Försöker få loss nedre kopplingen till bränsletrycksackumulatorn på min 77:a.
Sitter som berg!
Tänkte bara kolla här om någon vet om denna koppling av någon anledning är vänstergängad, eller om det bara är mer våld som gäller?
Dessutom så är gummihöljena på flertalet av bränsleledningarna spruckna. T.ex syns detta på bilden ovan.
Själva plastledningarna under ser dock fina ut.
Något man behöver bry sig om?
Vad är syftet med gummihöljena?
Koppling till bränsletrycksackumulator mm
Koppling till bränsletrycksackumulator mm
/Johan
911 Targa 2.7 -77
911 Targa 2.7 -77
Re: Koppling till bränsletrycksackumulator mm
Mer våld... sätt en nyckel på muttern och en på mothållet så att du kan pressa ihop dem.
Gummit är nog bara ett yttre nötningsskydd. Själva plastledningarna verkar hålla i evigheter.
Gummit är nog bara ett yttre nötningsskydd. Själva plastledningarna verkar hålla i evigheter.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Koppling till bränsletrycksackumulator mm
Mer våld löste det hela!
Plus lite okonventionell lösning (polygrip låst med avgasrörsklammer) för att få ett fast grepp om "muttern" på bränsletryckackumulatorn.
Får se vad jag gör med bränsleledningarna. Nya kompletta ledningar ifrån Porsche är väl inte direkt gratis...
Vet inte om man vågar sig på att kapa någon cm av plastledningen vid kopplingen och sedan trä på ny gummislang som nötningsskydd.
Borde sedan gå att krympa fast kopplingen igen.
Eller så köper jag helt nya bränsleslangar och krymper fast de gamla kopplingarna på dessa.
Finns trådar på Pelikanen hur man skulle kunna göra:
http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... lines.html
Får se om jag vågar mig på detta när jag lyft ut motorn.
Man vill ju helst inte riskera en bränsleläcka i motorutrymmet...
Hittade även ett färdigt kit till överkomligt pris (1500kr):
http://www.mattlewisracing.co.uk/produc ... wis_racing
Plus lite okonventionell lösning (polygrip låst med avgasrörsklammer) för att få ett fast grepp om "muttern" på bränsletryckackumulatorn.
Får se vad jag gör med bränsleledningarna. Nya kompletta ledningar ifrån Porsche är väl inte direkt gratis...
Vet inte om man vågar sig på att kapa någon cm av plastledningen vid kopplingen och sedan trä på ny gummislang som nötningsskydd.
Borde sedan gå att krympa fast kopplingen igen.
Eller så köper jag helt nya bränsleslangar och krymper fast de gamla kopplingarna på dessa.
Finns trådar på Pelikanen hur man skulle kunna göra:
http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... lines.html
Får se om jag vågar mig på detta när jag lyft ut motorn.
Man vill ju helst inte riskera en bränsleläcka i motorutrymmet...
Hittade även ett färdigt kit till överkomligt pris (1500kr):
http://www.mattlewisracing.co.uk/produc ... wis_racing
/Johan
911 Targa 2.7 -77
911 Targa 2.7 -77
Re: Koppling till bränsletrycksackumulator mm
Du borde kunna trä en bra krympslang med stor krympning över anslutningara om du vill förstärka nötningskyddet.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Koppling till bränsletrycksackumulator mm
Krympslang borde ju så klart vara det enklaste och troligtvis billigaste alternativet!
Får mäta ikväll om det räcker med krympförmåga 3:1 eller om man behöver gå upp till 4:1.
Får mäta ikväll om det räcker med krympförmåga 3:1 eller om man behöver gå upp till 4:1.
/Johan
911 Targa 2.7 -77
911 Targa 2.7 -77
Re: Koppling till bränsletrycksackumulator mm
Jag köpte slang i båda dimensionerna till min bil och har slangar över till några bilar till om du behöver.johan_a wrote: ↑Thu Dec 12, 2019 10:08 amVet inte om man vågar sig på att kapa någon cm av plastledningen vid kopplingen och sedan trä på ny gummislang som nötningsskydd.
Borde sedan gå att krympa fast kopplingen igen.
Eller så köper jag helt nya bränsleslangar och krymper fast de gamla kopplingarna på dessa.
Så här gjorde jag när jag bytte, från åttonde bilden och framåt - viewtopic.php?p=22636#p22636
Bengt
@lagteknik