Positionsljus fram

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Frederik
Posts: 34
Joined: Tue Feb 26, 2013 1:09 am

Positionsljus fram

Post by Frederik »

Här kommer kanske dum fråga, men visst ska positionsljusen fram sitta i blinkerslyktan (enligt bild) och inte i strålkastaren?

Jag hade sealed beam strålkastare när jag köpte bilen, men när den ena pajade passade jag på att byta till H4. Köpte 2 set. Det första är i mitt tycke snyggare då glaset är välvt, som på sealed beam, men tyvärr har dessa ett uttag för positionsljus. Nästa sett blev ett par NOS Hella som jag sprang på på en loppis. Dessa är utan positionsljus, men tråkigt platta. Slutade med att jag använde Hella H4orna. Funderar nu på om jag kanske skall byta till de andra och flytta upp positionsljuset, men man får väl inte ha 2 par positionsljus fram?

Image
Porsche 912 -66
VW buss -68, pickup -75, bubbla -60, bubbla -68
User avatar
felix83
Posts: 1016
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Positionsljus fram

Post by felix83 »

Frederik wrote:Här kommer kanske dum fråga, men visst ska positionsljusen fram sitta i blinkerslyktan (enligt bild) och inte i strålkastaren?

Jag hade sealed beam strålkastare när jag köpte bilen, men när den ena pajade passade jag på att byta till H4. Köpte 2 set. Det första är i mitt tycke snyggare då glaset är välvt, som på sealed beam, men tyvärr har dessa ett uttag för positionsljus. Nästa sett blev ett par NOS Hella som jag sprang på på en loppis. Dessa är utan positionsljus, men tråkigt platta. Slutade med att jag använde Hella H4orna. Funderar nu på om jag kanske skall byta till de andra och flytta upp positionsljuset, men man får väl inte ha 2 par positionsljus fram?

Image
Kan du inte bara montera de du gillar bäst och strunta i att koppla in positionsljusen i lyktorna?
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
Jesse
Posts: 1691
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Har kört med röda blinkers runtom + dubbla positionsljus utan att några påpekanden från Bilprovning eller Polis i 3 år.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Frederik
Posts: 34
Joined: Tue Feb 26, 2013 1:09 am

Post by Frederik »

Då blir det nog dubbla positionsljus. Tanken var att bara blanka ut de i strålkastarna, men när fick dem störde jag mig på att jag såg detta genom glaset. Kanske är lite känslig ;)
Porsche 912 -66
VW buss -68, pickup -75, bubbla -60, bubbla -68
Post Reply