Page 1 of 1

72E: fel fördelare?

Posted: Wed May 25, 2011 5:55 pm
by mikael
Det sitter en Bosch 0 231 184 001 (JFUD6) fördelare i min bil, fast det skall enl Tech Spec boken vara 0 231 169 004 (JFUDR6) i en 72E.

Den verkar inte riktigt orka avancera tändpunkten hela vägen till 35 grader vid höga varv och jag undrar om felet är att det är fel fördelare eller fel på fördelaren.

Någon som vet specen på den här och vilken bil den egentligen är till? Antar att det suttit en Marelli i som original och att man slängt i en Bosch istället vid någon tidspunkt.

Image

Posted: Wed May 25, 2011 6:50 pm
by rbd
Har du kollat att inte vaccumrören i insugen har sotat igen? Mycket vanligt fel.

//Roger

Posted: Wed May 25, 2011 7:04 pm
by mikael
rbd wrote:Har du kollat att inte vaccumrören i insugen har sotat igen? Mycket vanligt fel.

//Roger
Japp, har rengjort hela insugningspaketet och vacuumslangarna. Vacuumet är fint, försenar tändpunkten 10 grader vid tomgång som det skall. Det är vid höga varv (centrifugalvikterna) som det kinkar.

Posted: Thu May 26, 2011 9:44 am
by rbd
Ett annat vanligt fel är att centrifugalförställningen kärvar.

//Roger

Posted: Thu May 26, 2011 11:25 am
by mikael
rbd wrote:Ett annat vanligt fel är att centrifugalförställningen kärvar.

//Roger
Jag tror att det är det som händer. Jag hade isär det häromdagen och man fick trycka duktigt hårt utåt på vikterna för att få dem till sina ändstopp. Inte jättesugen på att börja haka av återföringsfjädrar och liknande för att plocka isär det mer, så finns det något annat bra sätt att få det att löpa fritt? Bada i 5-56?

Att det dessutom inte verkar vara rätt fördelare, hur stort problem är det?

Posted: Fri Jun 03, 2011 3:49 pm
by mikael
Nu har jag luskat lite mer om det här med fördelaren och det verkar som den som sitter i var en reservdel till 1974-1977 911 och 911S (inte Carrera).

Ännu mer luskande gav detta ur fabrikens verstadshandbok:
"Beginning with 1974 models, Type 911 (2.7 liter) and 911S (2.7 liter) engines are equipped with the BOSCH or MARELLI distributors formerly used in in the Type 911 T (2.4 liter) engines. Ignition timing spark advance characteristics, and test specifications applicable to the 2.4 liter engines are also continued."

Tändkurvan i min bil verkar alltså vara för 2.4T och inte E.

Någon som har en 2.4E fördelare (Bosch 0 231 169 004) till salu eller vet var man kan få sin nuvarande fördelare re-kalibrerad med ny kurva?

Posted: Mon Oct 17, 2011 8:55 pm
by mikael
Får nog revidera mitt utlåtande ovan. Har nämligen fått förklarat för mig att alla 2.4 fördelare har samma tändkurva, det enda som skiljer skulle vara varvstoppet och det sitter ju i rotorn. Kan någon bekräfta detta? Dessutom skall fördelaren i 2.7 motorerna förutom Carrera också ha samma tändkurva (och varvstopp som en 2.4T).

Vet inte om nedanstående figur från verkstadsmanualen bekräftar att de alla har samma tändkurva (finns ju utrymme för variationer inom toleranserna) men om man mäter upp dem skall de i alla fall alla ligga inom samma toleransband.

Image

Det finns tydligen två varianter av 2.4 fördelaren, en tidigare och en senare (i vilken brytarna sitter monterade spegelvänt). Och den tredje är alltså 2.7 fördelaren som senare ersatte 2.4 modellerna.

Bosch introduktion 9.71 (antagligen i 72 års 911):
2.4 T --> Bosch 0.231.169.003 -- 6500 rpm
2.4 E --> Bosch 0.231.169.004 -- 7100 rpm
2.4 S --> Bosch 0.231.169.005 -- 7300 rpm

Bosch introduktion 7.72 (antagligen i 73 års 911):
2.4 T --> Bosch 0.231.169.008 -- 6500 rpm
2.4 E --> Bosch 0.231.169.009 -- 7100 rpm
2.4 S --> Bosch 0.231.169.010 -- 7300 rpm

Bosch introduktion 8.73 (reservdel till 2.4 motorerna):
2.4 T --> Bosch 0.231.184.001 -- 6500 rpm
2.4 E --> Bosch 0.231.184.002 -- 7100 rpm
2.4 S --> Bosch 0.231.184.003 -- 7300 rpm

Databladen till fördelarna finns här:
https://www.bosch-ssl.de/boaa_atr_wisse ... 231169.pdf
https://www.bosch-ssl.de/boaa_atr_wisse ... 231184.pdf

Lägger också upp dessa i Arkivet här.