sett någon backa det med källa).
Alltid nyfiken på varför Porsche kört stålmutter på snabbare modeller, de funkade tydligen på Turbon (är det för att tävlingsserie kräver det eller finns det en hällfasthetsaspekt)?

Finns ett citat som jag gillar "Add lightness" Colin Chapman.
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Vikt på våra bilar

Post by Johannes »

De ska dras 13 med momentnyckel som på seriös rallyservice.

Men det är ungefär 40 år sen jag sorterade bort mina.

Dessutom finns det ju pirat.

Bromsskölden som vi var inne på, marginellt, men på de åk där den är slopad - eller mer adekvat, kapad så att endast den innersta delen är kvar för att avlasta axialtätningen mot hjullagret - så brukar det finnas ett scoop.

Stålmuttrar är dessutom flexibel beträffande val av hjulskruv och tjocklek på fälg,

Oavsett så märks det så att säga inte på totalvikten.

Man kan ju åka på slitna däck också…

Bilar så som de såldes så minskade vikten under en tid mest på motorn. Senare tillkom vikt på inredning och utökad extrautrustning men även standard. ( elsäten, dubbla spolarvätskesystem, bredare fälgar fler högtalare och vad det nu kunde vara…)


Det är såklart valfritt.
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Vikt på våra bilar

Post by Johannes »

Hjulmuttrar: 280 gram i skillnad på en bil om batteriet i köksvägen är okay.
Post Reply