Dutch wrote:Lustigt att det pratas teknik och inte lappade jeans i en Magnus Wlker tråd.
Angående varv över 7-7500rpm så jag levde i tron att det var ventilmekanismen som var det begränsande.
Finns det någon uppfattning på vad som är den vanligaste orsaken till ras?
De 2,0 och 2,2 som jag öppnat har varit bra i vev, cylindrar (har bara sett gjutjärnsfoder) kolvar osv.
övriga noteringar:
Slitage i oljepump
slitna ventilstyrningar mest på avgassidan troligen p.g.a. vad jag tror är att saltkylningen drar upp massor med värme.
-Bosse
Försöker lyfta kvalitén lite!
Över 7000+ så bör man korsborra veven och öppna upp oljekanalerna så det kommer olja till vevlager 2 och 5. En större oljepump, 930 eller GT3 är inte heller fel då.
2.4-2-7 (kanske carrera 3.0 också) veven som 6 bultad har en svaghet i att svänghjulet kan lossna vid 7500. Jag tror inte 66mm veven har det bekymret.
För senare motorer, 3.2 och 3.6 så drog Porsche ned grovleken på vevstaksskruvarna från 10 mm till 9 mm, så dessa motorer riskerar att tappa vevstakarna över 7000.
Slitna ventilstyrningar på avgassidan verkar standard för ALLA motorer som gått 15.000+ mil. Vad jag hört kan det inträffa redan vid 5000 mil på en 3.2a. Min 3.2a skulle bara ha gått runt 5000 mil när jag bytte mina, det miltalet är dock overifierat.
Generellt sett brukar lager se bra ut på en motor som inte råkat ut för något. Undantaget är mellanaxel lagringen brukar visa spår av slitage.
Cylindrar med Nicasil beläggning verkar hålla väldigt länge. Man ser inget slitage efter 20.000 mil,om de inte är skadade på annat sätt. Tex kan beläggningen lossna om motorn spikat.
Ventilerna hänger med upp till 7000 för i alla fall en 3.2a. Intressant nog är det samma ventilfjädrar för alla motorer från 2.0 upp till minst 3.2, fast ventilerna blivit större och kam-profilerna ändrats.
Med lättare ventiler och lite kraftigare fjädrar hänger de med långt upp. Nu är det dock inte bara fjädertryck och vikt som är av betydelse. Kam-profilen spelar stor roll, eller rättare sagt ventilens acceleration. Det är inte säkert att en S-kam har våldsammare acceleration än en "mild" SC-kam.