Page 1 of 2

Motornummer

Posted: Thu Sep 18, 2014 7:49 am
by jockebostrom
Har en motor ståendes som jag funderar lite över. Har sökt runt lite varstans men inte blivit helt klok på det.

Står detta nr på den 6100749 och 99/02 (finns verkligen det 99 numret?)

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta.

Mvh

Posted: Thu Sep 18, 2014 9:07 am
by Dizzycap
Motornumret är för en 911T 1970.
Den andra siffran är kanske ett byggnummer.

Posted: Thu Sep 18, 2014 9:42 am
by peterc
Hej,
Vad menas med "byggnummer"? Motortyp nummer 99/02 känner jag inte heller igen. Kolla i Bruce Andersons bok, där står en lång lista som verkar vederhäftig. Jag kan kolla i kväll när jag kommer hem.

Posted: Thu Sep 18, 2014 10:15 am
by MagnusW
99/02 Har jag aldrig läst något om.

Hur stämplade Porsche ersättningsmotorer / nya vevhushalvor?

Posted: Thu Sep 18, 2014 10:27 am
by peterc
MagnusW wrote:99/02 Har jag aldrig läst något om.

Hur stämplade Porsche ersättningsmotorer / nya vevhushalvor?
Ja det skulle kunna vara något sådant, MEN, då ska det väl stå AT vid motornummret??

Posted: Thu Sep 18, 2014 11:14 am
by Dizzycap
peterc wrote:Hej,
Vad menas med "byggnummer"? Motortyp nummer 99/02 känner jag inte heller igen. Kolla i Bruce Andersons bok, där står en lång lista som verkar vederhäftig. Jag kan kolla i kväll när jag kommer hem.
Byggnummer är fabrikens interna löpnumrering för motorer, motsvarande karossnummer fast för motorverkstaden kan man väl säga :)

Posted: Thu Sep 18, 2014 12:29 pm
by MagnusW
peterc wrote:
MagnusW wrote:99/02 Har jag aldrig läst något om.

Hur stämplade Porsche ersättningsmotorer / nya vevhushalvor?
Ja det skulle kunna vara något sådant, MEN, då ska det väl stå AT vid motornummret??
Jag googlade lite och ersättnings vevhus kommer utan stämplar från fabriken. Sen är det upp till den som bygger motorn att stämpla in rätt siffror. Vanligen så stämplade man in originalmotorns nummer.
Men det kan ju vara upp till den som bygger motorn vad han väljer att stämpla in. 911/83 eller nått sånt roligt...

Posted: Thu Sep 18, 2014 3:08 pm
by jockebostrom
Tack för snabba svar :P laddar upp några bilder, kanske underlättar? :)

Image

Kollar man riktigt noga kan man tyda äldre siffror under, ser ut som det är slipat och omstämplat som ni säger.
Image

Posted: Thu Sep 18, 2014 3:19 pm
by MagnusW
911/02 skulle betyda en S-motor.

Det kan ju vara så att någon byggt om den till S specifikation.

Omöjligt att säga vad gamla motorer innehåller utan öppna upp dom.

Posted: Thu Sep 18, 2014 3:59 pm
by Dizzycap
Japp, det där är hemmastämplat. Så där ser inte fabriksstämpeln ut.
Bara att riva och utreda :)

Posted: Thu Sep 18, 2014 6:20 pm
by peterc
För att återkomma till det där med AT så tror jag att om man köper en utbytesmotor (köpte) så står det AT efter motornummret. (Austausch)

Om det finns ett byggnummer, var på vevhuset står det i så fall?

Posted: Thu Sep 18, 2014 8:28 pm
by Dutch
MagnusW wrote:
Omöjligt att säga vad gamla motorer innehåller utan öppna upp dom.
Nja, jag rekomenderar billigt USB-boroscoop för 100kr på ebay. In genom tändstiftshål för att avgöra kolvtyp genom att bedömma ventilurtagen på kolvtoppen.

Kammarna kan bedömmas med indikatorklocka på insugningsventil och mäta lyft vid TDC.
S = 5,2
E = 3,2

Bosse

USB-boroscoopet är toppen till massor av saker som att kolla i insugen att packningarna ligger rätt.
Kolla oljetanken invändigt.
Leta efter tappade verktyg.

Posted: Thu Sep 18, 2014 8:30 pm
by MagnusW
peterc wrote:För att återkomma till det där med AT så tror jag att om man köper en utbytesmotor (köpte) så står det AT efter motornummret. (Austausch)

Om det finns ett byggnummer, var på vevhuset står det i så fall?
AT, bra att veta. Tror du alla 991 GT3 har det instämplat? :)

Byggnummret finns under typnumret, men man slutade tydligen med det efter 69.

Från min 69a:
Image

Posted: Thu Sep 18, 2014 9:39 pm
by gtBen
Dutch wrote:Bosse

USB-boroscoopet är toppen till massor av saker som att kolla i insugen att packningarna ligger rätt.
Kolla oljetanken invändigt.
Leta efter tappade verktyg.
Tack för tipset, det låter som en kul sak att ha ett usb-borescope. Så nu beställde jag ett med 5m sladd på ebay för $12,95 inkl frakt från HongKong :mrgreen:

Bengt

Posted: Thu Sep 18, 2014 10:02 pm
by peterc
MagnusW wrote:
peterc wrote:För att återkomma till det där med AT så tror jag att om man köper en utbytesmotor (köpte) så står det AT efter motornummret. (Austausch)

Om det finns ett byggnummer, var på vevhuset står det i så fall?
AT, bra att veta. Tror du alla 991 GT3 har det instämplat? :)

Byggnummret finns under typnumret, men man slutade tydligen med det efter 69.

Från min 69a:
Image
Ja det verkar stämma. Jag har ju ett 901/05 vevhus i RS-73 an efter att 911/83 vevhuset kastade in handduken. :oops: Det står fyratusenfyrahundra någonting under typsiffran. Då har även jag lärt mig något nytt idag. :D
GT3 har jag varken några insikter eller åsikter om. :P

Posted: Fri Sep 19, 2014 1:32 am
by jockebostrom
Dutch wrote:
MagnusW wrote:
Omöjligt att säga vad gamla motorer innehåller utan öppna upp dom.
Nja, jag rekomenderar billigt USB-boroscoop för 100kr på ebay. In genom tändstiftshål för att avgöra kolvtyp genom att bedömma ventilurtagen på kolvtoppen.

Kammarna kan bedömmas med indikatorklocka på insugningsventil och mäta lyft vid TDC.
S = 5,2
E = 3,2

Bosse

USB-boroscoopet är toppen till massor av saker som att kolla i insugen att packningarna ligger rätt.
Kolla oljetanken invändigt.
Leta efter tappade verktyg.
Tack, ska kika upp detta!

Posted: Thu Sep 25, 2014 8:19 pm
by Johannes
Själv har en av mina ett utbytesblock utan typ nummer eller serienummer.

Såg en gul RS i Karlstad -88? Utan nummer på blocket. Så det finns såna också. Huruvida det står AT på mitt vet jag inte utan att kolla

Posted: Thu Sep 25, 2014 11:26 pm
by peterc
Johannes wrote:Själv har en av mina ett utbytesblock utan typ nummer eller serienummer.

Såg en gul RS i Karlstad -88? Utan nummer på blocket. Så det finns såna också. Huruvida det står AT på mitt vet jag inte utan att kolla
Jodå, vevhus utan nummer har jag också haft. AT stod det nog bara på utbytesmotorer som fabriken levererat till en specifik bil.

Borescope

Posted: Wed Oct 01, 2014 7:16 pm
by Cleverguy
gtBen wrote:
Dutch wrote:Bosse

USB-boroscoopet är toppen till massor av saker som att kolla i insugen att packningarna ligger rätt.
Kolla oljetanken invändigt.
Leta efter tappade verktyg.
Tack för tipset, det låter som en kul sak att ha ett usb-borescope. Så nu beställde jag ett med 5m sladd på ebay för $12,95 inkl frakt från HongKong :mrgreen:

Bengt
Hej Bengt,

Har du fått ditt borescope ? kan man "forma" sladden eller är den hel mjuk ?

/Eli

Re: Borescope

Posted: Fri Oct 17, 2014 9:51 pm
by gtBen
Cleverguy wrote:
gtBen wrote:
Dutch wrote:Bosse
USB-boroscoopet är toppen till massor av saker som att kolla i insugen att packningarna ligger rätt.
Kolla oljetanken invändigt.
Leta efter tappade verktyg.
Tack för tipset, det låter som en kul sak att ha ett usb-borescope. Så nu beställde jag ett med 5m sladd på ebay för $12,95 inkl frakt från HongKong :mrgreen:
Bengt
Hej Bengt,
Har du fått ditt borescope ? kan man "forma" sladden eller är den hel mjuk ?
/Eli
Min har mjuk sladd, finns det nån med formbar sladd så skulle jag köpa en sån istället bilden blir oerhört mycket bättre om man kommer nära det man vill titta på.
Bengt

Re: Motornummer

Posted: Sun Apr 03, 2022 9:10 pm
by Johannes
Gammal tråd men man kan ju tillägga att det även finns ett 3 siffriga nummer mitt på blocket och det är samma nr på båda halvorna. Det används försatt hålla isär gjutgodset vid bearbetning.

Står motornummret till höger på den ribba där det är instämplat så är det magnesium

Står det på ytan bakåt då är det aluminium på de äldsta motorerna.

Ribban har även olika utseende mellan de olika materialen

Re: Motornummer

Posted: Mon Apr 04, 2022 10:26 am
by peterc
Jag har en lista från Trafikverket över alla Porschar i landet 1990. Tittar man på 67 och 68 är det rätt många som står angivna som 911S men de har inget S i chassienumret. Är det felskrivet från TV? 67or ska väl ha ett S?
Har hittat flera kändisars bilar, Johannes bla.

Re: Motornummer

Posted: Mon Apr 04, 2022 9:43 pm
by Johannes
*123456S* stämplat i kaross vid smugglarluckan. På tidigare årsmodeller satt den nitade plåten i anslutning till stansningen för att bli flyttad till fronten



Året efter gjordes det om till annan typ av numrering

Re: Motornummer

Posted: Mon Apr 04, 2022 10:01 pm
by peterc
Just det, 68or börjar på 118. Då är det en hel del 67or som är registrerade som 911S utan att vara det. Alternativt har man utelämnat S i numret av någon anledning.

Re: Motornummer

Posted: Mon Apr 04, 2022 10:58 pm
by Johannes
1968

Fritt ur minnet så är det
1267 kupé manuell
227 kupé Sportomatic
442 Targa manuell

0 targa sportomatic

67 måste jag slå upp