Nu har jag gjort det!!
Nu har jag gjort det!!
Hej Allihopa!
Nu har jag gjort det. .. Jag har köpt en Porsche 911 1978 sc, i USA. Har inte sett bilen ens och är lite ambivalent. Hur kan jag köpa en bil utan att kika på den innan (en car appraiser har dock gjort det).
Allt är väl mer eller mindre klart, transport, tullmäklare och lite annat.
Tar gärna emot tips o vad man inte ska göra eller vad jag borde göra. Bilen ska va i original skick och funkar bra, måste dock lackas om. Bor i Solna så bra verkstäder eller vart man kan lackera om den mottages tacksamt.
/Ola
Ny på forumet
Nu har jag gjort det. .. Jag har köpt en Porsche 911 1978 sc, i USA. Har inte sett bilen ens och är lite ambivalent. Hur kan jag köpa en bil utan att kika på den innan (en car appraiser har dock gjort det).
Allt är väl mer eller mindre klart, transport, tullmäklare och lite annat.
Tar gärna emot tips o vad man inte ska göra eller vad jag borde göra. Bilen ska va i original skick och funkar bra, måste dock lackas om. Bor i Solna så bra verkstäder eller vart man kan lackera om den mottages tacksamt.
/Ola
Ny på forumet
Grattis! Känslan när man väl tagit klivet är verkligen speciell. Hoppas bilen är lika bra som utlovat, och se till att lägga upp många bilder när den är hemma!
Last edited by felix83 on Thu Jul 24, 2014 10:17 pm, edited 1 time in total.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
-
- Posts: 54
- Joined: Wed Jun 11, 2014 7:40 pm
Snygg och ren i sin design, ser mycket trevlig ut, Grattis
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Grattis till bilen!olahed wrote:Läste lite om vanliga fel på denna modellen, och det stod nånstans att man bör byta ut vissa delar i motorn. Hittar inte vart jag läste det igen så är det nån som har koll på detta?
På 3.0 motorerna är det mer regel än undantag att pinnskruvarna som håller cylindrar och topplock går av. Det är den största svaga punkten. Inget att byta ut innan de går av, om man inte plockar isär motorn av andra anledningar.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
MagnusW wrote:Grattis till bilen!olahed wrote:Läste lite om vanliga fel på denna modellen, och det stod nånstans att man bör byta ut vissa delar i motorn. Hittar inte vart jag läste det igen så är det nån som har koll på detta?
På 3.0 motorerna är det mer regel än undantag att pinnskruvarna som håller cylindrar och topplock går av. Det är den största svaga punkten. Inget att byta ut innan de går av, om man inte plockar isär motorn av andra anledningar.
Ok tack det var dom jag läste om, då sitter jag lugnt i båten än så länge.
Har inte möjlighet just nu att göra några längre resor pga av tillskott i familjen, därav den nyinskaffade familjebilen.jockebostrom wrote:Kul! (och spännande) Bilder??
Varför åkte du inte över och kollade själv?
Funderade på att göra samma sak innan jag kom över min i sverige men skulle vara intressant att veta vad importkostnaderna kommer sluta på och vilket bolag för frakt du anlitat
Lycka till!
Mvh J
Jag tog en rekommenderad firma för transport, kollade inte runt jättemycket då priset verkade va typ samma. Jag betalar 2725$ inklusive transportförsäkring. Tull plus tullmäklare kommer nog kosta typ samma. Totalt ca 5000$. Tyvärr drog dollarn iväg lite under betänketiden.
Jo så är det helt klart, ser att du äger en lite nyare version. Läste att air condition blev standard från 1978 i dessa bilar men säljaren sa att den inte hade a/c. Nåt du vet nåt om?felix83 wrote:Grattis! Känslan när man väl tagit klivet är verkligen speciell. Hoppas bilen är lika bra som utlovat, och se till att lägga upp många bilder när den är hemma!
AC har aldrig varit standardutrustning, ens på USA-marknaden. Bilar utrustade med AC hade två extrarattar på mittkonsolen (som är bortplockad från din bil) samt en radda extra luftutsläpp under instrumentbrädan, i hela bilens bredd. Så antingen så har din bil aldrig haft AC, eller så har man gått grundligt till väga när man plockade bort den. Det extra spåret på remskivan är för luftpumpen som skall sitta till vänster i motorrummet. Den var en del av avgasreningen och är en populär grej att ta bort eftersom den väger en del och snor någon hk från motorn.
Som sagt, motorn verkar ha uppgraderats med såväl hydrauliska kedjespännare som bakdaterad värme, två andra populära modifikationer. Ser även att du har original sportstolar, de är tunga men snygga och väldigt bekväma! Inredningen ser f.ö. ut att vara renoverad, är osäker på om man kunde få kontrasterande piping på stolarna till SC:n.
Som sagt, motorn verkar ha uppgraderats med såväl hydrauliska kedjespännare som bakdaterad värme, två andra populära modifikationer. Ser även att du har original sportstolar, de är tunga men snygga och väldigt bekväma! Inredningen ser f.ö. ut att vara renoverad, är osäker på om man kunde få kontrasterande piping på stolarna till SC:n.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Ok det låter ju inte fel, får kika på en a/c så småningom.Sven wrote:A/C ser ut att vara bortplockad, om man tittar på remskivan. Bilar utan a/c har en remskiva för en rem, din remskiva är avsedd för två.
Motorn är uppdaterad med de nyare kamkedjesträckarna, vilket är bra. Det kan tyda på att pinnbultsproblemet redan är åtgärdat.
Tack för all info, verkar onekligen ha hittat rätt forum:) avgasreningen. .. Kan det ge mig problem på besiktning av bilen?felix83 wrote:AC har aldrig varit standardutrustning, ens på USA-marknaden. Bilar utrustade med AC hade två extrarattar på mittkonsolen (som är bortplockad från din bil) samt en radda extra luftutsläpp under instrumentbrädan, i hela bilens bredd. Så antingen så har din bil aldrig haft AC, eller så har man gått grundligt till väga när man plockade bort den. Det extra spåret på remskivan är för luftpumpen som skall sitta till vänster i motorrummet. Den var en del av avgasreningen och är en populär grej att ta bort eftersom den väger en del och snor någon hk från motorn.
Som sagt, motorn verkar ha uppgraderats med såväl hydrauliska kedjespännare som bakdaterad värme, två andra populära modifikationer. Ser även att du har original sportstolar, de är tunga men snygga och väldigt bekväma! Inredningen ser f.ö. ut att vara renoverad, är osäker på om man kunde få kontrasterande piping på stolarna till SC:n.
Får nog ta tag i a/c:n när plånboken växt en aning igen då, fler somrar som denna och en bil utan skulle stå ganska mycket.
- Christoffer E
- Posts: 278
- Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
- Location: Stockholm
- Contact:
Grattis! Blir en skön sensommar och höst med massa körning!
Klassiska "byta alla vätskor" bör man väl alltid göra med en ny bil. Jag skulle därutöver justera ventilerna ( om man gör det manuellt på en -78?), byta alla filter, remmar, stift, ställa timing och avgas rätt. ( bra sätt att lära känna bilen och få lite ledtrådar för hur den skötts.) Sen vet man att grundställningen är som den ska och inga retliga "slarvfel" kan uppstå.
Klassiska "byta alla vätskor" bör man väl alltid göra med en ny bil. Jag skulle därutöver justera ventilerna ( om man gör det manuellt på en -78?), byta alla filter, remmar, stift, ställa timing och avgas rätt. ( bra sätt att lära känna bilen och få lite ledtrådar för hur den skötts.) Sen vet man att grundställningen är som den ska och inga retliga "slarvfel" kan uppstå.
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
Nej, om motorn går bra i övrigt så går den igenom besiktningen utan problem även utan luftpumpen. Jag har aldrig haft några problem med min (utan pump). Luftpumpen var nog för att möta Kaliforniensiska smogkrav. Grundtanken var att ett extra tillskott av syre direkt i förbränningsrummet skulle ge en mer fullständig förbränning, även om elaka tungor vill påstå att det mest var för att späda ut avgaserna med ren luft...
Ja, ventilerna ställs manuellt på SC:n också. Två bra boktips är "101 projects for your Porsche 911" av Wayne R Dempsey samt reparationsmanualen från Bentley Publishers. Haynesmanualen är inget vidare, lägg inte pengar på den.
Att eftermontera AC går att göra, men är dyrt och krångligt. Jag kör med tvärdrag och kromad armbåge och överlever (så länge man håller sig ifrån bilköer...) även dagar som idag (runt 30 grader).
Ja, ventilerna ställs manuellt på SC:n också. Två bra boktips är "101 projects for your Porsche 911" av Wayne R Dempsey samt reparationsmanualen från Bentley Publishers. Haynesmanualen är inget vidare, lägg inte pengar på den.
Att eftermontera AC går att göra, men är dyrt och krångligt. Jag kör med tvärdrag och kromad armbåge och överlever (så länge man håller sig ifrån bilköer...) även dagar som idag (runt 30 grader).
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Kul med en till SC! Tipset från en som också köpte en bil relativt osedd är att inte ha för stora planer initialt och kör bilen så mycket du kan först och främst. Det ger dig en bättre känsla för vad du tycker är viktigt resp. mindre viktigt. Jag var t ex rätt sugen på att lacka om min i början men nu har jag fått upp ögonen för annat som känns roligare och/eller mer angeläget.
Lycka till!
Lycka till!
Björn Simonson
1980 911 SC - Insta: @911scowner
1980 911 SC - Insta: @911scowner
Jag fick lite priser på omlackering här i Solna och det var ju inte direkt upplyftande, antingen gör jag som ni säger och skiter i det helt och hållet. Problemet är att lacken är sämre än vad som syns på bilderna på länken jag la upp här på forumet, bilvärderarens bilder visade (inte helt oväntat) mer hur den såg ut. Så ett annat alternativ är ju att få den lackerad innan transport, fick ett pris på 5k$. En hygglig lackering utan några "vinnautställningspris"ambitioner, dessutom ingick det uppfräschning av krom och gummi detaljer utvändigt.... Det lockar att ta det men måste man ju ha nån som kan kika på att jobbet är snyggt utfört också.
45000:- fick jag från ett i Solna trakten, utan uppfräschning. .. Inte så lockande.
45000:- fick jag från ett i Solna trakten, utan uppfräschning. .. Inte så lockande.
Blir till att beställa den boken, 101 projekt! Tack!felix83 wrote:Nej, om motorn går bra i övrigt så går den igenom besiktningen utan problem även utan luftpumpen. Jag har aldrig haft några problem med min (utan pump). Luftpumpen var nog för att möta Kaliforniensiska smogkrav. Grundtanken var att ett extra tillskott av syre direkt i förbränningsrummet skulle ge en mer fullständig förbränning, även om elaka tungor vill påstå att det mest var för att späda ut avgaserna med ren luft...
Ja, ventilerna ställs manuellt på SC:n också. Två bra boktips är "101 projects for your Porsche 911" av Wayne R Dempsey samt reparationsmanualen från Bentley Publishers. Haynesmanualen är inget vidare, lägg inte pengar på den.
Att eftermontera AC går att göra, men är dyrt och krångligt. Jag kör med tvärdrag och kromad armbåge och överlever (så länge man håller sig ifrån bilköer...) även dagar som idag (runt 30 grader).
Edit: boken beställd! ! Tack igen:))
Last edited by olahed on Mon Jul 28, 2014 11:34 am, edited 1 time in total.
De kan säkert lackera bra i USA men för 5K$ har jag svårt att tro att det blir någon högre kvalitet på jobbet och det är trist att behöva göra om det efter några år, och vem vet hur det ser ut undertill... Har sett massor med USA-lackeringar på jänkare och inte blivit imponerad. Mitt råd är att avvakta med lacken till den kommer till Sverige.
Ha det gött
Janne
Ha det gött
Janne
PCS 13359
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
Ok verkar som om det får bli så. Verkar va svårt att få ett pris på lackering, nån som har erfarenhet av vad en hygglig lackering skulle gå på?Janne J wrote:De kan säkert lackera bra i USA men för 5K$ har jag svårt att tro att det blir någon högre kvalitet på jobbet och det är trist att behöva göra om det efter några år, och vem vet hur det ser ut undertill... Har sett massor med USA-lackeringar på jänkare och inte blivit imponerad. Mitt råd är att avvakta med lacken till den kommer till Sverige.
Ha det gött
Janne
Ca: 30 får du nog räkna med om du själv demonterar och monterar, där sparar man ändå ganska många timmar.olahed wrote: Ok verkar som om det får bli så. Verkar va svårt att få ett pris på lackering, nån som har erfarenhet av vad en hygglig lackering skulle gå på?
Tänk på att detta är ett bra tillfälle att byta innertak om det skulle vara lite dåligt, man måste nämligen plocka ut alla rutor för att byta detta.
Sen plockar det på rätt mycket pengar att byta gummilister och eventuellt dåligt krom.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79