Airbag!

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
plåtfälg
Posts: 361
Joined: Wed Mar 01, 2006 8:35 pm
Location: Sthlm
Contact:

Airbag!

Post by plåtfälg »

säkerheten framför allt!
Är det nån som vet om det finns nåt ”snap-on-airbag” en sån produkt borde uppfinnas om den inte finns...alltså en slags låda man sätter på förslagsvis ratten som innehåller en airbag.

nån som vet?
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Du kan ju ha en ballong i munnen när du åker omkring. Den blåses då automatiskt upp när din bröstkorg krossas av rattstången..... :shock:
User avatar
plåtfälg
Posts: 361
Joined: Wed Mar 01, 2006 8:35 pm
Location: Sthlm
Contact:

Post by plåtfälg »

rbd wrote:Du kan ju ha en ballong i munnen när du åker omkring. Den blåses då automatiskt upp när din bröstkorg krossas av rattstången..... :shock:
Ja, nu har jag det, och en blåsfisk, en sån där som blåser upp sig när han blir rädd.. :lol: Men jag tänkte att det kanske fanns bättre sätt...
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Det låter som en grym idé men jag tror nog inte att det skulle funka (jag tänker nu inte ballongen och bröstkorgen utan på en eftermonterad airbag).

En airbag bygger ju på att sensorer i framvagnen känner av rörelser/stötar och utifrån det utlöser en krutladdning som blåser upp airbagen. Jag tror att elektroniken är såpass känslig att det är svårt att eftermontera något sådant, och frågan är hur pålitligt ett sådant system skulle bli. Det är ju kanske inte så kul att åka runt med en krutladdning som kan lösa ut bara för att man kör över en grop i vägen.

Dessutom så har många gamla bilar inget så flott som demoleringszoner och annat bjäfs, så oavsett om du airbag eller inte så kommer rattstången att komma farande som ett spjut :?

-ALF
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

:shock: Krock-pute, du skojar!?

Det är nog bättre att köpa en STOR brandsläckare, du har bensintanken framför framaxeln I "deformationzonen"! 65 liter bensin i knähöjd!

Kolla över bromsarna och ta ett par valium om det känns pirrigt! :wink:
Last edited by mposch on Wed May 03, 2006 5:09 pm, edited 1 time in total.
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Ytterligare något dom kan sno....

Post by SuperFly »

Hörde att i "vissa länder" är just outlösta krock-kuddar nästa stora stöldobjekt. Kostar en bra slant och om det inte ersätts av en eventuell försäkring, är det bara att ta någon annans - sade han bittert efter att hans Audi cab fungerat som reservdelsbil åt andra under en längre tid.....

/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Som jag ser det så har man lixom valt bort säkerhet i samma sekund som man sätter sig i en bil som är älder än vad man själv är.

:D
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Man ju leka med tanken att om jag ât bara skräpmat, rökte och körde pre -73, sâ är jag statisktiskt sett lika illa ute som "schrödingers katt" :?

Men om man skall vara lite allvarlig sâ tror jag att det nog inte är sâ dumt att spendera lite mer tid/pengar pâ att se över bromsar, hjulupphägning, bussningar, styrleder osv. pâ vâra gamla häckar.

SJälv ägnade jag inte en tanke pà tex hjulupphägningens skick när jag kollade bilar, däremot en hel del pà inredning och lack..... :roll:

Men det är klart att om man har en riktig värsting fin lack sâ vill man inte ha stenskott och dà kör man tok-sakta och kör man tok-sakta sâ behöver man ingen airbag :!: alltsâ: Dyr lack - lika säkert som airbag!
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Hörde just att det är dubbelt så farligt (statistiskt alltså) att köra bil i Spanien som i Sverige. Martin får fixa airbag, Alex klarar sig utan. :D

Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Bara dubbelt?? :shock:
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
Post Reply