Page 1 of 2

Fråga om 1328

Posted: Fri Jan 09, 2015 6:32 pm
by peterc
Hej
De genoförningar som är till för bältena på (vissa) Recaro 1328 verkar inte gå att få tag på. Är det någon som skulle kunna bidra med bra bilder och mått. Det borde inte vara helt omöjligt att tillverka sådana här i liten skala.

Posted: Fri Jan 09, 2015 9:01 pm
by gtBen
På boxerville.se är det en kille som gjorde nya till sin Recaro.
Till slut beslutade jag mig för prova att värma en skiva skummad termoplast och pressa den i ett verktyg jag byggde i MDF (tvådelat hane/hona). Detta fungerade över förväntan, så sedan var det bara att försöka hitta ett lämpligt "skarpt" material att tillverka dem i. Hittade till slut en svart narvad (ytstrukturen) plast 3mm tjock på en reklamfirma.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph ... 25#p179925
Har tyvärr inga mått

Bengt

Posted: Fri Jan 09, 2015 9:18 pm
by FilipF
Peter jag skall se om jag hittar mina lösa, så kan du få låna om du vill tillverka och så ett par extra till mig ;-)

Posted: Fri Jan 09, 2015 11:22 pm
by Johannes
Bör gå fint att vakuumforma...eller går det att köra i en 3D skrivare

Posted: Sat Jan 10, 2015 5:28 pm
by FilipF
den här Peter?

Image

Posted: Sat Jan 10, 2015 8:10 pm
by peterc
Ja den ser ut så. Jag har kollat lite på tråden i Boxerville.se och så att där var det en kille som redan tillverkat genomförningar som ser rätt bra ut. Har sökt honom men inte lyckats ännu. Jag återkommer när jag vet mer. Tack för hjälpen så länge.

Posted: Sat Jan 10, 2015 8:20 pm
by Jesse
Jag har ett par av Peters tillverkade genomföringar. De är "ok" men inte perfekta, om man ska vara kritisk.

Tyvärr har jag haft svårt att komma åt grejerna men ska ta mig i kragen i veckan!

Posted: Sat Jan 10, 2015 9:38 pm
by FilipF
peterc wrote:Ja den ser ut så. Jag har kollat lite på tråden i Boxerville.se och så att där var det en kille som redan tillverkat genomförningar som ser rätt bra ut. Har sökt honom men inte lyckats ännu. Jag återkommer när jag vet mer. Tack för hjälpen så länge.
Jag sökte faktiskt också Peter på Boxerville, så vi får se om han svarar :-)

Posted: Wed Jan 14, 2015 12:36 pm
by Peter S
Hej!
Mina genomföringar var aldrig tänkta att vara perfekta kopior på originalgenomföringarna. Mina original såg ut som skit (som de alltid gör) och jag bollade olika idéer fram och tillbaka innan jag gjorde dem som jag gjorde.

Jag var först inne på att svetsa ihop dem i aluminium eller plåt. Seden lurade jag på att göra en form och gjuta dem i glasfiber (vilket ju hade gjort att man kunde få dem att se precis som original). Var inte så sugen på att kladda med glasfiber heller.
Dessutom så hade man då varit tvungen att lackera/måla dem. Iom att bältet ligger och skaver mot genomföringarna så hade färgen nötts bort och exponerat den ljusare glasfibern under. Hade inte sett snyggt ut.

Vakuumformning var jag också inne på, men beslutade ändock att prova att bara värma en termoplastskiva för att se om man kunde "skränka" kanten i hålet mha ett ganska enkelt verktyg. Detta gick över förväntan så jag brydde mig aldrig om att undersöka alternativa tillverkningsmetoder. Detta dög för mig.

Jag valde ett material med narvad ytan på ena sidan både för att jag tyckte det såg bra ut, men även lika mycket för att det är mer förlåtande. En repa eller skada på en slät yta syns mycket mer och irriterar.

Jag jobbar med maskinkonstruktion till vardags och visst skulle man ganska enkelt kunna göra en 3D-modell som printas. Utvecklingen inom 3D-printing går framåt hela tiden och idag skulle jag bedöma det som att man kan få utskrifter med materialegenskaper som skulle fungera. Vet dock inte hur det är med färger. Ytfinishen är en annan fråga. Man får inte samma blanka ytfinish i en printad detalj vilket gör att man måste slipa och lackera.
Kostnaden är säkert en fråga att ta hänsyn till och denna har jag inte koll på. Normalt betala man per gram utskrivet material.

Har fått mail från Filip och har svarat honom att jag eventuellt skulle kunna tillverka genomföringar åt honom. Problemet (förutom att jag knappt har tid med mina egna grejer) är att materialet jag använde själv är slut (köpte spillbitar på en reklamfirma). Att skaffa mer ser jag dock inte som ett problem.

Finns det ett intresse så skulle jag kunna testa att göra dem i plast utan narvad yta, men risken när man värmer och drar i materialet är att det blir fult och jag vet inte hur lätt det är att putsa till bitarna efteråt.

Materialet är lätt att skära och såga i och de jag gjorde åt Jesse grovklippte jag bara till efter formningen med tanken att han själv skulle göra den slutliga finputsen.

Misstänker att peterc försökt kontakta mig via den e-mail som står på min hemsida (länk i profilen på Boxerville). Den adressen "lever" men används inte nu för tiden.
De som är intresserade kan med fördel maila mig på peter.m.servais@gmail.com.

Priser då? Svårt att säga exakt. Jag vill ha tillräckligt bra betalt för att det vara värt mödan och den (fri)tid jag får lägga på detta men samtidigt inte för dyrt för att göra det ointressant för de som har behov. Vill minnas att Jesse betalade 300:-/par. Jag lär dock behöva införskaffa mer material så se detta som ett pris med viss reservation.

Posted: Wed Jan 14, 2015 1:03 pm
by peterc
Jätte kul att höra från Peter S.
Jag är definitivt intresserad och 300 Kr paret är jag absolut redo att betala och lite till. När någon gör något sådant här intressant så måste det premieras. Man ska inte behöva offra sin egen tid för andra och sen känna att det kostar dessutom.

Mina stolar är jättefina, nyomlädda av Cartex.de men som med de mesta "proffs" så orkar de inte anstränga sig för att få till den där "pricken över i-et". Så de satte dit några helt andra genomföringar utan att bry sig.
För min del skulle jag gärna ha genomförningarna i halvfabrikat och passa till själv eftersom hålen på en av stolarna är upptagna till större storlek av en tidigare ägare. Om man gör kragen på de nya lite större så kanske man kan maskera denna fadäs?

Posted: Wed Jan 14, 2015 1:46 pm
by MagnusW
Jag experimenterade lite med vakuumformning förra vintern, så jag har lite plast med narvad yta som är lämplig för vakuum formning, kommer inte ihåg vilken tjocklek.
Vill man inte ha det narvat så kan man använda baksidan.

Posted: Wed Jan 14, 2015 6:57 pm
by FilipF
Jag är också med Peter S, skall dock kontrollera om jag har genomföringar på båda mina stolar.

Är det genomföringar på Recaro 1300 stolarna? vad är det skiljer 1328 & 1300, jag har en av varje tror jag. Nerpackade sedan säkert 15 år tillbaka..

Posted: Thu Jan 15, 2015 12:17 am
by Peter S
FilipF wrote:Jag är också med Peter S, skall dock kontrollera om jag har genomföringar på båda mina stolar.

Är det genomföringar på Recaro 1300 stolarna? vad är det skiljer 1328 & 1300, jag har en av varje tror jag. Nerpackade sedan säkert 15 år tillbaka..
1300:an har en något lägre rygg vill jag minnas. De har även ett lägre sidostöd som saknar bältesgenomföringar (som inte varesig får plats eller behövs).

Inom rally var det ganska vanligt att föraren hade 1328:an medan kartläsaren fick nöja sig med den billigare och enklare 1300:an. Konstigt resonemang, men så var det.

Kolla upp behovet och återkom. Som jag tolkar det så är det narvad finish som är intressant för samtliga? Kan som sagt göra ett test och vända "släta sidan utåt" för att se hur det blir.

Posted: Thu Jan 15, 2015 8:59 am
by Jesse
En gammal annons där man kan se skillnaderna, sidostödet ser man enkelt skillnad på.

Image

Posted: Thu Jan 15, 2015 9:16 am
by peterc
Peter S wrote:
Kolla upp behovet och återkom. Som jag tolkar det så är det narvad finish som är intressant för samtliga? Kan som sagt göra ett test och vända "släta sidan utåt" för att se hur det blir.
Jag beställer till två stolar. Jag vill ha det så orginal-likt som möjligt, vilket jag förstår var slätt. Dock om finishen blir sämmre då nöjer jag mig med narvad. Glad för att få några sådana här över huvud taget egentligen.

Posted: Thu Jan 15, 2015 8:25 pm
by Johannes
Intressant projekt, även om jag inte har behovet .

Glasfiber är nog inte lämpligt, det skulle Kunna slita på bältet, och de tål egentligen väldigt lite. Möjligen skulle man kunna såga ut kåpan och bygga upp den i skikt.

Plasttillverkarna har ofta likare med mönstrad yta som det ofta kallas. PP, polypropen är en mjuk plast som är vanlig i bilar. Sitter även på vissa instrumentpaneler och mittkonsolen och då blir det repiga fort. Ibland är de lackerade med så kallad softlack. Fast det är mest askkoppar och liknande detaljer som inte är infärgade.

Omlänkaren i b stolpen brukar ju vara av metall i familjebilarna.

Recaro, namnet är sprunget ur Reutter carosseriebau och låg tvärs över gatan i zuffenhausen från början...värdelöst vetande i sammanhanget

Posted: Thu Jan 15, 2015 9:38 pm
by FilipF
Peter C
hur har du tänkt använda dina stolar och när, blir det till 73:an?

Fundera på att sätta mina i 914 bilarna, men sen är de inte helt optimala till dagens säkerhet, så jag vet inte riktigt vad jag skall göra, snabbfäste och sen en modern stol vid bankörning och ev tävling

ni andra vad har ni för synpunkt om detta?

Posted: Thu Jan 15, 2015 10:15 pm
by peterc
FilipF wrote:Peter C
hur har du tänkt använda dina stolar och när, blir det till 73:an?

Fundera på att sätta mina i 914 bilarna, men sen är de inte helt optimala till dagens säkerhet, så jag vet inte riktigt vad jag skall göra, snabbfäste och sen en modern stol vid bankörning och ev tävling

ni andra vad har ni för synpunkt om detta?
Nej jag ska inte ha dem i 73an. Vet faktiskt inte vad jag ska ha dem till. Tyckte det var viktigt att rädda dem. I 73an har jag en kevlarstol som ser ut ungefär som 1329 men inte så fyrkantig och ful upptill. Den är bra att sitta i vid bankörning och jag har även kört race med den. Hade även en sån i 914/6. Det är en Cobra från sent 80-tal. (På passagerarsidan har jag äggskalet med skruvar på sidorna, så passagerare på banmötena kan jag inte ta med)

För din del så är det OK med 1328 på PCS-banmöten om du vill köra det men du kommer nog inte att få åka race med den enligt FIA-reglementet.
Snabbfäste vete tusan om de godkänner på en klassad stol.

Posted: Fri Jan 16, 2015 7:38 am
by Jesse
Jag kommer köra 1328 som förarsäte och 1300 passagerarsäte(monteras i helgen) men min bil åker mest till Vaxholm och äter glass även om jag i år tänkt åka på ett par bankmöten om jag får bilen i trimm.

Posted: Fri Jan 16, 2015 8:49 am
by FilipF
Jesse wrote:jag i år tänkt åka på ett par bankmöten om jag får bilen i trimm.
Jesse är det något speciellt med "Bankmöten" i Stockholmstrakten, Drive in eller..

;-), ;-)

Jag hade också behövt åka på ett Bankmöten tror jag :-)

Posted: Fri Jan 16, 2015 11:49 am
by peterc
FilipF wrote:
Jesse wrote:jag i år tänkt åka på ett par bankmöten om jag får bilen i trimm.
Jesse är det något speciellt med "Bankmöten" i Stockholmstrakten, Drive in eller..

;-), ;-)

Jag hade också behövt åka på ett Bankmöten tror jag :-)
Om man har pensionsförsäkringen i garaget har man ingen nytta av bankerna Filip!

Posted: Fri Jan 16, 2015 4:25 pm
by Johannes
Har man nån nytta av bankerna överhuvudtaget? Skulle växla till mig lite euros. Omöjligt. De hänvisade till Statoil...

Posted: Fri Jan 16, 2015 5:01 pm
by FilipF
Johannes wrote:Har man nån nytta av bankerna överhuvudtaget? Skulle växla till mig lite euros. Omöjligt. De hänvisade till Statoil...
det går fort här i livet, sista jag var på Statoil köpte jag mat... :-) nu är det ett växlingskontor också

Posted: Fri Jan 16, 2015 7:48 pm
by Jesse
Haha! Bankörning skulle det ju vara.... Stockholms-stavningsprogram :)

En liten fågel viskade idag i mitt öra att det är reproduktioner på väg, när exakt vet jag inte men kan meddela om Peters batch hunnit ta slut.

Posted: Sat Jan 17, 2015 8:32 pm
by Johannes
Apropå banken

Jag frågade om de hade spik, ja sa den unge killen bak disken. Då rekommenderade jag att de skulle spika igen dörren.

Ungefär som en mack utan bensin...