Page 1 of 1

Problem med drivknut

Posted: Sun Aug 14, 2011 5:52 pm
by HenrikL
Jag har problem med vänster yttre drivknut. Motor och växellåda har varit ur och drivaxlarna uppmärkta så att jag kan montera dem på samma plats. När jag nu monterar vänster drivaxel så funkar allt när jag skruvar i insexskruvarna med handkraft, men så fort jag drar dem med dragskaft låser sig knuten och hjulet går inte att rotera. Det var inga problem med någon drivknut innan motor och växellåda plockades ur. Någon som har någon idé om vad som kan vara fel?

Posted: Sun Aug 14, 2011 9:39 pm
by gtBen
Hej
Det är inte så att de bara inte har hittat sina rätta lägen (i längsled) ännu för att bilen fortfarande är upphissad och inte har rullat ännu :?:

Bengt

Posted: Sun Aug 14, 2011 10:37 pm
by HenrikL
gtBen wrote:Hej
Det är inte så att de bara inte har hittat sina rätta lägen (i längsled) ännu för att bilen fortfarande är upphissad och inte har rullat ännu :?:
Hur menar du? Själva axeln kan ruckas höger-vänster även när drivknuten låst sig.

Posted: Mon Aug 15, 2011 7:27 am
by gtBen
Hej
Själva axeln kan ruckas höger-vänster även när drivknuten låst sig
Då var det inte det jag tänkte på.
Du får plocka isär drivknutarna och tvätta noga och bort allt gammalt beckat och stelnat fett och ev skräp som ligger i vägen. Då först ser du även om knuten är trasig, det syns på kulorna och på kulornas anliggningsytor.
På min Targa såg det vid någon anliggningsyta ut som det var värmt med tig-svets, det var inte värre än att det funkade bra efter avtvättning och nytt fett.

Bengt

Re: Problem med drivknut

Posted: Tue Aug 16, 2011 6:18 pm
by MagnusW
HenrikL wrote:Jag har problem med vänster yttre drivknut. Motor och växellåda har varit ur och drivaxlarna uppmärkta så att jag kan montera dem på samma plats. När jag nu monterar vänster drivaxel så funkar allt när jag skruvar i insexskruvarna med handkraft, men så fort jag drar dem med dragskaft låser sig knuten och hjulet går inte att rotera. Det var inga problem med någon drivknut innan motor och växellåda plockades ur. Någon som har någon idé om vad som kan vara fel?
För långa skruvar?
Edit: Är det förresten samma växellåda?

För övrigt tycker jag man ska ta isär, tvätta, inspektera och återfetta drivknutar av okänd ålder. Kanske till och med är en rimlig serviceåtgärd emellanåt. Fast det är ett riktigt skitjobb.....

Re: Problem med drivknut

Posted: Tue Aug 16, 2011 10:54 pm
by HenrikL
MagnusW wrote:För långa skruvar?
Edit: Är det förresten samma växellåda?
Jepp, växellådan är densamma, men precis som du föreslog var det skruvarna som tog i någonting (bärarmen) när de drogs till rätt moment - fast bara på vänstersidan....... När jag kollar på skruvarna ser jag att det finns två olika typer av skallar (slät och "randig"), men orkar inte skruva ned alltihop för att mäta upp skruvarna. Gjorde en fullösning med en taggbricka under de sex skruvarna på vänster yttre.

På min bil är det 6 M8 insexskuvar på varje drivknut utan någon bricka. Läste lite i reservdelskatalogen och på Pelican parts och nu snurrar huvudet av halvmånebrickor och schnorr-washers. Får ta tag i det här i vinter och försöka få på rätt prylar, men nu är det bara det högst prioriterade som hinns med.

Posted: Wed Aug 17, 2011 10:09 am
by HenrikL
Det verkar som om det ska vara 6 st M8x50 utan brickor på varje drivknut på min årsmodell. De skruvarna som sitter på bilen är en blandning av M8x50 och M8x52. De längre skruvarna tar i om de monteras på de yttre drivknutarna.

Ska ta en vända till den lokala maskinaffären i eftermiddag och se om de har M8x50 i 12.9 kvalitet.

Posted: Thu Aug 18, 2011 10:05 am
by MagnusW
Ja,på min 77a sitter inte heller några halvmånar. Schnorr brickor har jag dock. Tror halvmånarna kom 78.

Drivknutarna på våra bilar är inte de bästa Porsche haft. De med 6 st m8or kan ha en tendens att lossna. De tidiagare med 4st M10 (69-74) eller senare från 84 med 6st M10 är bättre.

Jag brukar försöka vara så noggrann jag kan med drivknutarna:
*Nya packningar mellan knut och fläns.
*Ytan mellan knut och fläns så torr som möjligt, skitsvårt att inte få fett på dem.
* Inget fett på skruvarana och använda loctite.
* Schnorrbrickor.
* Nya skruvar så fort jag ser att insex-skallen är sliten. Det är ett hel***e om man drar runt dom. Dra med rätt moment.

Insex är egentligen helt värdelöst. På min fd 951a, med samma knutar, satt torx, vilket är mycket bättre. Även en sliten torx har bra bett i skallen.

Den andra punkten är väl kanske den viktigaste för det är friktionen mellan knut och fläns som överför kraften och det är stor skillnad på friktionskoeficienten på en torr och en infettad yta.

Senare knutar från 84 och frammåt har fettkåpor på knutarna mot flänsen, en mycket bättre och mindre kladdig lösning....

Posted: Thu Aug 18, 2011 10:21 am
by Jesse
Kan inte annat än hålla med om runddragna insex till drivknutar är ett h-vete!:twisted:

Bra guide!

Posted: Thu Aug 18, 2011 12:42 pm
by HenrikL
MagnusW wrote:Ja,på min 77a sitter inte heller några halvmånar. Schnorr brickor har jag dock. Tror halvmånarna kom 78.
M8x50 i 12.9 fanns på den lokala maskinaffären för 5 kronor styck. En av få gången man blivit överraskad för att något varit billigare än förväntat.

Posted: Sat Aug 20, 2011 9:57 am
by Johannes
Att Torx ar bättre än insex är nog inget att debattera. Men att kalla insex för värdelöst är felaktigt - om skallarna är slitna så har man inte haft rätt grejor.

Kungen av allt heter unbrako, Helt andra skruvar än tex Bufo. Om skallarna slits på en inbrako så har man använt verktyg för radhusägare...

Men de där fjäderbrickorna kan man glömma i sammanhanget de tillför inget av värde. Däremot om skruven har tappat sitt moment så är det tänkt att skruven inte skall lossna och trilla bort.

Med en väl anoljad skruv kan man få allt moment till förbandet, en torr skryv blir aldrig lika bra förspänd.

Men visst låsvätska kan ju hålla det mesta - ta bara inte grön locktite.


På bilar där det går att förväxla drivaxlar mellan höger och vänster sida gäller det att se upp -men det är ju en annan story.