Ja, kör runt på starten utan stift och bränsle så du får runt olja, det är en bra idé. Det är inte säkert du får tillräckligt tryck på starten för att släcka oljetryckslampan.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
Har du kollat så motorn går runt för hand? Lite jobbigt om en ventil har fastnat i öppet läge och du drar runt motorn på starten.
Lycka till med uppstarten!
felix83 wrote: ↑Mon Feb 22, 2021 1:28 pm
Har du kollat så motorn går runt för hand? Lite jobbigt om en ventil har fastnat i öppet läge och du drar runt motorn på starten.
Lycka till med uppstarten!
felix83 wrote: ↑Mon Feb 22, 2021 1:28 pm
Har du kollat så motorn går runt för hand? Lite jobbigt om en ventil har fastnat i öppet läge och du drar runt motorn på starten.
Lycka till med uppstarten!
självklart har jag testat det
Jag antog det, men även den bäste kan ha en dålig dag!
Nu vet jag inte vad du har för kaross; men om det är en tvåliters så skulle man ju kunna tänka sig att det är någonstans runt 68/69. Karossen i sig är inte intressant men om jag inte missminner mig så finns de med två olika huvudinstrument. Ett så kallat litet och ett så kallat stort. Det stora har 2 funktioner som saknas på det lilla. Kontrollampa för laddning och handbroms. Oljetryckslampa har jag för mig att det inte förekommer på dessa. Men jag kan ha fel - det har hänt förut!
Personligen skulle jag kanske fundera mer på hur veven mår efter 32 år i träda. Är det någon ordning på kedjesträckorna? Det kan ju vara så att du har de gamla öppna och om motorn vänts eller så i tex motorbock så rinner olja ur och då har du absolut ingen funktion.
Reduceringsventiler i oljesystem etc
Att vipparna är gjutna om de inte har bytts ut är ju en fördel om det skulle ta i nånstans. Det blir lite av en brytpinne. Men hanterar långt ifrån alla scenarion:
en bränd vevaxeltätning är ju hanterbar om det skulle bli på det viset.