Pär Cederholm
Pär Cederholm
Den tragiska nyheten om Pär Cederholms död 6 oktober har nått oss
Några ord om Pär.
Vår vän och klubbkamrat Pär har lämnat oss alltför tidigt. Pär var en gentleman med stort hjärta och hade alltid många strängar på sin lyra. Han visade i alla sammanhang stort engagemang vad det än gällde.
Sitt intresse för sportbilar har funnits länge med ett speciellt hjärta för äldre Porsche. Sina stora tekniska kunskaper hade han stor nytta av vid renovering av bilar samt att hjälpa andra.
Vi som har haft förmånen att lära känna Pär saknar honom mycket nu när han ”gått i depå” alldeles för tidigt.
Men en sak är klar, har de bilar i himlen så lär de gå betydligt bättre från och med nu…
Mina tankar går nu till de närmaste anhöriga.
Några ord om Pär.
Vår vän och klubbkamrat Pär har lämnat oss alltför tidigt. Pär var en gentleman med stort hjärta och hade alltid många strängar på sin lyra. Han visade i alla sammanhang stort engagemang vad det än gällde.
Sitt intresse för sportbilar har funnits länge med ett speciellt hjärta för äldre Porsche. Sina stora tekniska kunskaper hade han stor nytta av vid renovering av bilar samt att hjälpa andra.
Vi som har haft förmånen att lära känna Pär saknar honom mycket nu när han ”gått i depå” alldeles för tidigt.
Men en sak är klar, har de bilar i himlen så lär de gå betydligt bättre från och med nu…
Mina tankar går nu till de närmaste anhöriga.
Last edited by Martin M. on Wed Dec 01, 2010 7:47 am, edited 1 time in total.
Oerhört ledsamt!
Jag träffade Pär första gången i början av 90-talet när jag (och min fru Ulli) var gröna i Porscheklubben och han har alltid känts som en nära vän även om vi inte träffades så ofta.
Han har också hjälpt mig mycket med vägledning och detaljlösningar under mitt bygge och det har varit mycket trevligt att följa hans sista projekt. Jag hoppas att han tog med sig Hiawatha II dit upp.
Jag träffade Pär första gången i början av 90-talet när jag (och min fru Ulli) var gröna i Porscheklubben och han har alltid känts som en nära vän även om vi inte träffades så ofta.
Han har också hjälpt mig mycket med vägledning och detaljlösningar under mitt bygge och det har varit mycket trevligt att följa hans sista projekt. Jag hoppas att han tog med sig Hiawatha II dit upp.
Bernard Lohr
-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
Otroligt ledsamt.
Tyvärr fick jag aldrig möjlighet att träffa honom men efter att ha läst i princip alla hans 1248 inlägg så kan man ju säga att han måste varit en otroligt stark och givmild person som outtröttligt (trots sin sjukdom) fortsatte att lära ut sin kunskap till oss nybörjare.
Tyvärr fick jag aldrig möjlighet att träffa honom men efter att ha läst i princip alla hans 1248 inlägg så kan man ju säga att han måste varit en otroligt stark och givmild person som outtröttligt (trots sin sjukdom) fortsatte att lära ut sin kunskap till oss nybörjare.
Eric
911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
Så oerhört tråkigt att höra. Jag har bara haft kontakt med Per på telefon och via forumet men mitt intryck är han var alltid otroligt hjälpsam och osjälvisk med att dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter. T.ex. tipsade han mig i riktning mot min bil när jag letade trots att han hade 2.4E till salu själv samtidigt.
Vila i frid.
Vila i frid.
Mycket ledsamt att höra, må han vila i frid.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Den första provturen
En vacker höstdag för ett par veckor sedan.
Efter mycket jobb var bilen äntligen färdig.
Motorn startad och injusterad.
Hjulinställning och invägning avklarad.
Pär hade precis fått hem sin Hiavata II och vi skulle strax ta den första provturen (han hade ännu bara provsuttit bilen, men inte startat eller hört motorn).
Jag gjorde några småjusteringar och startade sedan bilen. (den låter ganska duktigt)
Då öppnades ett fönster och ett lyckligare leende än det Pär då hade får man leta efter. Han bara stod och lyssnade och njöt.
Sedan var det dax för den första provturen med Hiavata II (som tyvärr också blev den enda för Pär).
Hela turen satt Pär helt koncentrerad och lyssnade på motorn, lyssnade på hur lådan fungerade, kände på accelerationen, kände på fjädringsrörelserna i guppen osv. En enda stor njutning.
När vi kommit tillbaka hem till Pär gick han runt bilen och tittade på detalj efter detalj och konstaterade att detta var den bil han drömt om i många år. Nu hade drömmen blivit verklighet.
**********************
Jag är glad att den provturen blev av.
Idag känns det oerhört tomt.
Ulrik
Efter mycket jobb var bilen äntligen färdig.
Motorn startad och injusterad.
Hjulinställning och invägning avklarad.
Pär hade precis fått hem sin Hiavata II och vi skulle strax ta den första provturen (han hade ännu bara provsuttit bilen, men inte startat eller hört motorn).
Jag gjorde några småjusteringar och startade sedan bilen. (den låter ganska duktigt)
Då öppnades ett fönster och ett lyckligare leende än det Pär då hade får man leta efter. Han bara stod och lyssnade och njöt.
Sedan var det dax för den första provturen med Hiavata II (som tyvärr också blev den enda för Pär).
Hela turen satt Pär helt koncentrerad och lyssnade på motorn, lyssnade på hur lådan fungerade, kände på accelerationen, kände på fjädringsrörelserna i guppen osv. En enda stor njutning.
När vi kommit tillbaka hem till Pär gick han runt bilen och tittade på detalj efter detalj och konstaterade att detta var den bil han drömt om i många år. Nu hade drömmen blivit verklighet.
**********************
Jag är glad att den provturen blev av.
Idag känns det oerhört tomt.
Ulrik
-
- Posts: 196
- Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
- Location: Smögen
- Contact:
Ja, vad ska man säga, orden räcker liksom inte; Jag visste att han var svårt sjuk, men trodde inte det var så här allvarligt. Vi har tappat en stor kraft, en av de som har bidragit massivt till detta forum och porschevärlden i stort.
Jag är väldigt, väldigt imponerad att Pär fortsatte att arbeta med sitt livs största intresse "ända in i kaklet". Det är något jag ska ta med mig, att inte ge upp allt roligt även om framtidsutsikterna skulle förmörkas.
Mvh Johan
Jag är väldigt, väldigt imponerad att Pär fortsatte att arbeta med sitt livs största intresse "ända in i kaklet". Det är något jag ska ta med mig, att inte ge upp allt roligt även om framtidsutsikterna skulle förmörkas.
Mvh Johan
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå
Usch va tråkigt. Fick aldrig heller träffa honom, bara på telefon. Vilken tur att han hann provåka hans nya fina bil som Ulrik beskrev!
Ha det bäst Pär!
Ha det bäst Pär!
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Jag träffade Pär för första gången relativt nyligen. Han var som en uppslagsbok om earlys och jag kände verkligen att det är såna som honom som gör detta med gamla porschar så underbart. Personer som har ett brinnande intresse som man själv delar samt en person man kan lita på till 100%, utan att egentligen känna, växer inte på träd och det är med stor sorg jag läste detta igår.
Kanske tar man det så hårt pga att jag själv mist flera anhöriga under kort tid och jag förstår den hemska känsla som kommer inombords när man mister en älskad.
Men det gläder mig verkligen att han fick åka/se/höra sin fina bil innan han fick sin vila.
Min pappa gick även han bort i tidig ålder och han fick några dagar innan sin bortgång åka i min nyköpta 911 sc, vilket var hans första färd i en 911 och det är sådant som i alla fall gläder en, när man ser en mycket sjuk person med ett leende på läpparna som om han han var ett litet barn på julafton. Och jag lovar verkligen att Pär tog med sig detta leende upp i himlen.
Jonas
Kanske tar man det så hårt pga att jag själv mist flera anhöriga under kort tid och jag förstår den hemska känsla som kommer inombords när man mister en älskad.
Men det gläder mig verkligen att han fick åka/se/höra sin fina bil innan han fick sin vila.
Min pappa gick även han bort i tidig ålder och han fick några dagar innan sin bortgång åka i min nyköpta 911 sc, vilket var hans första färd i en 911 och det är sådant som i alla fall gläder en, när man ser en mycket sjuk person med ett leende på läpparna som om han han var ett litet barn på julafton. Och jag lovar verkligen att Pär tog med sig detta leende upp i himlen.
Jonas
jonas
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
Att Pär under en längre tid hade, som han själv uttryckte det "lite trubbel med kroppen" visste jag. Dock inte att "trubblet" var på den här nivån.
Jag vet att Pär tyckte om det här forumet, det har han uttryckligen sagt. Det känns idag lite positivt att tänka på att han under, vad som måste varit en svår tid, gissningsvis känt glädje i att hänga här och debattera högst värdsliga ting med oss likasinnade.
Nästa gång jag är ute och kör tar jag ett extra varv för Parced911.
Jag vet att Pär tyckte om det här forumet, det har han uttryckligen sagt. Det känns idag lite positivt att tänka på att han under, vad som måste varit en svår tid, gissningsvis känt glädje i att hänga här och debattera högst värdsliga ting med oss likasinnade.
Nästa gång jag är ute och kör tar jag ett extra varv för Parced911.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
- chriswhite911S
- Posts: 343
- Joined: Tue Sep 20, 2005 12:39 am
- Location: Vasastan, Stockholm
För mig kommer detta inte som en chock, för Pär har kämpat emot cancern i många år. Läkarna har nästan dömt ut honom vid ett flertal gånger, men han har under hela tiden kommit tillbaka.
Han har visat en helt otrolig kämparglöd, och har under resans gång trots sin sjukdom blickat framåt och framförallt tänkt positivt. Detta är det mest utmärkande med Pär. Han kommer alltid att vara mitt föredöme. Att ha den inställningen, även när allt ter sig som mörkast. Jag kan utan tvekan säga att Pär var min första Porsche vän. Han tipsade mig om min första Porsche en 911T targa -72 hellgelb, som jag köpte redan vid 22 års ålder. Mycket snabbt informerade han mig om vad som var original och inte, han var som en levande uppslagsbok fast på ett mycket charmigt sätt.
Dock gav han mig pikar som, "Din T Targa är ju fin, men det är en "2.4S coupé" som gäller. När jag sen sålde min targa, låg det där i bakhuvudet. Ett år senare, så köpte jag min 2.4S coupé, som jag ägt i 19 år.
Ett köp som jag aldrig ångrat...
Jag kommer att sakna Pär både som vän och minnas honom som en oerhört begåvad person, och då menar jag inte bara Porsche kunskaperna.
Han var en akademiker utav rang, och kunde uttrycka sig som få i tal och skrift. Dessutom hade han en stor portion humor, och alltid med glimten i ögat.
Jag kan bara hålla med er andra här på forumet, jag är Såå glad över att Hiawatha II, hans drömbil hann bli klar. Det måste ha kännts enormt tillfredställande för honom, trots sin sjukdom. Han bevisade för sig själv, och för sin omgivning att man kan förverkliga sina drömmar.
Själklart går även min tankar till hans närmaste.
Pär, Take care...
Christian / 911 2.4S Coupé -73
Han har visat en helt otrolig kämparglöd, och har under resans gång trots sin sjukdom blickat framåt och framförallt tänkt positivt. Detta är det mest utmärkande med Pär. Han kommer alltid att vara mitt föredöme. Att ha den inställningen, även när allt ter sig som mörkast. Jag kan utan tvekan säga att Pär var min första Porsche vän. Han tipsade mig om min första Porsche en 911T targa -72 hellgelb, som jag köpte redan vid 22 års ålder. Mycket snabbt informerade han mig om vad som var original och inte, han var som en levande uppslagsbok fast på ett mycket charmigt sätt.
Dock gav han mig pikar som, "Din T Targa är ju fin, men det är en "2.4S coupé" som gäller. När jag sen sålde min targa, låg det där i bakhuvudet. Ett år senare, så köpte jag min 2.4S coupé, som jag ägt i 19 år.
Ett köp som jag aldrig ångrat...
Jag kommer att sakna Pär både som vän och minnas honom som en oerhört begåvad person, och då menar jag inte bara Porsche kunskaperna.
Han var en akademiker utav rang, och kunde uttrycka sig som få i tal och skrift. Dessutom hade han en stor portion humor, och alltid med glimten i ögat.
Jag kan bara hålla med er andra här på forumet, jag är Såå glad över att Hiawatha II, hans drömbil hann bli klar. Det måste ha kännts enormt tillfredställande för honom, trots sin sjukdom. Han bevisade för sig själv, och för sin omgivning att man kan förverkliga sina drömmar.
Själklart går även min tankar till hans närmaste.
Pär, Take care...
Christian / 911 2.4S Coupé -73
Last edited by chriswhite911S on Fri Oct 08, 2010 7:50 pm, edited 1 time in total.
- tommyrecaro
- Posts: 698
- Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Så sorgligt!
Även jag blev tipsad om min 2.2S av Pär trots att han då hade en 2.4S till salu själv som han sålde på grund av sin sjukdom. Det tog inte lång tid förrän han hade skaffat en ny 911 dock. Jag kommer sakna hans lekfulla och nördiga expertis. Jag är så glad att han hann få en provtur i Hiawata II. Få trådar på detta forum har följts med sån spänning.
Tommy
Även jag blev tipsad om min 2.2S av Pär trots att han då hade en 2.4S till salu själv som han sålde på grund av sin sjukdom. Det tog inte lång tid förrän han hade skaffat en ny 911 dock. Jag kommer sakna hans lekfulla och nördiga expertis. Jag är så glad att han hann få en provtur i Hiawata II. Få trådar på detta forum har följts med sån spänning.
Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
Verkligen ett tråkigt besked.
Jag fick möjligheten att träffa Pär i våras när han fixade fram en orginal krängningshämmare till min bil. Prefektionist som han var, var allt som nytt, blästrat, pulverlackat och med nya bussningar, fick dessutom en hel del kunskap med mig på köpet. Alltid lika kul att träffa en person med den kunskapsnivån och erfarenheten, som är ödmjuk och inte spelar besserwisser. Vi var också och tittade på hans bygge som då stod i Solna halvfärdigt. Trots att han var ganska dålig så var det med stor inlevelse och engagemang han berättade om idén och visionen bakom bygget.
/Eric
Jag fick möjligheten att träffa Pär i våras när han fixade fram en orginal krängningshämmare till min bil. Prefektionist som han var, var allt som nytt, blästrat, pulverlackat och med nya bussningar, fick dessutom en hel del kunskap med mig på köpet. Alltid lika kul att träffa en person med den kunskapsnivån och erfarenheten, som är ödmjuk och inte spelar besserwisser. Vi var också och tittade på hans bygge som då stod i Solna halvfärdigt. Trots att han var ganska dålig så var det med stor inlevelse och engagemang han berättade om idén och visionen bakom bygget.
/Eric
Porsche 911 T -68
De Tomaso Pantera -72
(PCS #11479)
De Tomaso Pantera -72
(PCS #11479)
Det känns otroligt sorgligt..
Jag hade ett förtroligt samtal per telefon med Pär i våras och jag förvånades över hur positiv, glad och harmonisk han var då jag förstod att hans sjukdom var mycket allvarlig, Pär berättade att han skulle få hjälp av kompisar att färdigställa bilen och han var både glad och förväntansfull över det.
Pärs råd och tips till mig var många och innefattade allt mellan hur man hanterar livskriser till att renovera 911:or och jag uppskattade samtalet mycket.
Tack Pär.
/Pontus
Jag hade ett förtroligt samtal per telefon med Pär i våras och jag förvånades över hur positiv, glad och harmonisk han var då jag förstod att hans sjukdom var mycket allvarlig, Pär berättade att han skulle få hjälp av kompisar att färdigställa bilen och han var både glad och förväntansfull över det.
Pärs råd och tips till mig var många och innefattade allt mellan hur man hanterar livskriser till att renovera 911:or och jag uppskattade samtalet mycket.
Tack Pär.
/Pontus
- 91167coupe
- Posts: 145
- Joined: Thu Oct 23, 2008 8:26 pm