Köpa bilen!

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
plåtfälg
Posts: 361
Joined: Wed Mar 01, 2006 8:35 pm
Location: Sthlm
Contact:

Köpa bilen!

Post by plåtfälg »

Hej alla!
Har en ganska så grundlig fråga, som jag blir otroligt glad om ni vill svara...

Vad skall man titta på när man köper en bil. alltså en early 911 såklart.
Hur skall man testköra?
När skall man INTE köpa den?
osv.

Detaljer och vars grejerna sitter premieras... tänk på att jag är en nolla, som är kanonmat för de som säljer, jag smälter bara jag ser shyssta former...

Mycket tacksam för svar.
Denna forum rockar.
/plåtis.
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Kolla efter rost. Det är svårt eftersom den är underredsbehandlad. Jag har hittat massa rost på min under rostskyddet. I framluckan ska du titta under batterierna. Sitter ett på varje sida framför hjulhusen. Om det läckt batterisyra kan hela skiten rostat bort... Känn på den när du kör. Targor är inte så vridstyva utan kan vara ganska svajiga och skramliga. Lyft på mattorna inuti bilen. Om det regnat in kan golvet rostat bort. Är den snygg? Känns det som en skön bil? Köp.

Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Det kan vara klokt att inte läsa för många Buyers Guide artiklar på nätet, det slutar garanterat med att man inte kan köpa någon bil överhuvudtaget, undantaget om Lucas bil skulle bli tillsalu.

:lol:
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Shit, jag tar tillbaka mitt råd. Jag kom att tänka på den bild Pär visade på hur det kan se ut under en sidolist när man tar bort den...

Waaaaaaaaaaaaa!

Image

Alltså, nytt råd: läs alla guider!

Tex:

http://www.chpltd.com/911_porsche_world/early911bg.html

http://www.pelicanparts.com/911/technic ... ie_faq.htm

http://www.356-911.com/modelinfo/porsch ... sguide.htm

http://www.transend.co.uk/techtips.htm
Last edited by Jonas Y on Sat Apr 01, 2006 1:40 pm, edited 2 times in total.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Det blir till sist en prisfrâga, trâkigt men sant!

Köp den bästa du har râd med-speciellt om du inte vill meka.

Bättre en fin T än en dâlig S

Kaross- sedan mekanik och sist inredning är prioriteten.

Matching number betyder högre sammlarvärde (inget mer)

Nyare bilar ÄR bättre (men kanske inte snyggare)

Räkna med 10% av bilens värde i reparationer per âr (minst) även om den är "helrenoverad".

Ett billetar tips som lâter nördigt men funkar är att âka och titta pà "allt", tänk pà att om säljaren heter Charles Manson och säger att det finns rost, sâ är du i varjefall, garanterat den ende som kommer och kollar, titta även pâ "för" dyra och "för" dâliga, kanske är det ett fynd.

Och en fin orginalare med brukspatina för 150´ i stockholm eller gbg finns inte men kanske i jämtland eller Umeâ.

Skall du ta dig ann ett "projekt" se till att det är en rätt modell, det är lika dyrt att helrenovera en T utan historia som en svensksâld S.

Ingen ideé att leta taskiga lagningar och eventuella oljeläckor pà ett renoverings objekt för 50 lock, tittar du pà bilar för 200-300 sâ drar ett okomplett verktygs fodral ned priset....

Sedan är det bara att instämma med tidigare talare, rost och att inte vara FÖR pâläst du kommer bara att hitta hundra fel även pâ helt "perfekta" bilar.

Räkna med att "alla" +30 âriga porschar varit stulna, krockade, rostiga eller brunnit och i värsta fall alltihop!

Ett tillägg: akta dig för taskigt lagade bilar, bättre att börja med en taskig men besiktigad billig än att köpa nâtt helt nylackat "halvdyrt"!

Rostställen, var det skall "klonka och ej", vad som är orginal etc hittar du i "alla" köpguider pà nätet.

Lycka till!
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
kalle912
Posts: 53
Joined: Thu Oct 13, 2005 11:56 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by kalle912 »

Bra sammanfattat men till sist måste man lita på magkänslan huruvida det känns rätt el inte...

( och vara inställd på att det kostar hela tiden unerlättar)
Kalle
_____________________________________________

Fiat 500-07
Range Rover TD6 -03
Delta 25 SC-06 (tjänstebåt)
User avatar
plåtfälg
Posts: 361
Joined: Wed Mar 01, 2006 8:35 pm
Location: Sthlm
Contact:

vilka killar!

Post by plåtfälg »

kalle912 wrote:Bra sammanfattat men till sist måste man lita på magkänslan huruvida det känns rätt el inte...

( och vara inställd på att det kostar hela tiden unerlättar)
tack för svar :D :D :D
Den som känner att nåt har glömts fylleri vidare...men det e nog helt sant, man skall nog inte läsa för mycket...
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Re: Köpa bilen!

Post by Jonas Y »

plåtfälg wrote:Detaljer och vars grejerna sitter premieras...
En bra (tycker jag i alla fall) år-för-år-coffee-table book är "Original Porsche 911: The Guide to All Production Models 1963-98" by Peter Morgan. (När du sen skall gå deep, deep, deep undercover så blir det Restorers Guide som bör införskaffas.)

http://www.amazon.com/gp/product/190143 ... e&n=283155

Den fins på MarGie (Roslagsgatan 14 hörnet av Surbrunnsgatan).
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Post Reply