Page 1 of 1

Instrumentbelysning. Nåt e paj.

Posted: Thu Aug 21, 2014 10:22 am
by Jonas Y
Hej, jag har inte haft instrument belysning på ett par år. Jag har listat mig till att något "är paj med lamporna".

MEN helt plötsligt funkade belysningen (efter en lång period då bilen inte använts), alla lampor lös - men bara för en kväll.

Händelsen med kvällen lamporna funkade gör att jag nu är lite sugen på att se om det hela kanske är lite lättare att fixan en vad jag först trodde, då det ju rimligen rör sig om någon form av glapp.

Är den någon av er som har tips på var jag börjar felsöka en sån här sak?

PS En (kanske) skum grej är att tank-lampan, och den där röda lampan (den som lyser en millisekund innan man får motorstopp) alltid fungerat oberoende av instrumentbelysningen inte funkat.

Posted: Thu Aug 21, 2014 10:35 am
by MagnusW
Dra ut mätarna och kolla så att jordningarna sitter kvar. Har för mig att alla mätarna jordas i serie med varandra till en punkt.

Posted: Mon Sep 08, 2014 9:49 am
by chriswhite911S
Jonas
Felet kan också ligga i ljusknappen, p-ljus, halvljus
När du brider på reglaget, så kan du ju även reglera ljusstyrkan.
Du kan låna en utav mig om du vill göra en test
/C

Posted: Mon Sep 08, 2014 7:44 pm
by Jonas Y
chriswhite911S wrote:Jonas
Felet kan också ligga i ljusknappen, p-ljus, halvljus
När du brider på reglaget, så kan du ju även reglera ljusstyrkan.
Du kan låna en utav mig om du vill göra en test
/C
Aha, det här skall jag kolla upp, tack för det.

(Jag har tittat på baksidan och tycker det verkar vara ordning på jordkablarna.)

Posted: Wed Sep 10, 2014 11:52 pm
by Jonas Y
chriswhite911S wrote:Jonas
Felet kan också ligga i ljusknappen, p-ljus, halvljus
När du brider på reglaget, så kan du ju även reglera ljusstyrkan.
Du kan låna en utav mig om du vill göra en test
/C
Nämenherrejävlar vad jag e dum i huvudet.

Ingenting e paj, det var ju bara att skruva på knappen!

10 år har jag kört omkring med den här bilen utan att haja att instrumentpanelen har dimmer.

Jag måste nu byta identitet, lacka om bilen och gå klädd i kvinnokläder resten av livet så att ingen känner igen mig som killen som rev ut alla instrument i stället för att läsa fucking jävla manualen.

Tack Christian för denna extremt förnedrande dimmer- information.

Ps. Det sitter en jätte stor rund sak framför instrumentpanelen vid förar platsen, den är klädd i lädder och om man råkar trycka på den tutar bilen, vad skall man ha den till? Och en mystisk sak till: jag hittar ett batteri och ett reservhjul under huven, men ingen motor, trots det går bilen att starta, är det normalt?

Posted: Thu Sep 11, 2014 10:32 pm
by chriswhite911S
Väl bekomme..... :lol:

(ps: ser fram emot den "nya jonas" med sin nylackade 911;)

Posted: Thu Sep 11, 2014 10:40 pm
by Dizzycap
Hahaha!! Underbart!!! :D

Posted: Fri Sep 12, 2014 7:53 am
by jsoderbe
Bara för att det ska känns bättre så kan jag berätta om när jag köpte min första 911; jag var vääääldigt noggrann och frågade säljaren om den läckte någon kylarvätska....

Jag har aldrig får en sådan idiotförklarande blick, varken tidigare eller senare i mitt liv. Det var det värt, för sedan åkte jag 911 S Targa -73! :-)

Mvh, Johan

Posted: Fri Sep 12, 2014 9:16 am
by tommyrecaro
:lol:
Tommy