Page 1 of 1

Motorkonvertering

Posted: Thu Aug 26, 2021 5:36 am
by Magnuslinde
Hej
Jag är helt grön på Porsche men har snöat in på att göra en 911 coupe med Singerinspiration. Jag har skaffat ett bra grundobjekt, 1975 rullande chassi från Florida med väldigt lite rost och har i princip alla delar för backdate. Jag kom över en komplett 930 motor med styrning, nyrenoverad och bänkad till 364 hp komplett med 4 växlad låda, koppling etc.

Vartefter jag läser mig in på detta så verkar det inte som det är bolt on, med den sk. korta lådan hade det väl varit men denna är väl någon cm mer. Vilka problem kommer jag stöta på? jag ska byta någon mindre del i golvet så jag kommer ändå ha bilen uppoch ner och kan då göra ev modifiering. Växel och kopplingsreglage passar?

Någon som har gjort detta, eller vet någon som har som vet mer?! Väldigt tacksam för hjälp och input!

Re: Motorkonvertering

Posted: Thu Aug 26, 2021 10:12 am
by MagnusW
Den långa lådan kom väl 78 med 3.3 motorn? Det bara tryckte motorpaketet längre tillbaka i karossen.
Du kan nog bara bygga om motorfästet bak, vinkla fram det liksom. Jag gjorde det på min 3.6 motor med lång G50.

Om jag får gissa så kan du använda befintlig växelspak och växelförare. Kolla i PET om artikelnummren skiljer sig. Men det blir lite trial and error med motorbyten vad som passar, vad som kan modifieras och vad som måste bytas.

Re: Motorkonvertering

Posted: Thu Aug 26, 2021 10:16 am
by Homegrown
Det mesta passar nog rakt av.
911-75 låda hastighetsmätarvire. 930 elektronisk
Olika länkage i växeltornet och växelstången
930 oljetanken extra oljeretur från turbon
Drivaxlar båda har 108mm men 75 bara 4-bultar per knut. Vet ej om drivaxellängden är samma då 930 har andra bärarmar och lådan bredare. (Kört 915 låda i min turbo med turboaxlar utan problem
Bränsle systemet har dubbla pumpar på turbon.
Skiljer lite i elsystemet i motorrummet då turbon har lite extra failsafe grejer som fuelcut vid overboost etc

Kanske lite trångt ovanför lådan vid torisionsröret samt att lådan på bilden är den långa så det blir tight i bakkant.
Allt är görbart. Borde finnas ett flertal gamla trådar i ämnet på tex Pelican.

Du kan behålla din varvräknare och sätta separat boostguage.
Skulle provmontera drivlinan för att se vad som behöver justeras i kaross och bakre motorfäste. (Du verkar ha "rätt" bakre motorfäste).

Roligt koncept

Re: Motorkonvertering

Posted: Thu Aug 26, 2021 12:11 pm
by Magnuslinde
Tack!
Då verkar inte någon av er iaf identifiera något enormt problem som skulle uppstå, blir väl ett antal provmonteringar innan allt sitter. Fördelen är att motorn kommer ifrån en av de bilarna som försågs med TAG turbo F1 motor, så den lyftes ut väldigt komplett med oljetank, drivaxlar mm. Hoppas jag iaf, får den i morgon!

Letade trådar om detta innan men hittade inget faktiskt, ni verkar kunna mycket så risken finns att jag behöver snylta på er kunskap igen. Hoppas det är ok!

Re: Motorkonvertering

Posted: Thu Aug 26, 2021 12:30 pm
by MagnusW
Det är som legobitar, det mesta passar ihop. Ibland behöver man hitta rätt årsmodell för att knyta ihop ett större spann i årsmodeller. Ibland behöver man specialgrejer, men allt du kan tänka dig göra är redan gjort av någon så då finns det prylar för att få ihop det.

Re: Motorkonvertering

Posted: Thu Aug 26, 2021 1:55 pm
by Magnuslinde
Det ska nog gå, motorn kom precis på pall och allt ser grymt bra ut men elsystemet gör mig lite nervös. Det finns betydligt mycket mer kablar än i gamla motorn, CDI och ECU är självskrivna, sen finns det en handfull kontakter som jag på något sätt måste leta ut funktionen på

Re: Motorkonvertering

Posted: Fri Aug 27, 2021 7:12 am
by JMB
Kul projekt! Ska bli skoj att följa