När min motor är varm, kan det hända att varvtalet på motorn ökar på tomgång till ca 2000 r/m. Lägger man i ettan och släpper upp kopplingen sänks motor varven till 1000 r/m. Vad kan det var för något fel??
Benny 911S -71
Hetsig motor
Som Karl-Ove säger så kan det vara synkningen av spjällhusen som inte är riktig. Länkaget till spjällhusen kan också kärva så att de inte stänger ordentligt. En annan problemkälla kan vara slitna bussningar i spjällhusen så att det suger tjuvluft där (har precis bytt mina bussningar, ganska enkel operation)
//Roger
//Roger
Helt rätt benny skruven ska tryckas in, sen vill jag minnas att det var lite svårt att känna om man lyckades med justeringen eller om det "slirade",i skruven, mejseln hamnar ju lite bökigt så det är lite svårt att få en bra känsla. Jag tror inte skruven har släppt i pumpenhög komp wrote:Samma problem i år igen. Alla spjäll ok. Co vid 1000 varv 0,2 är detta för lågt? (Co vid 3000 varv 3,0) försökte justera tomgångsskruven vid pummpen men det händer inget, ska man trycka in skruven när man justerar? kan skruven ha släppt i pumpen?
Mvh Benny 911S -71
Höres Karl-ove
Hej Benny!
CO 0,2 är alldeles för lite. Normalvärde är ca 2-3.5 på tomgång och 6 vid 3000 varv. Testa att justera upp huvudblandningsskruven. Den sitter innanför insexskruven bredvid solenoiden ca 3 cm in i pumpen. Justeringen är tvärtemot tomgångsjusteringen. M.a.o. om det blir fetare blandning moturs på tomgångsskruven så är det medurs som gäller på huvudskruven. Kommer aldrig ihåg vilket håll som gäller så kolla i manualen.
Mvh
//Roger
CO 0,2 är alldeles för lite. Normalvärde är ca 2-3.5 på tomgång och 6 vid 3000 varv. Testa att justera upp huvudblandningsskruven. Den sitter innanför insexskruven bredvid solenoiden ca 3 cm in i pumpen. Justeringen är tvärtemot tomgångsjusteringen. M.a.o. om det blir fetare blandning moturs på tomgångsskruven så är det medurs som gäller på huvudskruven. Kommer aldrig ihåg vilket håll som gäller så kolla i manualen.
Mvh
//Roger