Anmärknig på besiktning fästpunkt framvagn

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
911-1967
Posts: 19
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:28 pm

Anmärknig på besiktning fästpunkt framvagn

Post by 911-1967 »

Hej igen,

NEJ! Jag fick anmärkning på bakre fästpunkt i framvagnen på vänster sida.

Är det någon som vet om det finns en "skarvbit" att fälla in för att få en ny fästpunk? Eller något annat tips för hur man åtgärar det?

Jag fann följande på Mittelmotor:
Achsaufnahme 1,81130A är det någon som vet om det är en inskarvningsbit? alternativt Aufnahmebock '65 - '89 1,81128

Tacksam för hjälp
911-1967
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Det finns olika svar beroende på bilens totalskick och framtidsplaner eller hur man nu skall uttrycka det. Dessutom om man knackar plåt och svetsar själv.

Alt 1 Man kan knacka till en sån bit svetsa dit utan för mycket problem om resten duger.

Alt 2 Du köper hela främre golvet det räcker in till fötterna i kupen. Overkill om de andra infästningspunkterna är okay. Detta är en omständig procedur som vida överstiger jobbet att tex byta tvärrör. Dessutom är den dyr. Min gissning är att golvet kostar 8000 eller mer. Sedan kommer det nog till ca 1500 sek stycket för de 4 tornen som sitter på golvet för bla styrväxeln. När du väl är där så gäller det att kolla hur kringliggande balkar ser ut.

Dessutom så skall dessa infästningar sitta exakt rätt. I höjd, sidled längsled! Noggrannheten för infästningen av styrväxeln handlar om några tiondels mm för att det skall fungera som det är tänkt. Detta är karossens allra viktigaste mått! En chassieingenjör sätter sitt eget jobb på spel för detta.

Dessutom utgår det dubbla! (tysk overkill igen) kryssmått från dessa hål. Man mäter mot tvärrörets hål ner mot gatan

Har bytt allt och lite till, så jag vet av egen erfarenhet vilka plåtar man behöver, kan sätta in några bilder när scanner får sin drivrutin, den har saknats sen januari...

/AJ
911-1967
Posts: 19
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:28 pm

Post by 911-1967 »

Tack Johannes,

nu blir jag ännu mer "nervös" eftersom jag inte svetsar själv gäller det att hitta någon som vet vad de håller på med.

Jag har köpt utbyteskonsol från mittelmotor, så nu söker jag förfullt efter en "Chassiingenjör" i Skåne. Någon som har tipps?

Utöver detta har jag fått problem med tändningen, ibland prövas tålamodet...

//Philip
911-1967
Post Reply