Veteran besiktning?!

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
plåtfälg
Posts: 361
Joined: Wed Mar 01, 2006 8:35 pm
Location: Sthlm
Contact:

Veteran besiktning?!

Post by plåtfälg »

Tror mig ha läst nåt om det... är det nån som vet, var när och varför... är det trevligare, eller e dom snällare...? Jag har fortfarande regbes. kvar....
/alex
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
Porsche911
Posts: 248
Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
Location: Bålsta

Post by Porsche911 »

Hej

Jag vet inte vart du bor men det är en entusiastbesiktning i Vinsta Stockholm den 6 maj. Jag kan inte tänka mig att de är snällare men det är lite av en kul grej att besiktiga tillsammans med bara gammel bilar.
Ett tips är att vara där tidigt det blir väldigt mycket folk sedan.

Bor du inte i stockholm gå in på denna länk för mer info. www.bilprovning.se

Mvh
Niklas
User avatar
plåtfälg
Posts: 361
Joined: Wed Mar 01, 2006 8:35 pm
Location: Sthlm
Contact:

Post by plåtfälg »

Porsche912 wrote:Hej

Jag vet inte vart du bor men det är en entusiastbesiktning i Vinsta Stockholm den 6 maj. Jag kan inte tänka mig att de är snällare men det är lite av en kul grej att besiktiga tillsammans med bara gammel bilar.
Ett tips är att vara där tidigt det blir väldigt mycket folk sedan.

Bor du inte i stockholm gå in på denna länk för mer info. www.bilprovning.se

Mvh
Niklas
jodå jag bor i sthlm, skall se om jag kommer iväg...
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Toppen info! Själv har jag körförbud då jag glömt att besiktiga, då jag ringde för att boka tid fick jag beskedet att det inte fins en enda tid under hela maj i stor stockholms området! Så det här låter ju helt perfekt!

Länk: Öppet hus 2006 - Entusiastfordon.

"Öppet hus Vinsta. Den 6 maj har stationen öppet hus för entusiastfordon klockan 08.00-15.00. Ingen bokning krävs."
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
912
Posts: 151
Joined: Fri Aug 12, 2005 3:03 pm

Post by 912 »

Hej! Har vart på en sådan besiktning för motorcyklar en gång och jag tänker aldrig åka på någon mer kollektiv besiktning. Det tog alldelles för lång tid. Långa köer!! Men jag skulle kunna tänka mej att åka dit och glo på bilarna. Åk gärna ditt och berätta hur det gick :)

/Mvh Roger
User avatar
chriswhite911S
Posts: 343
Joined: Tue Sep 20, 2005 12:39 am
Location: Vasastan, Stockholm

Re: Veteran besiktning?!

Post by chriswhite911S »

Den där entusiastbesiktningen är endast för bilar som är regbesiktigade, och inne i det vanliga systemet. Alltså inget för dig plåtfälg!
När du gör din regbesiktning, så görs en 'vanlig' besiktning i samband med den. Sen efter 2 år, så kan du åka på entusiastbesiktnings evenemang...
plåtfälg wrote:Tror mig ha läst nåt om det... är det nån som vet, var när och varför... är det trevligare, eller e dom snällare...? Jag har fortfarande regbes. kvar....
/alex
User avatar
plåtfälg
Posts: 361
Joined: Wed Mar 01, 2006 8:35 pm
Location: Sthlm
Contact:

Re: Veteran besiktning?!

Post by plåtfälg »

chriswhite911S wrote:Den där entusiastbesiktningen är endast för bilar som är regbesiktigade, och inne i det vanliga systemet. Alltså inget för dig plåtfälg!
När du gör din regbesiktning, så görs en 'vanlig' besiktning i samband med den. Sen efter 2 år, så kan du åka på entusiastbesiktnings evenemang...
plåtfälg wrote:Tror mig ha läst nåt om det... är det nån som vet, var när och varför... är det trevligare, eller e dom snällare...? Jag har fortfarande regbes. kvar....
/alex
Shysst att man håller reda på mig...
jovisst jag skall regbes. den 4:e... förhoppningsvis om allt går igenom behöver jag inte åka till entusiast-evenemanget.
Nu skall jag byta blinkerglas.
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Alex, när jag vårstädade hittade jag en beg men fin-fin och fungerande huvdämpare för motorluckan. Jag har postat den till din Amigos adress. Den ser inte lika skönt retro ut som den icke-fungerande som satt där när Tommy och jag var över och fluktade in din bil i förra veckan, men du kan ju montera den fungerande jag skickat medans du reder ut om den paja som du har är av rätt modell, och om den går att fixa. Ajöken.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
plåtfälg
Posts: 361
Joined: Wed Mar 01, 2006 8:35 pm
Location: Sthlm
Contact:

Post by plåtfälg »

Jonas Y wrote:Alex, när jag vårstädade hittade jag en beg men fin-fin och fungerande huvdämpare för motorluckan. Jag har postat den till din Amigos adress. Den ser inte lika skönt retro ut som den icke-fungerande som satt där när Tommy och jag var över och fluktade in din bil i förra veckan, men du kan ju montera den fungerande jag skickat medans du reder ut om den paja som du har är av rätt modell, och om den går att fixa. Ajöken.
Otroligt! :D :D :shock:
Vad schysst!
Funderar på om man skall kolla kamremmen... det verkar vara en vital del av motorn, då kan den dära huvdämparen komma väl till pass...
Nån som vet nån som kan kolla den? alltså kamremmen?
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Funderar på om man skall kolla kamremmen... det verkar vara en vital del av motorn, då kan den dära huvdämparen komma väl till pass...
Nån som vet nån som kan kolla den? alltså kamremmen?
Snacka med Perry i Kolbäck. Han har helt säkert styr på det.

Kolla annars på Pelican Parts, de har ett 912 forum. Där hittar du säkert info.

www.pelicanparts.com

Trevlig helg!

-ALF
karl-ove
Posts: 165
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:02 pm

Post by karl-ove »

Kamrem på en 912????, det är väl en stötstångsmotor ned kamdrev.
User avatar
plåtfälg
Posts: 361
Joined: Wed Mar 01, 2006 8:35 pm
Location: Sthlm
Contact:

Post by plåtfälg »

karl-ove wrote:Kamrem på en 912????, det är väl en stötstångsmotor ned kamdrev.
:lol: Ja, jag har ju inte koll på bitarna, jag mena, vart skall man lämna in den för genomkoll? Kan va bra att göra med en sån här antik-bil...
nån som vet nåt i sthlm? Som e billig och har tid?

:lol:
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Hej igen,

Jag lämnade min till Perry som håller till utanför Västerås. Trevlig herre och när jag var där för att titta till bilen så fick jag åka en runda i en Carrera RS replica med RSR-motor som han precis renoverat kopplingen på...

I Stockholm finns Ofner som jag tyvärr inte har träffat eller fått något gjort hos, men folk säger att han är bra.

Bägge två kan nog hjälpa dig med genomgång av motorn om du tror att det är något knas. Om de har tid är nog en annan femma. Det är många som vill ha ut sina bilar nu till våren så det kan kanske bli lite knepigt, men ring och kolla med dem.

Ofners Bil & Motor
08-27 05 55
Hagbyvägen 1
16930 Solna
STOCKHOLM

Perrys Motor i Kolbäck AB
0220-433 58
Herrskogsvägen 12
730 40 Kolbäck
VÄSTERÅS

Nån annan här som har tips?

-ALF

PS när får vi se kärran live? Är du ute o rullar till den 20? DS
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Porsche912 wrote:Jag vet inte vart du bor men det är en entusiastbesiktning i Vinsta Stockholm den 6 maj....
He, he. Jag var där och besiktigade (eftersom jag inte kunde få någon vanlig tid). Jag kan säga att det här med entusiastbesiktning var inte rolig historia, att stå på en parkering och köa en hel förmiddag tillsammans med 10.000 raggare som spelar dansbandsmusik på högsta volym kändes inte bra.

Inte bra alls faktiskt.

(Men det viktiga var ju att bilen fick ok, fick dock en liten anmärkning på att jag hade tagit av radio antennen! Mycket märkligt.)
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Oj då, det låter som vattenfestivalen :D

Fick själv anmärkning på att jag hade "felaktig nummerskylt fram". Klistermärket var inte något som de godkände.

Annars går den som ett skott nu. Kopplingen skorrar inte, ingen rök när jag startar, inget smällande på tomgång eller när man släpper gasen. Finfint.

-ALF
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
User avatar
912
Posts: 151
Joined: Fri Aug 12, 2005 3:03 pm

Post by 912 »

Vad var det jag sa ! :D

/Roger
Post Reply