Dörrfickorna

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
MTO
Posts: 15
Joined: Wed Jan 25, 2006 5:09 pm

Dörrfickorna

Post by MTO »

Hur skall de större och bakre dörrfacken på en 1970:a hållas uppe(=fast)? De är ju ner till fast med gångjärnen av plast, är det något gummiband som används upptill? Och skall det vara något skarv mellan dörrhandtaget och detta fack?

Kanske någon har en bild eller två? :-)

Magnus
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Hej

Om jag inte har helt fel, (har bara en gammal skev ficka som inte sitter på dörren), så är det ett eller två "bungee-cords" alltså gummistroppar (typ gamla lastgummisnoddar) som sitter på innersidan. Dessutom är det en metall-fjong som sitter i dörren som fungerar som stopp så att fickan inte fälls ut för långt eller åker in av sig själv när man öppnat den (lite svårt att förklara hur den ser ut.

Har du fickorna?

Vi har pratat lite om att försöka göra formar för att kunna plasta nya i glasfiber. Någon som gjort eller har annan info?

C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

Det stämmer bra med vad jag också kom fram till. jag har tagit bort facken och dörrsidan på min 72a för att byta dörrstopp och i dörren hittade jag resterna (ganska murket) av gummistroppen. Jag tror även att metall-fjongen fungerar både för att stopa facket när man fäller ner samt att till viss del hålla det uppe, sen är det gummistroppen som håller upp facket så att det ligger tajt och inte skramlar

/Patrik
911T 2.4 1972 Aubergine
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

SuperFly wrote:Vi har pratat lite om att försöka göra formar för att kunna plasta nya i glasfiber. Någon som gjort eller har annan info?
Om man är okej med att inte köra 100% orginal style så kanske den här varianten kan vara en lösning;

http://forums.pelicanparts.com/showthre ... did=307600
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
henkesid
Posts: 211
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:18 pm
Location: Stockholm

Post by henkesid »

rev själv ner dörrarna i somras för att smörja upp fönsterhissarna.
jäkla pill..

passa på att böja till den där fjongen lite så nu sitter dörfickorna stenhårt.
nån gummistropp såg jag inte till dock.
grejen med dörrfickorna är ju att de är i papp eller nåt.
helt hopplöst ju..

jag funderade faktiskt i morse på att fixa glasfiberformar i ett annat sammanhang. jag känner en som är grym på att plasta. bygger båtar och sånt. ska höra med honom...
Henrik Sidenbladh
911T Targa -72
-=ViperGrün=-
911T Coupé -69 (sold)
-=Gulfblau=-
Post Reply