Nitar till motorfläktens nav

Forumet för de tekniska frågorna.
Tomas356
Posts: 134
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by Tomas356 » Wed Jan 08, 2020 7:12 pm

Ja, de åkte med när jag förzinkade mina huvlås och de blev rejält anfrätta. Överlevde, men tog stryk.
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow

User avatar
Jesse
Posts: 1479
Joined: Mon Jun 22, 2009 1:56 pm
Location: Stockholm

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by Jesse » Wed Jan 08, 2020 7:52 pm

Den övre delen, som sitter på huven har en talrik som håller fjädern på plats, denna är gjord i zinkgods, i alla fall på de tidiga bilarna.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver

MattiasB
Posts: 108
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by MattiasB » Wed Jan 08, 2020 9:10 pm

Jag skulle nog kolla på en provbit innan man låter vattenpolera den. Vattenpolering är precis som det låter,
ytan får en polerad yta som ibland ser ut som att den är lackad.

När jag renoverade min generator till min 3.2:a så lät jag fläkten vara som den var, bara tvättade /rengjorde den med
swinto och vatten. Nu så här i efterhand så tror jag bör vara rätt nöjd med resultatet när jag vet att de var inte speciellt
fina och blanka som nya.
-72 ex racer

User avatar
peterc
Posts: 641
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by peterc » Wed Jan 08, 2020 9:33 pm

Jag upprepar mig. (Som jag ofta gör) Tvätta grejorna noga. Avfettningsmedel och rotborste, inget värre. Kolla sen hur det blir innan vidare åtgärder. De vita prickarna är korrosion, de kanske försvinner med något vaxartat.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken

User avatar
MagnusW
Posts: 2072
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by MagnusW » Wed Jan 08, 2020 10:24 pm

Personligen tycker jag att en polerad fläkt som får oxidera av sig själv blir ganska bra efter ett par år. Om det blir som original vet jag inte, men ganska bra.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

Johannes
Posts: 1219
Joined: Sun Oct 09, 2005 10:04 am

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by Johannes » Wed Jan 08, 2020 11:20 pm

Precis så.

Ser att det blev lite skakig text - åkte kollektivt när jag skrev.

Johannes
Posts: 1219
Joined: Sun Oct 09, 2005 10:04 am

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by Johannes » Wed Jan 08, 2020 11:35 pm

Gjorde en sökning och träff direkt. 911Design säljer nitar och inre delen av remskivan som ett paket. Kan kanske vara ett alternativ för många. Där ser vi också vilka årsmodeller som de tre olika kiten som man kan välja mellan passar till

User avatar
gtBen
Posts: 581
Joined: Mon Sep 08, 2008 9:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by gtBen » Fri Jan 10, 2020 11:26 pm

Tomas356 wrote:
Wed Jan 08, 2020 3:17 pm
Jag har fått tag på rätt typ av nitar, men det var inte lätt. Jag kommer att vattenpolera allt utom det som ska elförzinkas gult/guld.
Bra att du fick tag i nitar Tomas
Du har inte lust att meddela oss i församlingen här vilken dimension/material/ytbehandling det väl är på nitarna? och var man kan köpa dem?

Bengt

Tomas356
Posts: 134
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by Tomas356 » Sat Jan 11, 2020 5:30 pm

Nitarna är av aluminium och 5 mm i diameter. Jag lyckades övertala en privatperson som hade ett gäng att sälja 12 st. så jag tror inte att han vill att jag hänvisar till honom. :shock:
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow

Johannes
Posts: 1219
Joined: Sun Oct 09, 2005 10:04 am

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by Johannes » Sat Jan 11, 2020 9:30 pm

Det där med att nita kan vara lite lurigt rent allmänt. En bra nitning sitter i många fall bättre än ett skruvförband.

Det är inte självklart att det vara är att smälla till en nit med hammare och dorn. Det brukar bli bäst med många lättare slag. Vissa nitar pressas i ett pelarställ men det finns också roterande dornar att sätta i en riktig pelarborrmaskin.

Nåväl, det är ju inte så påkännt förband. Och utan nitar så...

Det måste kunna gå att hitta nitar någonstans om vi har måtten.

Eller svarva upp en batch

Tomas356
Posts: 134
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by Tomas356 » Sun Jan 12, 2020 1:52 pm

Jag kan ta en bild av en nit, så att man kan se och mäta vinkeln på skallens undersida osv.
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow

Johannes
Posts: 1219
Joined: Sun Oct 09, 2005 10:04 am

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by Johannes » Mon Jan 13, 2020 2:48 pm

En bild som jag sparade ner för många år sedan. Men jag skulle vilja tro att fläkten och navet såg ut så här i tidernas begynnelse.

Johannes
Posts: 1219
Joined: Sun Oct 09, 2005 10:04 am

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by Johannes » Mon Jan 13, 2020 2:59 pm

Hmm
05C5AA05-8E94-4A00-98A8-A3405FC582A6.png
05C5AA05-8E94-4A00-98A8-A3405FC582A6.png (1.78 MiB) Viewed 317 times

User avatar
gtBen
Posts: 581
Joined: Mon Sep 08, 2008 9:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by gtBen » Tue Jan 14, 2020 1:51 am

Johannes wrote:
Mon Jan 13, 2020 2:48 pm
En bild som jag sparade ner för många år sedan. Men jag skulle vilja tro att fläkten och navet såg ut så här i tidernas begynnelse.
Jag tror aldrig de var så spotless och enhetliga i färgen, den ser ut som en överrenovering avslutad med en cerakote-behandling.
Annat var det på den tiden (när motorsport var farligt och sex var säkert), då var de snarare flammiga efter dow-kromatering-/alodine-behandling och den tillhörande sköljningen och sedan även lite hö-färgade i tonen av spray/ överspray av cosmoline-konserveringsmedel.

Johannes
Posts: 1219
Joined: Sun Oct 09, 2005 10:04 am

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by Johannes » Tue Jan 14, 2020 11:05 am

När jag tittar på några av de äldsta motorerna jag har så ser det ut som om stator och fläkten är målade och inre delen av remskivan är blankförzinkad. Den yttre är gulkromad. Mina gamla motorer är absolut inte uppfräschade. Det är 65, 66, 67 som verkar målade, några 68 ser däremot flammig ut. Vad som hänt innan de kom i min ägo vet jag inte men för 40 år sen ungefär så piffades aldrig motorer upp utvändigt.

Förvisso ser motorn på bilden ut att ha ventilkåpa från 68.

Anledningen till att jag sparade ner bilden var oljefällan. Den röda pluggen och originalfärgen växer inte på träd...

Tomas356
Posts: 134
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by Tomas356 » Thu Jan 16, 2020 8:07 pm

Så här blev de.
Attachments
porschefläkt4.jpg
porschefläkt4.jpg (467 KiB) Viewed 251 times
porschefläkt3.jpg
porschefläkt3.jpg (322.78 KiB) Viewed 251 times
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow

Tomas356
Posts: 134
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by Tomas356 » Sun Jan 19, 2020 11:05 pm

Nitarna
Attachments
Nitar.jpg
Nitar.jpg (153.05 KiB) Viewed 209 times
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow

Johannes
Posts: 1219
Joined: Sun Oct 09, 2005 10:04 am

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by Johannes » Mon Jan 20, 2020 7:08 pm

Hur ser den ut i änden?

Massiv eller med hål?

Tomas356
Posts: 134
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by Tomas356 » Mon Jan 20, 2020 8:48 pm

Niten är massiv.
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow

Johannes
Posts: 1219
Joined: Sun Oct 09, 2005 10:04 am

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by Johannes » Tue Jan 21, 2020 11:56 pm

Finns en Firma som Heter Bossard de borde nog kunna veta.

De har liknande SN 213126, fast de är för klena.

Nu är det alldeles för sent på dygnet

User avatar
gtBen
Posts: 581
Joined: Mon Sep 08, 2008 9:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by gtBen » Thu Jan 23, 2020 12:47 am

gtBen wrote:
Sun Jan 05, 2020 11:26 pm
Köp på ebay, kolla dock att längden 16mm räcker, finns även 18mm och 20mm eller längre
https://www.ebay.de/itm/Edelstahl-Senkn ... 0926091663
https://www.ebay.de/itm/Halbrundnieten- ... 0779752149

eller beställ från nån som har skruv på lösvikt, tex Svedol. Säg typ nån hundring eller 2 för en förpackning.
Försänkt Nit FN 5x16 Stål Din 661 - är benämningen

Sedan vore det bra att elförzinka nitarna blanka då de annars kommer att rosta (är normalt alltid obehandlade)
Nitar i aluminium får då istället beteckningen:
Försänkt Nit FN 5x16 aluminium Din 661

User avatar
peterc
Posts: 641
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by peterc » Fri Jan 24, 2020 1:05 pm

Hämtade just Classic Porsche nr 69 i lådan. Ni som har denna tidning, slå upp sidan 36 och kolla annonsen från Mittelmotor. Så ska en fläkt se ut!! 👍😄
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken

Sanoj
Posts: 36
Joined: Tue Oct 22, 2019 8:03 am

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by Sanoj » Fri Jan 24, 2020 2:14 pm

Så här..
fläkt.jpg
fläkt.jpg (177.18 KiB) Viewed 66 times

User avatar
peterc
Posts: 641
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by peterc » Fri Jan 24, 2020 3:56 pm

Ja visst är den vacker?! 😎
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken

Johannes
Posts: 1219
Joined: Sun Oct 09, 2005 10:04 am

Re: Nitar till motorfläktens nav

Post by Johannes » Fri Jan 24, 2020 5:39 pm

Såg en pressbild i en tidning tidigare i veckan. Där fanns en SC/RS avbildad. Fläkten såg målade ut och huset såg ut som om det kom från soptippen...

Post Reply