2.4 T motor med 2.2 S kolvar?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Älvis
Posts: 222
Joined: Wed Sep 03, 2008 8:18 pm
Location: Västerås
Contact:

2.4 T motor med 2.2 S kolvar?

Post by Älvis » Sat Nov 16, 2019 10:21 pm

Jag funderar på att stoppa i 2.2 S kolvar i min std 2.4 T och 2.7 S toppar.

Motor / komp/hk
2.2 S /9.8 / 180
2.4 S /8.5 /190

2.2.E / 9.1 /155
2.4 E / 8.0 /166

Någon som har bromsat / erfarenhet av att 2.4 verkligen är 10 hk starkare med så mycket lägre komp?

Ex. 2.7 -74
911 /8.0 /150 hk
911S/ 8.5/ 175 hk.

Som jag förstår beror skillnaden på komp mellan 2.2 och 2.4 på kolvtoppens utformning lägre kolvtopp på 2.4 = lägre komp. Samtidigt som slaget är längre i 2.4 = högre komp.
Och kolvbultens placering är på samma höjd på kolvarna.

Enligt en tråd på Pelican ska kompet öka med 0.5 med 2.2 S i 2.4 motor.
Det skulle ge 10.3 i komp.

Någon som har en sån maskin?

Funkar det utan dubbeltändning?

Tänkt mig en bil främst för motorsport event.

Vilken kam rekomenderas E /S annat?

Hur är kolv / ventil spel borde inte vara någon skillnad med S kam skiljer inget mellan 2.2 /2.4. Blir det mwr plats med E kam?

Funderar på ett eftermarknadssprut.
Funkar det med 2.7.insug.någon som provat?

Någon som provat eftermarknadssprut med 2.2/4 E/ S insug?

Taksam för erfarenheter och åsikter.

Mvh Anders
912, -65 6401 Slate gray /White int. (Karman)#450527, Barn find
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation

User avatar
MagnusW
Posts: 2032
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: 2.4 T motor med 2.2 S kolvar?

Post by MagnusW » Mon Nov 18, 2019 9:29 am

En bekant har en sådan motor, med s-kammar och enkeltändning. Jag tror inte han bromsat den, men den går bra och är väldigt kul på varv.
Man bör ALLTID kontrollera kolv/ventil marginal när man bygger en motor, speciellt när man inte använder standard delar.

Ett insug med gemensamt plenum tror jag funkar dåligt med E och S kammar.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

User avatar
peterc
Posts: 622
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: 2.4 T motor med 2.2 S kolvar?

Post by peterc » Mon Nov 18, 2019 12:18 pm

Jag fick ”lära mig” för länge sedan att över 9,8 i kompressionsförhållande inte funkar utan dubbeltändning på grund av risk för spikning vid höga varv. Det verkar inte ”gälla längre”. Är det så?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken

User avatar
MagnusW
Posts: 2032
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: 2.4 T motor med 2.2 S kolvar?

Post by MagnusW » Mon Nov 18, 2019 12:46 pm

En 3.2a har 10.3 original, men det är inte helt jämförbart.
Det är mycket som påverkar, Styrsystem, formen på kolven, diameter på cylindern, kamaxlar. Man måste skilja på statisk och dynamisk kompressionsförhållande, "vassa" kammar med mycket överlapp har lägre statisk kompression då ventilerna stänger senare, men de har ofta en högre dynamisk kompression då de på varv får in mer luft i alla fall.

Jag tror 10:1 är en bra tumregel, men jag tror också att Porsche är lite optimistiska med sina kompressionsförhållanden, de är inte så höga i verkligheten som på papper.

"Motor / komp/hk
2.2 S /9.8 / 180
2.4 S /8.5 /190

Enligt en tråd på Pelican ska kompet öka med 0.5 med 2.2 S i 2.4 motor.
Det skulle ge 10.3 i komp"

Stämmer Älvis siffror så borde det väl hoppa upp till 9.0 inte 10.3, men det kanske finns en tryckfelsnisse här.

Sen ska man väl kolla hur volymen i 2.7 topparna skiljer sig från original 2.4. Det är många variabler, man ska nog mäta upp kompressonsförhållandet noga när man bygger motorn.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

Johannes
Posts: 1189
Joined: Sun Oct 09, 2005 10:04 am

Re: 2.4 T motor med 2.2 S kolvar?

Post by Johannes » Mon Nov 18, 2019 4:32 pm

Det är ju inte så gott om högoktanig bensin längre. Etanol späder ut V power. Själv vet jag inte längre hur långt bort den är.

I takt med att dieselmotorer har blivit vanligare så ökar andelen också i det vi tankar i porscharna.

User avatar
MagnusW
Posts: 2032
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: 2.4 T motor med 2.2 S kolvar?

Post by MagnusW » Mon Nov 18, 2019 4:43 pm

Det är inte etanolens fel att vpower inte längre är 99 oktan, snarare att Shell i Sverige inte längre är Shell utan ST1.
E85 finns ju kvar fortfarande, det är grym soppa för motorer som kräver hög oktan, som turbomotorer. Har tänkt att det skulle säkert funka fint i våra luftkylda motorer som går rätt varmt för att få ner temperaturen och öka effektiviteten.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

Christerhaar
Posts: 5
Joined: Thu Jun 04, 2015 8:07 am

Re: 2.4 T motor med 2.2 S kolvar?

Post by Christerhaar » Mon Nov 18, 2019 8:17 pm

Hej!
Bytte till 2,2 S-kolvar på min 2,4 S för många år sedan. Passade samtidigt på att borra cylindrarna till första överdim. Det jag behövde göra var att avverka i nederkant av kolvarna för att dom inte skulle slå i ramlageröverfallen. Behövde också lägga dubbla kopparpackningar mellan vevhus och cylinder för att kunna sänka kompressionen till 10,3. Bearbetade topparna så att kompressionen verkligen blev 10,3. Lade sedan förtändningen med lite marginal för att kompensera för enkeltändning. Är det inte en annan vevaxel på din T än på en S? Har sett uppgifter på att vevaxeln på en T inte har balansvikter. Ideerna till motormodifieringen hittade jag i Bruce Andersons "Porsche 911 Performance Handbook"
Hälsningar
Christer Haar
911-S Coupe Hellgelb 1972
981 Boxster S Vit 2013
991.1 GT3 GP-Silver 2015

Johannes
Posts: 1189
Joined: Sun Oct 09, 2005 10:04 am

Re: 2.4 T motor med 2.2 S kolvar?

Post by Johannes » Tue Nov 19, 2019 7:50 pm

Motorsportevent: då kan du ju ha (rally)bensin på dunk, och hade det gällt svenskan så finns ännu bättre häftigare grejor om man nu kan utnyttja det...6 brittiska pund per liter plus VAT. prioriterade förare måste ha särskild ventil i systemet för bränslekontroll!

Skämt åsido, Om jag minns rätt så har S topparna samma ventiler som de övriga 2,7 orna men större kanaler. Det skiljer även för USA och resten.

Som Peter säger så är 9,8 i geometriskt kompressionsförhållande i rätt härad. Porsche hade även 9,9 på nån tvåliters tävlingsmotor med enkeltändning. Samtidigt så är det bättre stift idag.

Vill ha det till att T motorn i 2.0 och 2.2 är utan motvikter men att det finns på 2.4. Nån som kan verifiera?


Specen du skiver förefaller intressant.

Om man tittar på de första motorerna på 2.0 liter så finns det geometriska särdrag. det tillkom säkert pågrund av att de redan då visste att de skulle tävla och homologera i rätt klass. Förgasarna kan vi lämna därhän. Vid första ögonblicket är de lika men det finns väsentliga skillnaders det är inte bara bestyckningen. Många har gått på en nit där.

De dribblade rejält med topparna, olika ventiltallrikar och portar var nyckel till det mesta verkar det som och vrålstörst gav kanske inte mest toppeffekt. Givetvis gott om olika kammar.

Det var många tvåliters utförande med enkeltändning.

110
130
160
168
175
150
180
190 med höjd komp från firma Mitter har siffror i garaget på vilket geometriskt komp, men där är jag inte just nu
170 Mekanisk insprutning

Men nu var det ju inte tvåliters, men det visar på att de jobbade med andningen...

Sen blev det mer slagvolym.


Men geometriskt komp är en sak och motorns fyllnadsgrad en helt annan, det är det trycket som ger kraften i motorn.

Rent allmänt så är de första 130 motorerna skarpa (hög trimmnigsgrad) redan från fabrik på pappret. 80x66 slaget är kortare än borrningen. underkvadratisk om man så vill. Det brukar vara ett sätt att få en vevmekanism att tåla högre varv. Likaså har den en lång vevstake vilket är en typisk trimmningsmetod i sig, Det på verkar maximal kolvhastighet och bidrager genom den rörliga kraften till högre vridmoment.

Likaså typ av kolvringar, staklängd, ventil storlek, portstorlek och utförande, typ av insug påverkar hur mycket man får in i cylindern. Kammen inte att förglömma och dess inställning. Med ett gemensamt insug kan man vid vissa varvtal göra en sugmotor momentant överladdad.

Vad gäller toppar så påverkar det kompressionen hur hårt man spänner ventilfjädern. Det görs vid fräsning av ventilsätet som har två faser utöver den egentliga tätningsytan. Sen finjusteras fjäderkraften med underlagsbrickor.

Rent allmänt Kortare slag tål högre varv
Längre slag för att bygga bottendrag
Längre vevstake flyttar max kolvhastighet till några grader före 90. Peak ofta på 88 grader.
ett vant öga - om uttrycket tillåts - tänker på det så kallade kappa värdet, förhållandet mellan vevradie och staklängd

På insugs/sidan finns det mycket. Ibland har de gått vägen med stora ventiler och trängre portar för att ge ett bredare register.

Det är enkelt att mäta förbränningsrum på toppar, stängda ventiler, plexiglas över så det tätar och så fyller man på ren bensin med pipett eller mäter på känslig våg. Frigång mellan kolvtopp och ventil tar man med modellera som man sedan kapa och mäter med skjutmått. det gäller att komma ihåg att det går att ställa kammarna i olika hål.

Om du bygger Din motor så tror jag att vi alla emotser en rapport om hur det blev!

Dennis74
Posts: 88
Joined: Thu Aug 18, 2016 8:37 am
Location: Südkuste Luftwaffe Finland

Re: 2.4 T motor med 2.2 S kolvar?

Post by Dennis74 » Mon Nov 25, 2019 11:24 am

2.4 T motorn har motviktsaxel, min allafall vilken kändes vara rätt orörd då den renoverades
Porsche 911 2.4T Coupe -73 Turbo Look -> "backdate" projekt
Porsche 930 Coupe -86
VW 1300 -74 German Look
VW DeLuxe -51 original projekt

User avatar
Älvis
Posts: 222
Joined: Wed Sep 03, 2008 8:18 pm
Location: Västerås
Contact:

Re: 2.4 T motor med 2.2 S kolvar?

Post by Älvis » Mon Dec 02, 2019 1:14 pm

Tack för alla svar.
2.4 t har motvikter i den jag har.

Motor / komp/hk
2.2 S /9.8 / 180
2.4 S /8.5 /190

Enligt en tråd på Pelican ska kompet öka med 0.5 med 2.2 S i 2.4 motor.
Det skulle ge 10.3 i komp"

Stämmer Älvis siffror så borde det väl hoppa upp till 9.0 inte 10.3, men det kanske finns en tryckfelsnisse här.


Det är vev byte från 66 till 70.4 som ger ökat komp med 0.5.
Jag har 2.2 s kolv med 9.8 i komp med 66 vev. Sätter jag dessa kolvar i 70.4 vev måste det öka från 9.8 till 10.3.

Jag har inte fått fram att förbränningsrum skiljer.

Med racesoppa borde det funka utan att spika.

Sant . Separata spjällhus o S kam känns rimligaste.

Mvh AÄ
912, -65 6401 Slate gray /White int. (Karman)#450527, Barn find
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation

Post Reply