Igår fick jag mina Dunlop Sport Classic 185/70R15 och idag är tre av fyra däck monterade på fälg. Normalt sett brukar det ta mig ca 20 minuter att kränga på och balansera ett däck men dessa däck tillverkades vecka 10 2020 och verkar förpackade i krymp-plast ha hamnat underst i en hög av en massa andra däck sen dess.
Själva påkrängningen har inte varit något problem: Problemet är att däcket har deformerats och tryckts ihop så att det inte går att få tätt när man skall pumpa upp däcket och få det att sätta sig på "bead". Om jag hade haft en chock-luftare skulle det kanske gått att få däcket på plats i detta skick, men det har jag inte. Jag vill inte eller experimentera med spännande metoder som innefattar bensin eller startgas. I stället kränger jag av däcket igen och använder gamla olje-flaskor till att töja ut däcket mot sin rätta form: Däcken verkar hyffsat välbalanserade, som mest har jag behövt 40+40g med dolda vikter, men då har jag hittils som sagt bara balanserat 3 av 4 däck. Dessa däck saknar den gula markering som däck ofta brukar ha för att visa hur de skall roteras relativt ventilen för att minimera behovet av balanseringsvikter. Däcken saknar också anvisad rotationsriktning och skiljer inte heller på insida och utsida.
Vid balansering noterade jag att de två däck som jag monterade först verkade lite skeva. Det tredje däcket som jag monterade hade fått en natt på sig att töjas ut till sin ursprungliga form och verkade rakt och fint vid balanseringen. Kanske rättar även de skeva däcken till sig med tiden och kanske bör jag balansera om dem efter detta.
m v h Henrik