Äkta Turbo till salu
Äkta Turbo till salu
Här auktioneras en äkta Turbo: https://bilwebauctions.se/auktion-med-s ... vlina-2964
Motor(er) och växellåda säljs separat.
Motor(er) och växellåda säljs separat.
Re: Äkta Turbo till salu
Den där short-stroke turbomotorn med mekanisk bränsleinsprutning var ju rätt fräck måste jag säga.
-72 ex racer
Re: Äkta Turbo till salu
Är den "vanliga" 3.3 motorn och växellådan original till bilen?
Det borde ju vara fördelaktigare att sälja dem som ett paket i såna fall.
Det borde ju vara fördelaktigare att sälja dem som ett paket i såna fall.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Äkta Turbo till salu
I beskrivningen av bilen står det bla:
"Frontbaljan, alternativt hela karossen, är enligt vår bedömning ersatt av en annan, därav den lösa urskurna delen med chassinumret (bild). Förfarandet var inte helt ovanligt, även av fabriken, vid den här tiden"
3.3 motorn och växellådan är från 1984 och "bilen" eller kanske rättare sagt chassinumret är från 1982, så troligtvis inte.
Finns lite bilder där man ser infästningen för bakre bärarmen, är ingen expert på turbon men den högra infästningen ser lite annorlunda ut jämfört med den vänstra. Nån som är duktig på turbon kanske kan bekräfta ifall torsionstuben ser äkta ut?
-72 ex racer
Re: Äkta Turbo till salu
Ok. Den är ju helt klart karossbytt, eller på gång... Det är ju faktiskt olagligt.
Torstionstuben ser ut att ha omsvetsade infästningar, man ser originalhålet lite längre in tycker jag.
Torstionstuben ser ut att ha omsvetsade infästningar, man ser originalhålet lite längre in tycker jag.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Äkta Turbo till salu
Såg att racer motorn gick för hiskeliga 655.000:- helt galet!
Re: Äkta Turbo till salu
Lite slutpriser från auktionen:
MFI turbomotor 655’
Bilen 480’
Org 3,3 195’
4-petad turbo låda 120’
MFI turbomotor 655’
Bilen 480’
Org 3,3 195’
4-petad turbo låda 120’
Med luft i bla däcken
Re: Äkta Turbo till salu
Det var mycket pengar....
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Äkta Turbo till salu
Om turbon var ok att registrera in så bil+motor+låda för 795:- var väl rimligt? Även om den var tämligen ombyggd. Fast för min plånbok väl svettigt...
Re: Äkta Turbo till salu
Det var ju ingen äkta turbo. Karossbytt fulbil som man måste göra sig skyldig till lagbrott för att registrera in.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Äkta Turbo till salu
Då missuppfattade jag informationen, trodde den var en äkta turbo....
Re: Äkta Turbo till salu
Jag ska inte säga att jag är 100 på det, men det såg ut som insvetsad turbogeometri i torsionstuben och i kombination med ett löst chassienummer på en urkapad plåt....
Egentligen spelar det ingen roll om den är äkta för är det en svets runt chassienummret så kan den inte betraktas som äkta utan en väldigt bra dokumentation om varför.
Men det kan bli en bra affär för den som kan göra det snyggt/osynligt, en 930 med 1400 mil på mätaren....Avställd 1984-2022(?).
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Äkta Turbo till salu
Sådana här försäljningar skall dokumenteras.
I framtiden kommer denna bil att säljas och viss information utelämnas, vips så är det en fin originalbil.
I framtiden kommer denna bil att säljas och viss information utelämnas, vips så är det en fin originalbil.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Re: Äkta Turbo till salu
Jag hittade bokmärket men det fanns bara 1 bild kvar
Regnummer är AOO995, 12 brukare, bilen inte besiktigad efter nybils-besiktningen 1982.
https://bilwebauctions.se/auktion-med-s ... vlina-2964
och en arkiv-pdf på bilweb-sidan - http://team21.se/porsche/porsche_911_93 ... bilweb.pdf
Regnummer är AOO995, 12 brukare, bilen inte besiktigad efter nybils-besiktningen 1982.
https://bilwebauctions.se/auktion-med-s ... vlina-2964
och en arkiv-pdf på bilweb-sidan - http://team21.se/porsche/porsche_911_93 ... bilweb.pdf
@lagteknik
Re: Äkta Turbo till salu
Detta är troligtsvis Gunnarssons bil som han körde på 80-talet och nån gång på 90 talet, han köpte en imsa dubbelturbo motor och tryckte i.
B-Gruppe..... såld.
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
Re: Äkta Turbo till salu
Lasse Jönsson ägde den 89-99
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Äkta Turbo till salu
Turbon har faktiskt påsvetsade ”öron” på torsionsröret då dessa bilar har kortare bakre bärarmar. Kom på de sista RS 2,7. Alla RS 3,0 har det. Jag kan inte avgöra om det är original på bilden eller inte men en viss försiktighet tycker jag man ska ha när men uttalar sig. Sen undrar jag om karossbyte är olagligt om allt är dokumenterat och den smällda karossen skrotas?
Oftast görs dock inte detta, vilket är anledningen till att det finns så många RS med samma nummet.
Oftast görs dock inte detta, vilket är anledningen till att det finns så många RS med samma nummet.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Äkta Turbo till salu
Var tvungen att kolla igen nu och man ändrade alltså på torsionstuben mellan 911SC och 3.2 Carreran?
De ser inte lika ut och 3.2 Carreran verkar ha stöd av en plåt mellan karossen (ungefär där baljan är för baksätet)
och torsionstuben. Sen har inte 3.2 Carreran samma profil längst in. När G50:an kom så gjordes ytterligare en förändring.
Läste nånstans att infästningen för bärarmen på turbon är också högre upp
Har inte lyckats se några bra bilder för turbon än, förutom en dålig bild på en lös tub: https://www.design911.co.uk/fu/prod1355 ... x-135557-1
Hur var det med baksäterna på turbon, de hade "Turbo" broderat på baksidan väl. Denna bil hade det inte iallafall.
Måste kolla och ta bilder på min -78 SC / RSR replika som är ombyggd med turbobärarmar, hur de gjort där.
De ser inte lika ut och 3.2 Carreran verkar ha stöd av en plåt mellan karossen (ungefär där baljan är för baksätet)
och torsionstuben. Sen har inte 3.2 Carreran samma profil längst in. När G50:an kom så gjordes ytterligare en förändring.
Läste nånstans att infästningen för bärarmen på turbon är också högre upp
Har inte lyckats se några bra bilder för turbon än, förutom en dålig bild på en lös tub: https://www.design911.co.uk/fu/prod1355 ... x-135557-1
Hur var det med baksäterna på turbon, de hade "Turbo" broderat på baksidan väl. Denna bil hade det inte iallafall.
Måste kolla och ta bilder på min -78 SC / RSR replika som är ombyggd med turbobärarmar, hur de gjort där.
-72 ex racer