kamkedjestäckare

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

kamkedjestäckare

Post by insw »

Inför vinterns meckande står jag i valet och kvalet att installera kamkedjestäckare på min 73'a, vad tycker ERFARNA om denna funktion jag blir inte vis på alla råd och dåd. Råd som jag hitils fått.

Oj oj det bara smäller til sedan är det motor renovering på minst 40 000
eller
Du får aldrig schysst tomgång igen minst 1500 rpm
eller
du hör när det är dax att byta sträckarna

HJÄLP !!
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Byt, fixa renoverade vanliga sträckare. Ganska enkelt att byta och bra försäkring. Byter alltid på "nya" bilar.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Guest

nylonramper!!

Post by Guest »

Parced911 wrote:Byt, fixa renoverade vanliga sträckare. Ganska enkelt att byta och bra försäkring. Byter alltid på "nya" bilar.

Pär
och glöm för.. inte byta nylonramperna..!!
de är de som är riktiga boven i dramat.
De är egentligen(vad jag hört av en tysk äldre erfarenrally mek,på aukt porsche verk.)ramperna av nylon,som ,liksom all plast,fortsätter härda ,och,
efter ung.32 år spricker ,kilar in sig mellan kedja och hjul...de är då det mysiga 40000 kronorsljudet kommer..$$$$£££
kjell
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Ojoj, man blir så nervös när ni pratar om sådant...
Jag läste en artikel om att byta till hydraliska förrut, verkade vara en rätt stor operation. Hur är det med att byta vanliga sorten och de där nylonramperna? Kommer man åt dem på plats eller måste motorn ur?
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

De där sk hydrauliska ger inget mervärde i sig. Personligen kan jag inte förstå den konstruktionslösningen. Mest en grej för att få tyst på myten om sträckarna.

Dessa kan till och med förvärra eventuella konsekvenser, om man av någon anledning får problem med motorns oljetryck så kan det dra med sig hela vevmekanismen. "Wahnsinn"

Byt eller renovera de gamla. Det går att montera en nödstopp på sträckarna då kan inget hända. Kostar någon tia i material.
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

och man behöver inte byta motor. Jag kommer att köra med hydraliska på min 3 liters Carrera motor. Det är bara när man bygger en "ny" motor OCH kommer att tömma hela oljesystemet som jag tycker att det kan vara befogat. Tveksamt även då, faktiskt.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Hu, knappt så jag vågar skriva ;-)

Jag var ju helt övertygad om att det var ett vevstakslager som gått på Vincent. Klickljud vid 180° runtdragning av motor.....nyreniverade sträckare...

Körde motorn till Micke S för att vi skulle slakta. Döm om vår förvåning när vi öppnade transmissionkåporna. JAG VET, första man kolla med bilen i.....

En sträckere hade piskats så hårt att den stannat i botten! Slutlig ananlys är inte klar men inte utan att jag känner mig lättat. Det betyder att blåbilen får tillbaka sin originalmotor i vår och min "extra" åter blir till salu.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Olle
Posts: 43
Joined: Tue Sep 06, 2005 9:28 pm
Location: Lidingö

Post by Olle »

Fler som har lik i garderoben...
Du är inte ensam Pär, precis samma sak hände mig förra våren.
Köpte renoveringssatser av Porsche och blev mycket imponerad av innehållet, alla små delar var verkligen med!
Bytte packningar, fyllde upp med ny olja av rätt typ, luftade och kände mig nöjd med resultatet. Monterade på motorn som hade fått en helservice med ventilspel kollat, nya brytare mm.
Startade upp och det lät verkligen jättefint! Ställde tändningen och provkörde, inga problem eller missljud.
Ny dag och dags för en längre tur, startade upp och den här gången lät det helt förfärligt från maskin. Tyckte att det kunde härledas till den ena kamkedjekåpan och rev ner på den sidan. Sträckaren hade fastnat i botten och den sidans kamkedja hade antagligen fladdrat som en tappad spinnacker i storm.
Som tur var gick det bra och jag monterade en sats hydrauliska sträckare istället.
Jag tror det kan finnas en risk med att renovera grejor som har varit med för länge. Förmodligen är toleranserna så fina att en förslitning kan få kolvstången att låsa sig i vissa lägen.
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Min falerande verkade helt OK när den väl kommit upp. Vrider man på axeln så börjar den trilskas. Jag gissar att axeln inte hör 100% rak. Läbbigt......

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Post Reply