fullständig registreringsbesiktning?!

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
Oskar.G
Posts: 210
Joined: Sat May 04, 2013 10:16 am
Location: UMEÅ

fullständig registreringsbesiktning?!

Post by Oskar.G »

Hejsan!
Börjar äntligen bli klar med min 912a som jag hållit på med i flera år! Har nu försäkrat bilen och ställt på den och håller på att provköra det sista inför en eventuellt besiktning!

Fick papper idag ifrån Transportstyrlensen att jag måste genomföra en fullständig registreringsbesiktning... Som jag förstått det så måste bilen va helt orginal för det och ha intyg ifrån verkstad att den är orginal... Min bil är lååååångt ifrån orginal så det kan bli problem, största problemet är väl att jag ejj har orginal motorn och att den lever om som fan..

Bilen är senast besiktad 1984 och har redan T31A: Motorn utbytt i papperna.

Varför måste jag nu göra en registreringsbesiktning, har det blivit något fel? Kan man överklaga beslutet?
66-912 2.8L
61- Bubbla 1.2L
Porsche911
Posts: 248
Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
Location: Bålsta

Re: fullständig registreringsbesiktning?!

Post by Porsche911 »

Hej

Jag har hållt på en del med olika bilar både amerikanska och tyska och det jag lärt mig är att man måste välja rätt registreringsbesiktnings person. Vissa tolkar reglerna på ett sätt som gör det näst intill omöjligt att registrera en gammal bil. De kräver saker som bara sitter i nyare bilar.

Nu vet jag inte var du bor men skicka mig ett Pm kan du få namnet till en kille som sköter reg besiktningar.

Du kan även ringa till SFRO och fråga om tips och råd, du skulle kunna regga om bilen med den motorn du har så åker du lagligt, det hjälper SFRO till med.
Niklas Granath

Porsche 911 Coupe 1974
Chevrolet BelAir Restomod 1955
User avatar
pcs12234
Posts: 175
Joined: Sat Sep 28, 2013 9:18 am
Location: Vargön

Re: fullständig registreringsbesiktning?!

Post by pcs12234 »

Varför ska du göra en fullständing reg besiktning, om du ringer transportstyrelsen så måste dom väl kunna ge dig en anledning?
Mats

914 2.0 '74 - RS-fierad.
964 C2 -90 - Såld
Scirocco GTI 1.8T 20v -81 - Såld
http://www.matsgarage.com
Post Reply