Hetsig motor

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
hög komp
Posts: 143
Joined: Fri Aug 12, 2005 10:27 pm
Location: Falköping

Hetsig motor

Post by hög komp »

När min motor är varm, kan det hända att varvtalet på motorn ökar på tomgång till ca 2000 r/m. Lägger man i ettan och släpper upp kopplingen sänks motor varven till 1000 r/m. Vad kan det var för något fel??


Benny 911S -71
karl-ove
Posts: 165
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:02 pm

Post by karl-ove »

Exakt så var min förra bil 2,2 s, Minns inte riktigt om det hade med synkningen av spjällhusen att göra eller om det var stagen som skulle justeras. Tror jag satt en fjäder för att hjälpa till med återgången av stagen.

Karl-ove
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Som Karl-Ove säger så kan det vara synkningen av spjällhusen som inte är riktig. Länkaget till spjällhusen kan också kärva så att de inte stänger ordentligt. En annan problemkälla kan vara slitna bussningar i spjällhusen så att det suger tjuvluft där (har precis bytt mina bussningar, ganska enkel operation)

//Roger
User avatar
hög komp
Posts: 143
Joined: Fri Aug 12, 2005 10:27 pm
Location: Falköping

Post by hög komp »

Tack för svaren. Kollar bussningarna.



Benny
User avatar
hög komp
Posts: 143
Joined: Fri Aug 12, 2005 10:27 pm
Location: Falköping

Post by hög komp »

Har nu fått kontroll över hetsig motor. Justerat alla luftspjällen, nästan alla var lite öppna. Skruvade även upp alla luftskruvar ett ½ varv.

Benny 911S -71
User avatar
hög komp
Posts: 143
Joined: Fri Aug 12, 2005 10:27 pm
Location: Falköping

Post by hög komp »

Samma problem i år igen. Alla spjäll ok. Co vid 1000 varv 0,2 är detta för lågt? (Co vid 3000 varv 3,0) försökte justera tomgångsskruven vid pummpen men det händer inget, ska man trycka in skruven när man justerar? kan skruven ha släppt i pumpen?


Mvh Benny 911S -71
karl-ove
Posts: 165
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:02 pm

Post by karl-ove »

hög komp wrote:Samma problem i år igen. Alla spjäll ok. Co vid 1000 varv 0,2 är detta för lågt? (Co vid 3000 varv 3,0) försökte justera tomgångsskruven vid pummpen men det händer inget, ska man trycka in skruven när man justerar? kan skruven ha släppt i pumpen?


Mvh Benny 911S -71
Helt rätt benny skruven ska tryckas in, sen vill jag minnas att det var lite svårt att känna om man lyckades med justeringen eller om det "slirade",i skruven, mejseln hamnar ju lite bökigt så det är lite svårt att få en bra känsla. Jag tror inte skruven har släppt i pumpen

Höres Karl-ove
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Hej Benny!

CO 0,2 är alldeles för lite. Normalvärde är ca 2-3.5 på tomgång och 6 vid 3000 varv. Testa att justera upp huvudblandningsskruven. Den sitter innanför insexskruven bredvid solenoiden ca 3 cm in i pumpen. Justeringen är tvärtemot tomgångsjusteringen. M.a.o. om det blir fetare blandning moturs på tomgångsskruven så är det medurs som gäller på huvudskruven. Kommer aldrig ihåg vilket håll som gäller så kolla i manualen.

Mvh

//Roger
User avatar
hög komp
Posts: 143
Joined: Fri Aug 12, 2005 10:27 pm
Location: Falköping

Post by hög komp »

Tack för svaren!


/Benny
User avatar
hög komp
Posts: 143
Joined: Fri Aug 12, 2005 10:27 pm
Location: Falköping

Post by hög komp »

Enligt manualen.

Clockwise for "leaner".Counter-clockwiser for "richer".

/Benny
Post Reply