Page 1 of 2

Import

Posted: Tue Oct 27, 2015 8:35 am
by laxen911
Hej,

Har hittat 911 2.2E i Holland som jag funderar på att åka ner och titta på. Bilen har RS inredning utan baksäte, skalstolar, fastsvetsad bur och 5-punktsbälten. Motorn är dock orginal matching nr. Chassi lite uppgraderat med bla konidämpare. Frågan är om man kan importera och registrera en sådan bil i Sv, om man installerar 3-punktsbälten också? Någon som har erfarenhet av att importera äldre bilar med bur? Har fått uppfattningen att det kan gå att registera med bur för "personligt bruk"?

Re: Import

Posted: Tue Oct 27, 2015 5:10 pm
by Dutch
Är det denna?
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... geNumber=3#
Ger ett "amerikanskt" intryck..
Jag vet inte mycket om bågar men med tanke på knäcken på dörrstagen och att tvärstag under ratten saknas så är det bara att kapa och plocka ur buren, så behöver du inte fundera över den..
Är breddningen seriöst utförd så är den lockande.
Vet inget om priset.
Jag gillar den skarpt!
Ser nu att länken troligtvis inte funkar men den går mot en grön -70E i holland via mobile

Bosse

Re: Import

Posted: Wed Oct 28, 2015 8:21 am
by laxen911
Dutch wrote:Är det denna?
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... geNumber=3#
Ger ett "amerikanskt" intryck..
Jag vet inte mycket om bågar men med tanke på knäcken på dörrstagen och att tvärstag under ratten saknas så är det bara att kapa och plocka ur buren, så behöver du inte fundera över den..
Är breddningen seriöst utförd så är den lockande.
Vet inget om priset.
Jag gillar den skarpt!
Ser nu att länken troligtvis inte funkar men den går mot en grön -70E i holland via mobile

Bosse
Stämmer, är den bilen! Ja man kan ju förstås kapa och ta ur buren. Men jag vill ha bur och den ser fin ut, så det är ju synd att behöva göra så bara för att kunna importregistrera bilen. Någon som känner till någon bil som importerats och registrerats med bur?

Re: Import

Posted: Wed Oct 28, 2015 11:55 am
by pcs12234
Problemet är väl att du inte kan regga in den utan att montera tillbaka de vanliga trepunksbältena? Dessa får i sin tur inte gå emot buren på ett sätt som gör att det skaver på bältena nånstans så då blir det antagligen till att montera ur buren.

Re: Import

Posted: Wed Oct 28, 2015 12:50 pm
by peterc
Jag har registreringsbesiktigat min 964 Carrera RS med svetsad bur från fabrik som jag köpte i södra Tyskland 2007. Grundregeln är att bältena ska sitta i originalfästena och det gör rullen på min bil. Problemet är att fästet i B-stolpen blockeras av buren. De accepterade att lägga bältet över tvär-röret bakom stolarna men det är nog lite upp till fri tolkning. Nu sitter bältet i originalfästena för utom detta. Nästa problem är att göra buren säker för allmän trafik, d.v.s. körning utan hjälm. En bur är inte till för att användas när man inte har hjälm, det är bara att inse. Man måste alltså klä in den men de kan ändå anse att det kan leda till huvudskador och det har skett olyckor ute i trafiken.

Mitt råd är att prata med någon person som utför registreringsbesiktningar, var så öppen som möjligt och förklara problemet, det gjorde jag.

Re: Import

Posted: Wed Oct 28, 2015 2:53 pm
by laxen911
peterc wrote:Jag har registreringsbesiktigat min 964 Carrera RS med svetsad bur från fabrik som jag köpte i södra Tyskland 2007. Grundregeln är att bältena ska sitta i originalfästena och det gör rullen på min bil. Problemet är att fästet i B-stolpen blockeras av buren. De accepterade att lägga bältet över tvär-röret bakom stolarna men det är nog lite upp till fri tolkning. Nu sitter bältet i originalfästena för utom detta. Nästa problem är att göra buren säker för allmän trafik, d.v.s. körning utan hjälm. En bur är inte till för att användas när man inte har hjälm, det är bara att inse. Man måste alltså klä in den men de kan ändå anse att det kan leda till huvudskador och det har skett olyckor ute i trafiken.

Mitt råd är att prata med någon person som utför registreringsbesiktningar, var så öppen som möjligt och förklara problemet, det gjorde jag.
Tack för återkopplingen!

Peter: Har du möjligtvis några bilder som visar hur det ser ut i din bil?

Re: Import

Posted: Wed Oct 28, 2015 4:33 pm
by laxen911
Men om man trots allt skulle vilja/behöva ta ur en fastsvetsad bur som denna - hur pass svårt/omständigt är det tror ni?

Re: Import

Posted: Wed Oct 28, 2015 7:11 pm
by MagnusW
laxen911 wrote:Men om man trots allt skulle vilja/behöva ta ur en fastsvetsad bur som denna - hur pass svårt/omständigt är det tror ni?
Skruva ur stolarna, vika bort mattor etc och en tigersåg...

Re: Import

Posted: Thu Oct 29, 2015 11:53 am
by Watchmannen
Riktigt snygg bil du hittat...

Re: Import

Posted: Thu Oct 29, 2015 1:17 pm
by laxen911
Watchmannen wrote:Riktigt snygg bil du hittat...
Tack!
Ska ner och kolla på den nästa helg!

Re: Import

Posted: Wed Nov 04, 2015 10:58 pm
by laxen911
Pratade med en trevlig besiktningsingenjör från Bilprovningen tidigare i veckan. Han kunde inte se några principiella problem med att importera en sådan pass gammal bil med helbur, så länge buren uppfyller vissa villkor. Han tittade på bilder på buren i fråga och kunde inte se några allvarliga problem. Han nämnde bara två saker: 1) en kilformad avbärare mot övre/främre staget bör/måste tillverkas och installeras så att det inte tar tvärstopp för huvudet/pannan vid krock. 2) det kan bli problem med bältesgeometrin för 3-punktsbälten med nuvarande skalstolar ifall de är för djupa, dvs om det blir ett avstånd mellan kroppen och bältet pga den djupa skålningen. Kan ju lösas genom att installera mindre skålade stolar?

Re: Import

Posted: Wed Nov 04, 2015 11:06 pm
by laxen911
IMG_0249.jpg
IMG_0249.jpg (50.53 KiB) Viewed 11681 times
Här en bild på B-stolpen där org fästet för 3-punktsbältet syns. Som ni ser ligger inte buren i vägen? (Den går upp längre bak)

Re: Import

Posted: Thu Nov 05, 2015 6:39 am
by blomman
Bältesgeometrin som han beskriver det strular på både en org 964 RS med skalstolar och även gt3 med skalstolar, om man inte är riktigt tjock, men då kommer man ändå inte ner i dem. Tror inte det är ett problem. Tror inte heller de på bilprovningen har samma kunskap som han du pratade med så buren då nog lugn som den är om allt är isolerat.

Re: Import

Posted: Thu Nov 05, 2015 8:54 am
by laxen911
blomman wrote:Bältesgeometrin som han beskriver det strular på både en org 964 RS med skalstolar och även gt3 med skalstolar, om man inte är riktigt tjock, men då kommer man ändå inte ner i dem. Tror inte det är ett problem. Tror inte heller de på bilprovningen har samma kunskap som han du pratade med så buren då nog lugn som den är om allt är isolerat.
Han jag pratade med jobbade just hos bilprovningen med att registreringsbesiktiga bilar, så det skulle kunna bli han tex som besiktigar min import bil med ovanstående anmärkningar. Men detta blir ju som du säger ett problem för samtiga bilar med skalstolar från fabrik som är reggade i sv??

Någon som hört talas om en import bil med skalstolar och 3-punktsbälten som fått problem vid registreringsbesiktningen pga skalstolarna/bältet? Sedan undrar man ju även hur konsekventa dom är ang krav på avbärare där uppe/framme? Har du det tex Jonas?

Re: Import

Posted: Thu Nov 05, 2015 9:00 am
by MagnusW
Känns som ett väldigt litet problem, det är ju bara att temporärt byta ut stolarna mot något annant om de skulle klaga.

Köp bilen! :)

Re: Import

Posted: Thu Nov 05, 2015 1:52 pm
by laxen911
MagnusW wrote:Känns som ett väldigt litet problem, det är ju bara att temporärt byta ut stolarna mot något annant om de skulle klaga.

Köp bilen! :)
Ja det känns ju som överkomliga problem (om de nu ens kommer anmärka på dem?). Jag var ju främst orolig för att de kategoriskt skulle underkänna bilen pga buren då importbilar normalt ska vara i "standardutförande". Jag uppfattade dock att de inte är lika noga när det gäller en så pass gammal bil? Hade det däremot varit en relativt modern bil med eftermonterad bur hade det blivit svårare antydde han.

Re: Import

Posted: Thu Nov 05, 2015 4:32 pm
by peterc
Det där med avbärare ska du nog ta på allvar. Har hänt personskador på grund av det som jag skrev förut, när ingen hjälm skyddar.

Re: Import

Posted: Thu Nov 05, 2015 5:11 pm
by MagnusW
Ja, helbur är egentligen inget för en bil som körs på gatan.
Det ökar nog bara riskerna för skador, plus att det blir bökigare att ta sig i och ur.

Man bör alltid kombinera helhur, hjälm, skalstol och 5-6 punktsbälte.
Det enda man kan ha för sig självt är hjälm och skalstol, förutsatt att skalstolen passar med 3 punktsbälte.
Spänner man fast sig med 5-6 punktsbälte så bör man minst ha en halvbur. 4-punktsbälten ska man ALDRIG använda.

Re: Import

Posted: Thu Nov 05, 2015 5:15 pm
by blomman
Jag har inte någon avbärare på buren på gt3an. Men den ska ju egentligen inte gå att regga. Köp!! Kommer bli grymt!

Re: Import

Posted: Sat Nov 07, 2015 1:39 am
by Bernard
Lite off topic: Men om alla bilar hade helbur skulle antalet döda bilister sjunka avsevärt tror jag. Men förutsättningen är att man sitter fast och möjligtvis inte är så lång så att man kan slå i takbågen. Vi har haft ett antal gatreggade Porschar med helbur i familjen och jag skulle gärna ha helbur i familjebilen.
Ungefär som Peterc säger så har jag varit med om att "gatregga" en 1991Cup med svetsad helbur vilket var ett jättejobb trots att det fanns minst tre stycken likadana godkända i Sverige vid den tidpunkten. Den här bilen är ju mycket äldre så jag tror inte att det borde vara några stora problem. Hör dig för efter en trevlig besiktningsstation och gör allt vad dom säger så löser det sig snart. Men framförallt köp den om den verkar bra :-) Att ta ur en bur och sätta tillbaks den är några timmars jobb.

Re: Import

Posted: Sat Nov 07, 2015 9:20 am
by Sven
Bernard wrote:---Att ta ur en bur och sätta tillbaks den är några timmars jobb.
Inte ens med Gustav Wasas definition av "några" (han bestämde att några äro 7) får du väl ur och sedan i en helsvetsad bur?
:shock:

Re: Import

Posted: Sat Nov 07, 2015 11:04 am
by Poppe
Tror det är fel att hänga upp sig på buren, känns bilen och priset rätt å är det bara att handla. Early 911 växer inte på träd..

Ta "smällen" med buren sedan om det skulle visa sig bli problem med bilprovningen, men det tror jag inte att det blir. De är väldigt trevliga och resonabla nuförtiden jämfört med hur det var förr.

Lite som att köpa hus, titta på läget, läget läget, allt annat kan man ändra på, samma med bilen i fråga. :wink:

Re: Import

Posted: Sun Nov 08, 2015 1:30 am
by Bernard

Inte ens med Gustav Wasas definition av "några" (han bestämde att några äro 7) får du väl ur och sedan i en helsvetsad bur?
Ok, jobb är det ju men efter vad jag kan se på bilderna så är buren antagligen svetsad i fästpunkter golv och i bak (totalt 6 punkter) plus att det finns en sträva under instrumentpanelen. Mycket snyggt gjort så långt man kan se tycker jag. Det är inget omänskligt arbete att hitta ett fåtal delningspunkter som sen går att sätta ihop igen med svets eller skruvförband. Vill man ha det FIA -godkänt så blir det lite jobbigare. Jag kan ha fel :-)

Bernard

Re: Import

Posted: Sun Nov 08, 2015 6:53 am
by 1973 RSR
Underbar bil, köp den snabbt så jag inte hinner före... :D
Buren är troligtvis inga problem. Bygg en enkel avbärare i taket (funkar med klädd trä) och lägg rörisolering runt om.
Tanken är dock troligtvis problem. Den får du med stor sannolikhet byta till en orginaltank under tiden du reggar. Sedan på vanliga besiktningar så är det troligtvis ingen som säger nåt. Jag gjorde samma sak i somras och det var dessa bitar man hade synpunkter på. Det kan vara av värde att välja rätt besiktningsstation. Lindesberg är obra. Lindesbergarna åker till Karlstad....Det finns en reg.besiktnings.stn i gävletrakten. Dom ska vara resonabla och vettiga.

Re: Import

Posted: Sun Nov 08, 2015 12:41 pm
by Watchmannen
Så himla snygg den där åk ner och köp den ...jag letar oxå men i Sverige dock känns tillgången efter bilar till salu minst sagt begränsad här...