Page 1 of 1

Ljuddämpare med dubbla slutrör till G-modell

Posted: Wed May 22, 2019 11:16 am
by johan_a
Jag har en 77:a med bakdaterat avgassystem.
Nu har ljuddämparen som är av 2-in 1-ut typ börjat rosta sönder (efter 20+ år).

Har blivit lite sugen på att skaffa en sportljuddämpare av 2-in 2-ut typ, med slutrören placerade i ”mitten” på dämparen.
T.ex:
Image

Eller:
Image

Eller:
Image

Någon som har erfarenhet av att montera denna typ av ljuddämpare på en G-modell?
Antar att man måste modifiera "kjolen" under kofångaren.

Dessutom någon som har en gissning på vad denna modifiering skulle innebära ur effektsynpunkt på en 2,7 165hk med K-jetronic?
Ljudnivå och karaktär? Högre gissar jag :)

/Johan

Re: Ljuddämpare med dubbla slutrör till G-modell

Posted: Thu May 23, 2019 9:26 am
by felix83
Största effektvinsten görs väl i samband med bakdateringen, men mer ljud gör ju att det känns snabbare... Jag är svag för rallydämparna (första bilden), både ur ljud- och utseendesynpunkt.
Kjolen behöver modifieras (eller demonteras) genom att man tar ur för slutrören.

Re: Ljuddämpare med dubbla slutrör till G-modell

Posted: Thu May 23, 2019 11:08 am
by MagnusW
Jag har en dämpare typ bild1 som jag gjort själv från en 2in-1ut dämpare. Sitter rören precis i underkant av dämparen så smiter rören ut precis under stötfångren. Så kjolen måste ändras, jag kör utan för jag har inte orkat fixa den, finns nog glasfiberversioner att köpa med rätt hål.
Köper man en färdig så måste man se till att köpa en som är gjord för G-modell, för jag tror att rören måste sitta lite längre ned och de måste nog också vara lite längre för att sluta bakom stötfångren.

Effektmässigt gör det nog inte så stor skillnad, på min 3.2a (med lite modifikationer) gjorde det nog lite för jag fick feta på bränslet lite på toppen enligt mitt sprut.
Låter mer gör det dock, låter bäst enligt mitt tycke! :)