Hjulinställning SWB

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
laxen911
Posts: 77
Joined: Sat Oct 10, 2015 9:22 pm
Location: Stockholm

Hjulinställning SWB

Post by laxen911 » Sun Jun 10, 2018 8:41 pm

Hej

Har en swb från 65 som jag kör både gata och bana med (fortf ganska nybörjare). Funderar på vad som kan vara en lämplig hjulinställning? Vill gärna det ska vara kul på både bana och gata utan extremt däckslitage.
Tänker bla på toe-in. Vet inte hur många grader jag har idag, men det syns tydligt att bakhjulen har toe-in. Någon sa att det behövs för att få bättre stabilitet / mindre nervös bakvagn i högfartssvängar på banan? Någon som har erfarenhet av att köra swb på bana och provat lite olika inställningar (camber, toe-in etc? Har relativt breda fälgar 6,5" och 7,5" med 195/55 runt om.
Rikard L
912/6 -65 signalröd

User avatar
peterc
Posts: 513
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Hjulinställning SWB

Post by peterc » Mon Jun 11, 2018 9:29 am

Se till att du gör en invägning av hjulen. Nästan det viktigaste. Sådana här gamla bilar står oftast på tre hjul. Två bakhjul och ett framhjul. Diagonalsummorna ska vara så lika det går. Krängningshämmare loss och rätt lufttryck i däcken. Belasta förarstolen med förarens vikt.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken

laxen911
Posts: 77
Joined: Sat Oct 10, 2015 9:22 pm
Location: Stockholm

Re: Hjulinställning SWB

Post by laxen911 » Mon Jun 11, 2018 9:55 am

Absolut, har redan bokat tid hos K3 för just invägning/inställning. Frågan är om jag ska passa på att ändra hjulvinklarna också.
peterc wrote:
Mon Jun 11, 2018 9:29 am
Se till att du gör en invägning av hjulen. Nästan det viktigaste. Sådana här gamla bilar står oftast på tre hjul. Två bakhjul och ett framhjul. Diagonalsummorna ska vara så lika det går. Krängningshämmare loss och rätt lufttryck i däcken. Belasta förarstolen med förarens vikt.
Rikard L
912/6 -65 signalröd

User avatar
Jesse
Posts: 1431
Joined: Mon Jun 22, 2009 1:56 pm
Location: Stockholm

Re: Hjulinställning SWB

Post by Jesse » Mon Jun 11, 2018 10:46 am

Normalt så görs det tillsammans eftersom det ena påverkar det andra.

Kör hårt!
Porsche 912, 1965
Vin# 451752
6603 Golfblå
Karmann

Porsche 911, 1971
2.7
Silver

User avatar
MagnusW
Posts: 1786
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Hjulinställning SWB

Post by MagnusW » Mon Jun 11, 2018 12:50 pm

laxen911 wrote:
Mon Jun 11, 2018 9:55 am
Absolut, har redan bokat tid hos K3 för just invägning/inställning. Frågan är om jag ska passa på att ändra hjulvinklarna också.
peterc wrote:
Mon Jun 11, 2018 9:29 am
Se till att du gör en invägning av hjulen. Nästan det viktigaste. Sådana här gamla bilar står oftast på tre hjul. Två bakhjul och ett framhjul. Diagonalsummorna ska vara så lika det går. Krängningshämmare loss och rätt lufttryck i däcken. Belasta förarstolen med förarens vikt.
K3 kan nog sätta något bra om du ber dom om råd. Liiite toe-in fram och lite mer toe-in bak än fram brukar bli tryggt. Bakvagnen går mot toe-out när man bromsar.
Sen så mycket camber som du kan få fram, det brukar inte bli så mycket mer än runt 1 grad utan extra prylar och ytterligare en halv grad till bak brukar vara rimligt.
Max caster fram också.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

Johannes
Posts: 1071
Joined: Sun Oct 09, 2005 10:04 am

Re: Hjulinställning SWB

Post by Johannes » Mon Jun 11, 2018 1:32 pm

Kom ihåg att tänka på tankad bränslevolym.

Ökad Toe in bak ger dig snabbare respons vid kurvtagning.

Om vi hade talat om en fabriksny kaross så är länkarmarnas fästposition det som de flesta skulle anse vara helt avgörande. Det handlar om mindre än en halv mm i höjdled. Och det lyckades de kanske inte alltid med.

På en 65:a har du kortaste styrväxeln om det är original och det är ju väldigt trevligt. Bättre blir det nog inte!

laxen911
Posts: 77
Joined: Sat Oct 10, 2015 9:22 pm
Location: Stockholm

Re: Hjulinställning SWB

Post by laxen911 » Tue Jun 12, 2018 2:23 pm

MagnusW wrote:
Mon Jun 11, 2018 12:50 pm
laxen911 wrote:
Mon Jun 11, 2018 9:55 am
Absolut, har redan bokat tid hos K3 för just invägning/inställning. Frågan är om jag ska passa på att ändra hjulvinklarna också.
peterc wrote:
Mon Jun 11, 2018 9:29 am
Se till att du gör en invägning av hjulen. Nästan det viktigaste. Sådana här gamla bilar står oftast på tre hjul. Två bakhjul och ett framhjul. Diagonalsummorna ska vara så lika det går. Krängningshämmare loss och rätt lufttryck i däcken. Belasta förarstolen med förarens vikt.
K3 kan nog sätta något bra om du ber dom om råd. Liiite toe-in fram och lite mer toe-in bak än fram brukar bli tryggt. Bakvagnen går mot toe-out när man bromsar.
Sen så mycket camber som du kan få fram, det brukar inte bli så mycket mer än runt 1 grad utan extra prylar och ytterligare en halv grad till bak brukar vara rimligt.
Max caster fram också.
Låter bra. Kommer förstås höra vad de föreslår. Ville bara ha en 2nd opinion :) Frågan är nog främst hur många grader toe-in som är lämpligast.
Rikard L
912/6 -65 signalröd

User avatar
MagnusW
Posts: 1786
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Hjulinställning SWB

Post by MagnusW » Tue Jun 12, 2018 2:41 pm

laxen911 wrote:
Tue Jun 12, 2018 2:23 pm
MagnusW wrote:
Mon Jun 11, 2018 12:50 pm
laxen911 wrote:
Mon Jun 11, 2018 9:55 am
Absolut, har redan bokat tid hos K3 för just invägning/inställning. Frågan är om jag ska passa på att ändra hjulvinklarna också.

K3 kan nog sätta något bra om du ber dom om råd. Liiite toe-in fram och lite mer toe-in bak än fram brukar bli tryggt. Bakvagnen går mot toe-out när man bromsar.
Sen så mycket camber som du kan få fram, det brukar inte bli så mycket mer än runt 1 grad utan extra prylar och ytterligare en halv grad till bak brukar vara rimligt.
Max caster fram också.
Låter bra. Kommer förstås höra vad de föreslår. Ville bara ha en 2nd opinion :) Frågan är nog främst hur många grader toe-in som är lämpligast.
Man vill bara ha så pass lite toe in att den inte är helt neutral för då kan den bli lite nervös, då är det bättre att ha lite toe-out.
Beror litegran på hur mycket gummi du har i hjulupphägningen, bussningar och styrstag etc. Mer gummi => lite mer toe.
Men det är vettigt att lägga sig lite safe, och sedan kanske lägga på lite toe out om man vill ha den piggare i instyrningen när man lärt känna bilen.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

Post Reply