Page 1 of 1

Gulf

Posted: Fri Oct 05, 2012 11:16 am
by insw
Läste på di att Gulf ska introduceras som bensin bolag i
Sverige igen då kanske vi har en naturlig samlingsplats
eller bensinleverantör

Posted: Fri Oct 05, 2012 1:03 pm
by blomman
Absolut!
Bara de fattar att de inte ska blanda i massa sprit i den högoktaniga bensinen :!:

Håller med Blomman

Posted: Fri Oct 05, 2012 1:57 pm
by tt475197
blomman wrote:Absolut!
Bara de fattar att de inte ska blanda i massa sprit i den högoktaniga bensinen :!:
Bara Statoil kvar nu vad jag vet...

Posted: Fri Oct 05, 2012 2:01 pm
by blomman
ja, vad gör man sen?

Posted: Fri Oct 05, 2012 2:15 pm
by Jesse
Drar privat pipeline!?

:D

Posted: Fri Oct 05, 2012 2:18 pm
by blomman
:idea: :D

Posted: Fri Oct 05, 2012 3:00 pm
by patrik_o
En nyfiken fråga ..
Är det dåligt för våra gamla bilar med sprit i eller påverkar det effekten negativt ?

Posted: Fri Oct 05, 2012 5:25 pm
by blomman
patrik_o wrote:En nyfiken fråga ..
Är det dåligt för våra gamla bilar med sprit i eller påverkar det effekten negativt ?
Undrar detsamma, men har hört att spriten tar kål på packningar mm. Observera hört :wink:

Posted: Fri Oct 05, 2012 8:05 pm
by MagnusW
patrik_o wrote:En nyfiken fråga ..
Är det dåligt för våra gamla bilar med sprit i eller påverkar det effekten negativt ?
Det kan nog lösa upp rester som finns i systemet och vad jag hört kan det fällas ut socker om den får stå.
Jag är skeptisk till om det påverkar något material i bränslesystemet.

Sen låter det som om ni förutsätter att de överhuvudtaget kommer ha högoktanig bensin. Trenden är att 98 oktan försvinner mer och mer, skulle inte förvåna mig om många 98 pumpar innerhåller 95 eller någon blandning mellan 95 och 98.

Posted: Fri Oct 05, 2012 11:38 pm
by tigerman67
De konkreta problem jag vet om med E5 bensin är med Mitsubishis/Volvos/Renaults GDI-motorer från tidigt 2000-tal. Man rekommenderar inte E10-bensin till dessa från tillverkarhåll. Det gör inte heller Porsche till luftkylda bilar samt 924/944/968/928, men E5 borde gå bra att köra i dem.

Kollade databladen för 98 oktan för Statoil, Preem och OKQ8 nyss. Numera står det på Preem och OKQ8 att 98 oktan KAN innehålla upp till 5% etanol. Vad skillnaden är mot 95 kan man ju undra egentligen, där det står att 95 oktan innehåller max 5% etanol. Är det dagsformen hos han som står vid blandningskranen på raffinaderiet som avgör...??? :roll:

Preem/OKQ8 har ändrat sina produktbeskrivningar rätt nyligt för när jag kollade senast (i samband med V-power förändringen) skrev de att 98 oktan var fri från etanol.

Enligt Statoil är deras 98 etanolfri.

Posted: Sat Oct 06, 2012 1:54 pm
by Johannes
V- power är mer eller mindre ett måste. På Statoil kan jag också köra men hos Preem har jag slutat tanka. Motorn bara rycker.

Posted: Sat Oct 06, 2012 3:23 pm
by MagnusW
Johannes wrote:V- power är mer eller mindre ett måste. På Statoil kan jag också köra men hos Preem har jag slutat tanka. Motorn bara rycker.
Jag tycker nog också att v-power i praktiken är bäst fortfarande, men den försvinner väl nu med Gulf...

Posted: Sun Oct 07, 2012 9:50 pm
by tigerman67
Sen är det ju så häruppe i Norrbotten att det är exakt samma soppa i alla mackar, ingen skillnad på märke. Alla bolag tar sin bensin från en och samma cistern på oljehamnen här i Luleå... Eller ja, en för 95 och en för 98 förstås. Kan ju hända det funkar så på andra håll i Sverige också.

MVH Jonas