Svårtstartad MFI

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

Svårtstartad MFI

Post by insw »

Har haft problem med kall start sedan ett tag gjorde en djupare analys igår och hittade problemet inget bränsle sprutar in i insugningsrören vid kall start

Läste att man kan lägga på 12V på solenoiden som sitter ovanpå bränslefiltret via en av/på kontakt har någon gjort detta?

Finns denna solnenoid som reservdel?
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Kommer det ingen spänning till solenoiden? Det är inte helt ovanligt att den kärvar och då räcker det med att göra rent den.

//Roger
User avatar
MagnusS
Posts: 24
Joined: Tue Aug 19, 2008 9:44 pm
Location: strömstad

Re: Svårtstartad MFI

Post by MagnusS »

Det är en vanlig modifikation att styra solenoiden via en knapp på instrumentpanelen.Jag tror att senare MFI-er har det original från fabriken. Min 75:a har en knapp som man duttar på någon sekund så startar bilen på första försöket.
insw wrote:Har haft problem med kall start sedan ett tag gjorden djupare analys igår och hittade problemet inget bränsle sprutar in i insugningsrören vid kall start

Läste att man kan lägga på 12V på solenoiden som sitter ovanpå bränslefiltret via en av/på kontakt har någon gjort detta?

Finns denna solnenoid som reservdel?
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Lustigt, eller vad man ska säga, att vi har samma problem samtidigt. Min startar, men troligen bara för att den är ruskigt fetställd. Efter att man nött ett tag så rullar den sakta igång på typ 600 varv. Jag hör absolut inget klick från solenoiden.

Det är lätt att testa solenoiden. Dra bara en kort kabel från konstant 12v i elcentralen i motorrummet. Den smäller till rejält när den accentueras. Min solenoid funkar i alla fall!

Man kan ju kolla om det blir någon skillnad genom att slå på tändningen så bränsletrycket kommer, och slå på solenoiden 2 sekunder. Sedan prova att starta bilen. Dock lär man vara försiktig, för har inte kallstarten funkat på några år kan slangarna ha torkat. Så kolla efter läckage!

Nästa sak jag kollade var relät i sagda elcentral, som gärna tappar komponenter. Mitt såg reparerat ut, och då får man väl gissa att det funkar.

Så nästa steg för mig är det som kallas "thermo time switch" på engelska. Dock har jag inte lyckats klura ut vilka tempområden den ska fungera vid. Det är kanske någon annan som vet?

Som vanligt; tänk på att det är bensin ni mekar med. Ha alltid en brandsläckare bredvid, och var extremt försiktig!

Med vänlig hälsning,

Johan
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Jag har "thermo time switch" bortmonterad, för att om den inte är korrekt så kan den ligga på hela tiden - varpå man får en bensinförbrukning som gör bensinbolagen alldeles tårögda av lycka.

Styr även solenoiden medelst spak på instrumentbrädan.

Detta fungerar bra, den är lite bynglig de första minutrarna, men efter det så spinner den som en katt.
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

Post by insw »

Har fixat start problemet med en knapp nu.

Om man vill ha det som det skall vara typ orginal vad är det för del man ska byta?
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Hett tips: Har man en knapp för solenoiden så se till att den är återfjädrande. Annars kan det bli en fin liten brasa där bak om man råkar glömma den påslagen... 8)

MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
Post Reply