Gröntonat glas på en vipergrön bil

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Gröntonat glas på en vipergrön bil

Post by jsoderbe »

Hej,

jag tänkte fråga om råd gällande gröntonade rutor eller inte.

Just nu håller jag på att montera ihop min vipergröna -72 RS-kopia. Jag har dock lite funderingar runt glaset. Jag har köpt en ny ej tonad framruta, men nu när jag ska börja montera ihop allt så börjar jag fundera på om jag ska sätta i gröntonade sidoruta och bakruta. Vad tycker ni?

Bilen levererades utan tonade rutor, och jag har originalglaset stående.


Mvh Johan
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Jag tycker att gröntonat är väldigt snyggt på 911. Fungerar även på 356B & C, men det fungerar inte alls på en 356A.

Försök att föreställa er 911:an i början på filmen Le Mans UTAN gröntonade rutor. Filmen skulle ha floppat direkt.
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Hej Sven, tack för svar. Jag gillar också gröntonat, men jag är lite fundersam eftersom framrutan är klar, samt att bilen är vipergrön. Kan det se ihopplockat ut, respektive skära sig mot lacken?

Mvh Johan
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Huruvida framrutan är gröntonad eller ej spelar mindre roll - det är sidorutorna & bakrutan som skapar stuket.

Skära sig mot Vipergrün? - inte ens chans...
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Jag tycker gröntonat är as-snyggt. Jag tror inte man behöver oroa sig över att det skulle skära sig. Rutans ton upplever jag snarare som en "känsla", och inte en färg i vanlig bemärkels.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Gröntonat är snyggt, särskilt på en grön bil, men för mig är en RS mer åt det rejsiga hållet och funktion prioriteras före de mer glassiga alternativen. Alltså, klarglas i RS:en röstar jag på.
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Ok, tackar! Jag började faktiskt montera gröntonat idag, så vi får se hur det ser ut. Det går alltid att byta tillbaks!

Dock tror jag att grön framruta är ett klokt val, så just nu känns det som att det är läge att köpa en gröntonad ruta och ställa undan den här till nästa bil.

Det ska bli jättespännande och se hur den ser ut!


Mvh Johan
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

En tanke, tittar du på bilen utifrån ser du ju aldrig igenom utan att ha passerat minst en grön ruta med blicken, så en tonad framruta borde ju inte behövas? Utan du får ett enhetligt intryck iaf om sidorna och bak är det.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Det är sant, men med den gröna framrutan följer även den mörkare färgade övre delen - c:a 20 cm.
Den är bra för linjeföringen på en 911...
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

....så nu har jag betällt en gröntonad framruta med grön överkant! :D Tackar för tips och råd, det känns kanon och sidorutorna såg jättefina ut på bilen. Bilder kommer!

Mvh Johan
mikael
Posts: 261
Joined: Fri Jul 10, 2009 10:11 am

Post by mikael »

Johan, har du ingen "biltråd" på den här? Jag är nyfiken på om du är nöjd med lackeringen i Vipergrün? Bilder?
Post Reply