Brytare eller indikator ???

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
helge632
Posts: 18
Joined: Wed Aug 22, 2018 8:35 pm
Location: Örnsköldsvik

Brytare eller indikator ???

Post by helge632 » Fri May 17, 2019 7:38 am

Jag har en -74 med K-jetronic som jag nu har startat upp efter 11 års vila, men bilen är svårstartad samt går den dåligt på lågvarv ( över ca: 2-2500 varv går bilen rent..... funderar jag om Brytarna är "riktiga brytare" eller bara en "indikator " typ som om det skulle funnits en vevaxelgivare, som det gör på nyare bilar....???

eller har ni några andra tips vad det kan vara för fel??

det som har gjorts innan uppstart är: Oljebyte, tömt tanken bytt filter (bytt pump till en Bosch 044 när eftersom dem gamla lagt av) självklart såg jag till att ny fräsch bränsle kom fram innan jag kopplade på k-jetronic:en
nya t-stift nya t-kablar, nytt fördelarlock, ny rotor

alla tips är välkomna
/Lindgren
911s-74

User avatar
MagnusW
Posts: 1921
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Brytare eller indikator ???

Post by MagnusW » Fri May 17, 2019 11:31 am

Brytarspetsen är mekanisk om ingen bytt ut den. Men det brukar vara mer on/off om den är bra eller inte. Skadar väl dock inte att att ställa avståndet på den som den ska och dra ett papper mellan kontaktytorna för att se till att de är rena.

Gissningsvis ligger nog problemet i kjet systemet, men det kan vara knepigt att felsöka utan en bränsletrycksmätare anpassad för kjet. Blir det någon skillnad när den blir varm?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

helge632
Posts: 18
Joined: Wed Aug 22, 2018 8:35 pm
Location: Örnsköldsvik

Re: Brytare eller indikator ???

Post by helge632 » Sun May 19, 2019 5:41 am

MagnusW wrote:
Fri May 17, 2019 11:31 am
Brytarspetsen är mekanisk om ingen bytt ut den. Men det brukar vara mer on/off om den är bra eller inte. Skadar väl dock inte att att ställa avståndet på den som den ska och dra ett papper mellan kontaktytorna för att se till att de är rena.

Gissningsvis ligger nog problemet i kjet systemet, men det kan vara knepigt att felsöka utan en bränsletrycksmätare anpassad för kjet. Blir det någon skillnad när den blir varm?
Jag vet inte om det blir någon skillnad om bilen är varm eller kall provade bara att backa ut bilen ur garaget (bilen var igång 5 min), återkommer till er angående detta problem när bilen kommit hem igen (ska få hjälp med lite rost )
Men vad ska avståndet på brytarspetsarna vara? 0,40?
/Lindgren
911s-74

Post Reply