Batteri, ett eller två

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Batteri, ett eller två

Post by Rickard M »

Hej!
Det är någon klåpare som har svetsat en ny batterilåda på ena sidan av min bil, en halv cm för låg dock(!), så jag hittar inget batteri som passar, hittar bara 174mm som lägst och det går inte in, visst, skulle kunna göra en ny låda men det känns lite jobbigt när allt är lackat och så. Funkar det lika bra med ett starkare batteri istället? Eller blir det stora fel på viktfördelningen eller nått då? Varför har man två?
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

Jag har bara ett ... förra ägaren hade haft så i flera år och han tyckte det var fungerade bra. Jag har funderat på att sätta dit ett till för jag tycker ibland att det är lite dålig snurr vid start
911T 2.4 1972 Aubergine
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Jag har också bara ett. Startar alltid. Tänker iochförsig sätta i ett till förr eller senare bara för att det ska vara så.

Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
User avatar
henkesid
Posts: 211
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:18 pm
Location: Stockholm

Post by henkesid »

Jag har ett stort batteri, till hälften inne i vänster batterilåda.
om man är oförsiktig så strömsätter man hela karossen..

besiktningsmannen verekade inte ha några issues om det iaf...
Jobbiga är väl att dra om all el. hela bilen påminner om ett skatbo...
Henrik Sidenbladh
911T Targa -72
-=ViperGrün=-
911T Coupé -69 (sold)
-=Gulfblau=-
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Re: Batteri, ett eller två

Post by Jonas Y »

Rickard M wrote: Varför har man två?
Jag vet inte om det är en skröna, men någon har menat att det här med två batterier igentligen har med vikt att göra. Om det är sant vet jag inte, men jag har bestämt för mej att jag läst i en bok om att dom första 911:orna var försedda med någon form av "viktklumpar" i fram för att få ordning på styrningen. Någon som har facit på dessa påståenden? :?
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
plåtfälg
Posts: 361
Joined: Wed Mar 01, 2006 8:35 pm
Location: Sthlm
Contact:

Post by plåtfälg »

tommyrecaro wrote:Jag har också bara ett. Startar alltid. Tänker iochförsig sätta i ett till förr eller senare bara för att det ska vara så.

Tommy
Va? fattar inte, är det inte möjligen så att det var 2st 6-volts batterier?
Varför skall det sitta 2?
hmm.
a
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

nä det är väl två klena 12or?, (12volt batterier kom då redan 68 på bubblorna, så porsche borde ha fått det innan det) Jag antog också att det hade med viktfördelning att göra, men frågan är det något ni har märkt?
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
plåtfälg
Posts: 361
Joined: Wed Mar 01, 2006 8:35 pm
Location: Sthlm
Contact:

Post by plåtfälg »

Rickard M wrote:nä det är väl två klena 12or?, (12volt batterier kom då redan 68 på bubblorna, så porsche borde ha fått det innan det) Jag antog också att det hade med viktfördelning att göra, men frågan är det något ni har märkt?
Jag tror att det var 6 volts batterier i början, min har iaf en massa säkringar på sladdarna, känns som den blivit ”uppgraderad” till 12 v.
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
Post Reply