Oljeledningar vid byte till headers

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
felix83

Oljeledningar vid byte till headers

Post by felix83 » Mon Jan 14, 2019 8:06 am

Jag har börjat montera headersen (headrarna? headersarna?) och som förväntat kommer jag behöva byta oljeröret som går i bakkant av motorn för att kunna montera avgassystemet. Enligt Google behöver jag köpa nedanstående:
OljeledningRP1.jpg
OljeledningRP1.jpg (5.45 KiB) Viewed 213 times
OljeledningRP2.jpg
OljeledningRP2.jpg (7.64 KiB) Viewed 213 times
Men jag undrar om den mjuka ledningen behövs? På min bil ser det ut enligt nedan (just oljeledningarna syns lite dåligt men förhoppningsvis syns de tillräckligt). Den mjuka ledningen som oljeröret ansluts till på min bil är påpressad på nästföljande rör så jag har svårt att se hur den nya mjuka ledningen ska kunna monteras.
Oljeledning1b.jpg
Oljeledning1b.jpg (170.52 KiB) Viewed 213 times
Oljeledning2b.jpg
Oljeledning2b.jpg (201.03 KiB) Viewed 213 times
Alla råd tas tacksamt emot!
(Eftersom motorn helrenoverades för ~500 mil sedan så hoppas jag att oljerören går lika geschwint att lossa som avgassystemet.)
/Felix
911SC kupé -82, 655 Platinametallic

Instagram: @orebro.classics

freddegabbe

Re: Oljeledningar vid byte till headers

Post by freddegabbe » Sat Jan 19, 2019 11:41 am

Hej Felix,

När jag gjorde om på min bil så köpte jag bägge oljeledningarna som du visar här ovan.
Fredrik Gabrielsson

Porsche 911 SC -82

felix83

Post by felix83 » Sun Jan 20, 2019 4:30 pm

Tack för svaret! Jag har köpt den hårda ledningen av Björn här på forumet, som hade en över. Den mjuka ledningen tänkte jag låta tillverka på Dunlop Hiflex, som tydligen kan göra ledningar med rätt koppling till ett vettigt pris.
Nu till nästa fråga; hur försiktig behöver man vara när man lossar oljeledningen från motorn? Jag kommer inte åt att hålla emot den inre muttern samtidigt som jag försöker lossa ledningen, är det nödvändigt eller är jag i vanlig ordning överdrivet försiktig?
/Felix

MagnusW

Post by MagnusW » Wed Jan 23, 2019 9:37 am

felix83 wrote:
Sun Jan 20, 2019 4:30 pm
Tack för svaret! Jag har köpt den hårda ledningen av Björn här på forumet, som hade en över. Den mjuka ledningen tänkte jag låta tillverka på Dunlop Hiflex, som tydligen kan göra ledningar med rätt koppling till ett vettigt pris.
Nu till nästa fråga; hur försiktig behöver man vara när man lossar oljeledningen från motorn? Jag kommer inte åt att hålla emot den inre muttern samtidigt som jag försöker lossa ledningen, är det nödvändigt eller är jag i vanlig ordning överdrivet försiktig?
Grattis om du hittat någon som har M30 med rund kona säger jag...

Edit: Hittar du inga så säljer Elephant racing kopplingar, raka och vinklade. Billigaste källan för raka har för mig vait nya slangar till 3.2 oljekylare som man slaktar och pressar på nya slangar på.

Ingen större fara om du skruvar ut adaptern ur blocket, tror det hände för mig. Bara att skruva tillbaka den igen, kanske med loctite.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

felix83

Post by felix83 » Wed Jan 23, 2019 11:19 am

MagnusW wrote:
Wed Jan 23, 2019 9:37 am
Grattis om du hittat någon som har M30 med rund kona säger jag...

Edit: Hittar du inga så säljer Elephant racing kopplingar, raka och vinklade. Billigaste källan för raka har för mig vait nya slangar till 3.2 oljekylare som man slaktar och pressar på nya slangar på.

Ingen större fara om du skruvar ut adaptern ur blocket, tror det hände för mig. Bara att skruva tillbaka den igen, kanske med loctite.
Vi får se om jag orkar jaga kopplingar, jag kanske biter i det sura äpplet och beställer rätt ledning. Jag lyckades lossa oljeledningen, den satt inte speciellt hårt och adaptern stannade kvar i blocket. Så svaret på frågan jag ställde tidigare var ja, jag var överdrivet försiktig.
Att få loss kopplingen från termostaten lär dock bli en annan historia. Med största sannolikhet kommer jag kapa muttern på ledningen för att inte riskera att skada termostaten.
Tänk att en oskyldig tanke om att ta bort förljuddämparen på originalavgassystemet kan eskalera till något så här stort! :D
/Felix

MagnusW

Post by MagnusW » Wed Jan 23, 2019 1:17 pm

Ja, var rädd om termostaten. Till min 69a köpte jag en ny termostat då den inte hade någon, kostade väl ett par tusenlappar...

Jag kapade min mutter på min Targa, men det hjälpte föga. Det var bara skit kvar av gänga och kona under kopplingen. Det var väl bara oxiden som höll tätt.
Jag köpte några 36mm jumbo ncklar på Biltema som jag värmt, böjt och kapat för att komma åt med på termostaten. Man kan släppa ned hela paketet med termostat och oljeledningar på garagegolvet också för att komma åt bättre.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

HenrikL

Post by HenrikL » Wed Jan 23, 2019 3:28 pm

MagnusW wrote:
Wed Jan 23, 2019 1:17 pm
Ja, var rädd om termostaten. Till min 69a köpte jag en ny termostat då den inte hade någon, kostade väl ett par tusenlappar...

Jag kapade min mutter på min Targa, men det hjälpte föga. Det var bara skit kvar av gänga och kona under kopplingen. Det var väl bara oxiden som höll tätt.
Jag köpte några 36mm jumbo ncklar på Biltema som jag värmt, böjt och kapat för att komma åt med på termostaten. Man kan släppa ned hela paketet med termostat och oljeledningar på garagegolvet också för att komma åt bättre.
Samma här. Alla försiktighetsåtgärder vidtogs och gängan följde i alla fall med muttern.

Håller med om att det blir mycket lättare om man lossar hela paketet så man slipper jobba inne i hjulhuset.

Post Reply