Page 1 of 1

Dör vid 5000 varv och fundersam kring antal växlar

Posted: Thu May 03, 2012 10:07 am
by tmcs_gaff
Hej som både ny på forumet och nybliven ägare av två 911:or (en för att köra och en för att renovera) så söker jag lite expertkunskap...

Har en nyinköpt 69:a 911T 2,4l med förgasare (Zenith tror jag)
Motorn är nyrenoverad med ny bättre bränslepump. Efter renovering är denb körd i bänk med uppmätt effekt 175hk (enligt säljaren)
Går riktigt bra upp till 5000 varv där den liksom bara dör.

Har någon ett stalltips på hur jag felsöker detta?

Mina tankar rör sig kring att det kan vara varvtalsregulatorn eftersom det händer oavsett växel. Det som talar mot varvtalsregulatorn är att den liksom dör..svänger inte fram och tillbaka som det brukar bli med varvtalsregultorn.
Sedan vet jag inte om en 69:a har varvtalsregulator?

Det andra är bränsletillförsel, mystiskt varför det händer exakt vid 5000varv på alla växlar. Har försökt acca upp långsamt till 5000 varv och låta flotörkopparna vara fyllda med soppa för att sdan ge fullt. Upplever inte att den får soppa en kort stund utan den svara inte alls.

Min andra fråga rör antalet växlar i 915-lådan som sitter i.
Säljaren upplevde att alla växlar inte gick i (dvs 5:an)
Ettan ligger vänster upp medan backen ligger längst till höger ner.
Hittar bara ett stumt läge där 5:an brukar sitta. Bilen varvar 3100 varv i 100km/h på 4:an.
Normal utväxling för en 4vxl 915 låda eller bör det vara en 5vxl låda?
Kan jag uttyda nåt på lådans märkning?

Posted: Thu May 03, 2012 12:16 pm
by Robert Hansson
Hej
jag skulle kolla varvskyddet som sitter i fördelaren, kan vara en fjäder som inte är som det ska.

Växellådans märkning (årtal-vilken version) sitter instansat i gjutningen som är längst ned på växellådan/kopplingsvajens infästning

Robert

Re: Dör vid 5000 varv och fundersam kring antal växlar

Posted: Thu May 03, 2012 5:55 pm
by tmcs_gaff
Problemet med avsaknat drag efter 5000 varv är löst :-)
Visade sig vara strömmatningen till pumpen som glappade lite.

Nu är det bara att krypa under bilen och söka nr på lådan...

Re: Dör vid 5000 varv och fundersam kring antal växlar

Posted: Thu May 03, 2012 6:02 pm
by 931Melander
tmcs_gaff wrote:Hej som både ny på forumet och nybliven ägare av två 911:or (en för att köra och en för att renovera) så söker jag lite expertkunskap...

Har en nyinköpt 69:a 911T 2,4l med förgasare (Zenith tror jag)
Sedan vet jag inte om en 69:a har varvtalsregulator?
-69 hade inte 2,4 liter heller , vad sitter det för motor i bilen?
Motorkoder längst bak till höger.

Re: Dör vid 5000 varv och fundersam kring antal växlar

Posted: Thu May 03, 2012 9:36 pm
by tmcs_gaff
[/quote]

-69 hade inte 2,4 liter heller , vad sitter det för motor i bilen?
Motorkoder längst bak till höger.[/quote]

Hittar följande nr:
Fläktkåpa 901 106 101 5R, hittade inget nr längst bak till höger..
Motorblock v 901 101 101 7R
Motorblock h 901 101 102 7R

Posted: Thu May 03, 2012 10:31 pm
by HenrikL
Allt det där är reservdelsnummer. Så här hittar man motornumret:

http://www.youtube.com/watch?v=RVFowCRXcic

Posted: Thu May 03, 2012 11:27 pm
by gtBen
Hej
Vid det långa vita strecket på bilden visas motornumret med en stjärna i början och slutet av numret, och vid det korta vita strecket finns motortypen (911/92).

Image

Bengt

Re: Dör vid 5000 varv och fundersam kring antal växlar

Posted: Sat May 05, 2012 5:31 pm
by tmcs_gaff
Nu har jag kollat upp motornr:

*6531246* samt 911/57
Enligt killen jag köpte bilen av ska motorn vara renoverad enligt RS-spec..vad det nu är...
enligt bänk hade den 175hk, de hade problem inledningsvis med att upp effekten och en ny bättre bränslepump löste det problemet.

Vad har jag för motor igentligen? :-)

Posted: Sat May 05, 2012 5:45 pm
by Robert Hansson
det ska vara en 911 -71/-72 T motor från början

Posted: Sat May 05, 2012 6:28 pm
by tmcs_gaff
Robert Hansson wrote:det ska vara en 911 -71/-72 T motor från början
Ok dvs det är bytt motor någon gång under bilens historia.
Går det förstå om det är en 2,2 eller 2,4l? (inte för att det spelar så stor roll)

En annan sak som jag funderar på..har totalt 3 växellådor
-915 låda (troligtvis 4vxl)
-911 låda 5vxl
-901 låda 4vxl
(hoppas beteckningarna blev rätt)
den 5vxl lådan är trasig så tillvida att hastighetsmätargivaren ramlat ner och skadats inne i lådan. (har inte skruvat upp och kollat)
Skulle vilja ha en 5vxl låda och undrar därmed om 915-lådan har nåt värde (dvs är värd att sälja) samt om jag kan ta delar från 901 lådan (gaveln) för att få ihop en hel 911 låda?

Posted: Sat May 05, 2012 6:46 pm
by Ulrik
Enl dina motornummer: *6531246* samt 911/57,
så har du en 2,4l motor, från en 911 T från 1973, effekt var 130 hkr.

Posted: Sat May 05, 2012 6:52 pm
by tmcs_gaff
Ulrik wrote:Enl dina motornummer: *6531246* samt 911/57,
så har du en 2,4l motor, från en 911 T från 1973, effekt var 130 hkr.
Tusen tack för info!

Posted: Sun May 06, 2012 7:12 pm
by tmcs_gaff
Har en kompis i kiruna som köpt en Targa med bytt motor, han undrar vad det är för motor.
Någon som kan tyda dessa nr?

*6210709*

Posted: Sun May 06, 2012 7:31 pm
by Flat Six Rally
Enligt min red book så är det en 1971 D-series 911E motor.

//Peter

Posted: Sun May 06, 2012 7:32 pm
by tmcs_gaff
Flat Six Rally wrote:Enligt min red book så är det en 1971 D-series 911E motor.

//Peter
Ok, hoppas ni orkar med min okunskap men vilken volym var det på den motorn?

/Simon

Posted: Sun May 06, 2012 8:20 pm
by gtBen
Hej
På ElferHelfer kan du hitta det mesta om motornummer/motortyper och vilka bilar de satt i.
http://elferhelfer.de/fzident.htm#

Bengt

Posted: Mon May 07, 2012 10:43 am
by MagnusW
tmcs_gaff wrote: En annan sak som jag funderar på..har totalt 3 växellådor
-915 låda (troligtvis 4vxl)
-911 låda 5vxl
-901 låda 4vxl
(hoppas beteckningarna blev rätt)
den 5vxl lådan är trasig så tillvida att hastighetsmätargivaren ramlat ner och skadats inne i lådan. (har inte skruvat upp och kollat)
Skulle vilja ha en 5vxl låda och undrar därmed om 915-lådan har nåt värde (dvs är värd att sälja) samt om jag kan ta delar från 901 lådan (gaveln) för att få ihop en hel 911 låda?
Kan du ta reda på typnummret på växellådorna?
Under växellådorna på en klack hittar du typnummret, ex 915/41.


4-växlad 915 är väl värd lite mindre än en 5-växlad, men det är ingen dålig låda för det.
Jag har en 4-växlad i min bil, utväxlingen på högsta växlen är likvärdeg med den 5-växlade.
0-100 är den nog snabbare än en 5 växlad, för man behöver inte växla upp till 3an.

Posted: Mon May 07, 2012 11:23 am
by tmcs_gaff
MagnusW wrote:
Kan du ta reda på typnummret på växellådorna?
Under växellådorna på en klack hittar du typnummret, ex 915/41.


4-växlad 915 är väl värd lite mindre än en 5-växlad, men det är ingen dålig låda för det.
Jag har en 4-växlad i min bil, utväxlingen på högsta växlen är likvärdeg med den 5-växlade.
0-100 är den nog snabbare än en 5 växlad, för man behöver inte växla upp till 3an.
Hur mycket varvar din på 4:an i 100km/h?
Min varvar 3100 på 4:an vilket jag tycker är aningen högt för att vara en 4 växlad låda.
Ålade in under bilen för att läsa på klacken men kunde inte se nåt nr. Ska hissa upp den ordentligt och se om jag inte kan uttyda några siffror

mvh Simon

Posted: Mon May 07, 2012 11:36 am
by MagnusW
tmcs_gaff wrote:
MagnusW wrote:
Kan du ta reda på typnummret på växellådorna?
Under växellådorna på en klack hittar du typnummret, ex 915/41.


4-växlad 915 är väl värd lite mindre än en 5-växlad, men det är ingen dålig låda för det.
Jag har en 4-växlad i min bil, utväxlingen på högsta växlen är likvärdeg med den 5-växlade.
0-100 är den nog snabbare än en 5 växlad, för man behöver inte växla upp till 3an.
Hur mycket varvar din på 4:an i 100km/h?
Min varvar 3100 på 4:an vilket jag tycker är aningen högt för att vara en 4 växlad låda.
Ålade in under bilen för att läsa på klacken men kunde inte se nåt nr. Ska hissa upp den ordentligt och se om jag inte kan uttyda några siffror

mvh Simon
Ja, den varvar nog runt 3000 vid 100, beror på vilka däck jag kör på och min hastighetsmätare är lite "oprecis".
Den gör 175 på gpsen vid 6800 på 3an i alla fall och ~230 på 4an. ;) Men då har jag för låg profil.

Vill du ha en högre utväxling får du ta en låda från en 82a eller senare. Lite osäker på årtalet, men tidigt 80 tal.

edit: lägre -> högre

Posted: Sun May 13, 2012 7:18 pm
by Johannes
Ett tips, de som har bilprovning till yrke brukar lägga i hösta växeln. Köra på 2000 rpm, läsa av hastigheten och halvera.

Då har man farten på 1000 varv. Är fordonet trettiofemmväxlat så blir det surrigt. Är det sextiofemmväxlar så blir det som en modern dieselbil med bra vridmoment!


Att hålla reda på vad det varvar i en viss fart är alltd svårare att komma ihåg...

Posted: Sun May 13, 2012 9:23 pm
by felix83
MagnusW wrote:Vill du ha en högre utväxling får du ta en låda från en 82a eller senare. Lite osäker på årtalet, men tidigt 80 tal.
915/62-lådorna som satt i 911SC har samma utväxling oavsett årsmodell. De tidigare 915/44- och 915/60-lådorna fråm 1976 och -77 hade även dessa samma utväxling som 915/62, med undantaget av en lägre utväxling på femman. 915/67-lådan från 1984 (Carrera 3,2) fick högre utväxling på 4:an och 5:an. Allt enligt Jörg Austens bok.

BTW, på 3000 varv på femman håller jag runt 125 km/tim.

slutväxel

Posted: Sun May 13, 2012 10:53 pm
by 931Melander
felix83 wrote:
MagnusW wrote:Vill du ha en högre utväxling får du ta en låda från en 82a eller senare. Lite osäker på årtalet, men tidigt 80 tal.
915/62-lådorna som satt i 911SC har samma utväxling oavsett årsmodell. De tidigare 915/44- och 915/60-lådorna fråm 1976 och -77 hade även dessa samma utväxling som 915/62, med undantaget av en lägre utväxling på femman. 915/67-lådan från 1984 (Carrera 3,2) fick högre utväxling på 4:an och 5:an. Allt enligt Jörg Austens bok.

BTW, på 3000 varv på femman håller jag runt 125 km/tim.
Det ändrades slutväxel i 915 lådorna ca -81 eller nåt sånt.

Posted: Sun May 13, 2012 11:03 pm
by felix83
Ah, då förstår jag.

Edit: Kollade upp det, Magnus hade rätt från början. Till 1982 års modell ändrades slutväxeln. Jag borde vetat bättre än att ge mig in i denna diskussion... :lol:

Posted: Thu May 17, 2012 11:01 am
by Johannes
Det gäller att se upp en smula med lådbeteckningar.

Nollettlådorna, 901 - 00 är en femväxlad.

902 för modell 911 och 912; 4 växlad

902 - 02 är femväxlad för 911/912.


Det gicka att beställa bilen med olika drevsatser (4 olika)och det framgår inta alltid av M (mehrausstattungsnummer) i certifikaten. Dessutom olika slutväxel.
Dessutom hade tävlingsavdelningen fler drevsatser, men sannolikhetan ätt springa på sådana lådor i en svenssonbil är nog nära noll. Givetvis var detta inte speciellt vanligt -och det finns såklart även diffar.

Scenariot har hängt med genom åren - men man kan alltid palla upp bilen eller lägga i en växel och skjuta fram för att kolla utväxlingen. Däckens olia rullradie påverkar inte så att det stör.