Besiktning

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

Besiktning

Post by insw »

Var och besiktigade "bilen" i fredags blankt protokoll inga påpekande trots att besiktningsgubben hade gett sej f...n på att det skulle bli så.

Leve K-spriten !!!
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Grattis.
Så K-sprit funkar alltså! Tommy testade utan önksat resultat vill jag minnas.
:?: Hur mycket måste man hälla i för att det skall blir resultat?
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

Det går lika bra med E85 /etanol, och blir billigare :)

Nu spekulerar jag lite men ...
Om man utgår från att etanol/K-sprit ger 0/noll i CO-halt och
man spär ut 10liter som man har i tanken med 2 liter etanol, man spär på bensinen med 20%, så borde det ge 20% lägre CO värde
Rätt eller fel ?

/Patrik
911T 2.4 1972 Aubergine
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

Post by insw »

Med tanke på restprodukter som finns i etanol så vill jag inte rekommendera detta, därför använder jag beprövade metoder som K-sprit skadar heller inte MFI pumpen.

Jag doserade 20 liter bensin/50 cl K-sprit gav CO halten 3,2
911Bastard
Posts: 29
Joined: Mon Aug 29, 2005 9:09 pm
Location: Strängnäs
Contact:

Post by 911Bastard »

Just etanoltricket försökte farsan sig på i våras... Herr Besiktningsman var dock inte så imponerad av den "annorlunda" doften från avgaserna så det var bara att åka hem igen...
<hr>
"Moderniserad" 911T -72 (Själen är densamma även om det yttre är förändrat)
Post Reply