912 till salu i Stockholm

Sveriges bästa plats att sälja delar till gamla Porschar. 911, 912, 914, m.fl.
OBS! Endast egna annonser.
Post Reply
User avatar
Martin M.
Posts: 331
Joined: Thu Apr 19, 2007 7:27 am
Location: Linköping

912 till salu i Stockholm

Post by Martin M. » Thu Jan 20, 2011 8:09 am

En kompis är intresserad av en 912:a som står hos Callisma i Stockholm

http://www.blocket.se/stockholm/Porsche ... ?ca=14&w=3

Någon som vet något om skicket och priset.

User avatar
Sven
Posts: 582
Joined: Tue Jul 03, 2007 6:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven » Thu Jan 20, 2011 8:17 am

Priset känns en smula överambitiöst för an 912:a. :shock:
Den är ju inte ens tidig

User avatar
Rickard M
Posts: 1012
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Sthlm / Gustafs

Post by Rickard M » Thu Jan 20, 2011 9:32 am

Personligen tycker jag den är otroligt snygg. Hade för mig vi pratat om den förr här, hittade iaf en kommentar ifrån Jesse i juni, då var priset som sagt 205K, så det är ju rea nu :)
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Typ 1 1964 2110cc (Såld)
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo

User avatar
Jesse
Posts: 1462
Joined: Mon Jun 22, 2009 1:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse » Thu Jan 20, 2011 9:49 am

"Rea" :shock: Den ser fin ut men priset är fortfarande lite i överkant tycker jag. Skulle vilja veta/se mer om den innan jag ens funderade på den!

Dock har priserna, iaf "utgångspriserna" i Europa sprungit iväg en del.

Exempel :

http://www.autoscout24.se/Details.aspx?id=184578870


Jag tror mig kunna hitta ett riktigt fint ex. till en lägre peng, jag kan skicka lite exempel per PM om det finns intresse? Har en liten samling prospekts :D


Den här killen i Frankrike har en hel del intressant för oss 912-nördar!

http://www.rnpassion912.fr/index.html

- Kör google translate om ni har svårt med franskan =)
Porsche 912, 1966
Vin# 451752
6603 Golfblå
Karmann

Porsche 911, 1971
2.5
Silver

User avatar
Martin M.
Posts: 331
Joined: Thu Apr 19, 2007 7:27 am
Location: Linköping

Post by Martin M. » Thu Jan 20, 2011 10:45 am

Tack för snabba svar!

Har ni sett den i verkligheten?

Är det en USA import?

Fritte
Posts: 140
Joined: Tue Apr 18, 2006 7:28 am

912

Post by Fritte » Thu Jan 20, 2011 6:48 pm

Jag var på Callisma idag av andra anledningar och tittade på den. Ser helt ok bruksig ut, lite skavanker här o där men helt ok. 911an är, enligt mej lite väl tung för den lilla 356 motorn på knappt 100 hästar.

En kompis till mej har en orange 911 E Tagra -69 i samma eller förmodligen något bättre skick till salu för ungefär samma slantar.

Jag såg den i somras och den ser supercool ut med rätt färg o rätt inredning.

Skicka mej ett mail så kan jag bifoga texten han skickade till mej.

// Fredrik
fredrik@jutro.se

User avatar
RS Jesper
Posts: 178
Joined: Sun Feb 24, 2008 5:13 pm
Location: Amsterdam

Re: 912

Post by RS Jesper » Thu Jan 20, 2011 9:51 pm

Fritte wrote:Jag var på Callisma idag av andra anledningar och tittade på den. Ser helt ok bruksig ut, lite skavanker här o där men helt ok. 911an är, enligt mej lite väl tung för den lilla 356 motorn på knappt 100 hästar.

En kompis till mej har en orange 911 E Tagra -69 i samma eller förmodligen något bättre skick till salu för ungefär samma slantar.

Jag såg den i somras och den ser supercool ut med rätt färg o rätt inredning.

Skicka mej ett mail så kan jag bifoga texten han skickade till mej.

// Fredrik
fredrik@jutro.se
Kan det vara denna?

"Ferdinand posted: Fri Oct 22, 2010 3:47 PM

HÖSTPRIS 225K 911E TARGA-69
SÄG TILL SÅ SKICKAR JAG INFO.

911E Targa 1969
Blutorange
Nicklas"
Carrera RS-73
Citroën 2CV Sahara
Subaru WRX STI

User avatar
Sven
Posts: 582
Joined: Tue Jul 03, 2007 6:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven » Thu Jan 20, 2011 10:42 pm

Om man söker på mobile.se så hittar man 24 av 40 912:or som är billigare än den gröna. Det finns samtidigt ett 50-tal 911:or i samma prisklass.

Om 912:or börjar röra sig prismässigt in på 911-territorium, så faller ju hela idén med 912. Den var och skulle vara ett billigare alternativ till 911.

När dessutom renoveringskostnaden är densamma för 912 som för 911 - vad är då skälet till att äga en 912?

DS
Posts: 5
Joined: Mon Jan 19, 2009 12:01 pm
Location: Borlänge

Post by DS » Fri Jan 21, 2011 1:20 am

Sven wrote:
Om 912:or börjar röra sig prismässigt in på 911-territorium, så faller ju hela idén med 912. Den var och skulle vara ett billigare alternativ till 911.

När dessutom renoveringskostnaden är densamma för 912 som för 911 - vad är då skälet till att äga en 912?
Den enda anledning som jag kan se till att 912 ligger nära i pris som en 911T, är att det är Vw folk som är intresserad av 912:an

I en 912:a kan man ju stoppa i en typ1 eller typ4 motor utan att skämmas, inom vw krestar i alla fall. Och det känns ju väldigt fel att stoppa i en Vw motor i en 911:a

Men det gäller ju dom nedre prisklasserna, där bilarna behöver få motorerna renoverade.
Skulle jag ha över 200" att handla för, så skulle jag ju aldrig välja en 912 framför en 911

Men mitt skäl till att jag äger en 912 framför en 911, är att jag hade runt 50-60 att handla ett objekt för. Jag hade ingen lust att köpa en 911T för dom pengarna och sedan behöva renovera motorn för nästan samma pengar och sedan tuffa runt med 130hk.

Då köpte jag hellre en 912, sätter i en Vw typ4 motor som jag turboladdar. Då har jag kommit billigare undan och jag har mycket mer effekt än många 911:or och det känns någorlunda original, 912:an såldes ju med typ4 motorn -75.

User avatar
Jesse
Posts: 1462
Joined: Mon Jun 22, 2009 1:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse » Fri Jan 21, 2011 7:04 am

Oj!

Hade jag handlat helt rationellt hade jag inte haft två 912:or.. :D Den ena har kostat mer än den andra och jag har inte ens kommit halvvägs.

Jag vill påstå att det finns en charm i 912:an, för mig känns den mer rätt än en 911:a iklädd smala kromfälgar och den i övrigt "nakna" looken.

Dessutom är det kul att äga en bil som allmänheten vet föga om men det är bara min personliga åsikt.

Dessutom så har bilen lite rolig rallyhistoria, och just det här "lite" verkar vara det som lockar mig..

Bäst att stoppa kärleksförklaringen här, inget ont om storebror!

Uppdatering med en bild som säger allt för mig :

Image
Last edited by Jesse on Fri Jan 21, 2011 11:41 am, edited 3 times in total.
Porsche 912, 1966
Vin# 451752
6603 Golfblå
Karmann

Porsche 911, 1971
2.5
Silver

User avatar
felix83
Posts: 762
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 » Fri Jan 21, 2011 7:50 am

Jesse wrote:Jag vill påstå att det finns en charm i 912:an, för mig känns den mer rätt än en 911:a iklädd smala kromfälgar och den i övrigt "nakna" looken.

Dessutom är det kul att äga en bil som allmänheten vet föga om men det är bara min personliga åsikt.
Jag håller med. Det är alltid intressant med instegsmodeller, gärna snikutrustade. I mitt drömgarage står en 912, en 912E, en 914-4 och en tidig 924 (samt min SC då).

Och, som du Jesse redan påpekat, hade vårat intresse varit rationellt hade vi alla kört runt i nyare asiatiska, bensinsnåla, rymliga bilar. Hur roligt hade detta forum blivit då? :wink:
/Felix
911SC kupé -82, 655 Platinametallic

Instagram: @orebro.classics

User avatar
felix83
Posts: 762
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 » Tue Jan 25, 2011 2:49 pm

Jag smet in på Callisma idag och kikade. Som tidigare skrivits så ser den bra ut på håll. Lacken är blank men sprucken här och var och det bubblar på några ställen. Interiören är original men sliten på sina håll. Torrsprickor i instrumentpanelen (förstås). Den hade brittisk nummerskylt i bak när jag var där, så förmodligen USA-import (LHD, mätare i miles).

Jag tog några snabba bilder, det piggar ju alltid upp:

Image
Image
Image
Image

Gillar verkligen hur den klassiska brittiska skylten passar ihop med färgen (irischgrün?).
/Felix
911SC kupé -82, 655 Platinametallic

Instagram: @orebro.classics

User avatar
Martin M.
Posts: 331
Joined: Thu Apr 19, 2007 7:27 am
Location: Linköping

Post by Martin M. » Tue Jan 25, 2011 9:59 pm

Tack Felix!

Kul att du gillade min Gmünd-artikel i 356-tidningen även.

alexander
Posts: 50
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

Post by alexander » Thu Apr 14, 2011 10:53 pm

Anledningen till att jag tog mig en 912 före en 911 var motorn. 912 är så mycket bättre balanserad viktmässigt enligt mig samt att jag kan alltid fixa den med en galge var jag än befinner mig...

dock kan jag sakna det lite tyngre mullret

User avatar
felix83
Posts: 762
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 » Thu Apr 28, 2011 7:13 pm

Den nya ägaren verkar inte bli så långvarig:

http://www.blocket.se/stockholm/Porsche ... ?ca=15&w=3
/Felix
911SC kupé -82, 655 Platinametallic

Instagram: @orebro.classics

Post Reply