Page 1 of 1

Vad är ok komp...

Posted: Wed Jul 07, 2021 9:46 pm
by Tomas356
...i en 911T från 1969 (KG/cm2). Otrimmad och i originalskick.

/Tomas

Re: Vad är ok komp...

Posted: Wed Jul 07, 2021 10:00 pm
by Johannes
Det viktigaste är att det är jämt.

Många felkällor,

Temp
Varvtal
Kräm i batteriet eller extern strömkälla

Re: Vad är ok komp...

Posted: Wed Jul 07, 2021 10:10 pm
by Tomas356
Jo, men ungefär, vad bör det ligga på?

/Tomas

Re: Vad är ok komp...

Posted: Wed Jul 07, 2021 10:11 pm
by Johannes
Kollade i en gammal pärm med skitiga manometerblad från en motometer. Den låg stadigt på 13 och lite bättre med olja i loppet. Således täta ventiler.

Det var en 2.0 110 hk

Men om du får lägre siffror så funkar det. Jämnhet inom plus minus 10 procent tumregel

Re: Vad är ok komp...

Posted: Thu Jul 08, 2021 11:22 am
by Tomas356
:-)

/T

Re: Vad är ok komp...

Posted: Thu Jul 08, 2021 11:54 am
by Johannes
Original verkstadshandbok från tiden det begav sig

9-11 kp/cm2.
Max avvikelse mellan cyl 1,5

Det står inget under flik T, data så det är antagligen torr motor. Lite olja i loppet så stiger det.


En bra men sotig motor får högre komp.
Likaså påverkar anslutningen på manometern. Motometer var benchmark med sin gummitätning. Då blir det utrymme i tändstiftshålet. En som gängas i fyller bättre.

När jag räknade på kolvmaskiner så fick vi väderdata från ett närliggande militärt flygfält. Atmosfärstryck etc påverkade testresultaten markant när vi körde prov. Så noga är det självklart inte här. Men ett komp prov ska man inte dra för stora växlar på om det är jämt.

Många motorer har betydligt högre värden angivna.