Hej
Någon som kan hjälpa mig med koppling av varvräknare.
Har konverterat till eftermarknadsinsprut och undrar hur jag skall göra för att koppla in varvräknaren.
2.2t -71
/Jörgen
Kabel varvräknare
Inte helt lätt att svara på, men varvräknaren har bara tre anslutningar: plus, minus, och signal (från tändspole eller cdi box beroende på vilken tändning du har) Jag misstänker att du inte har kvar CDI boxen eftersom du ställer frågan. Är det brytare och kondensator så är det från tändspolens + el. - kommer inte ihåg vilket. Men det är ju inte bra i längden om du kör så (utan cdi) för stiften sätter lätt igen på tomgång utan cdi-tändning.
Har du ingen CDI bör du nog skaffa en eftermarknads CDI typ MSD 6AL el. liknande och då åker du också på (med stor sannolikhet) att sätta in en "MSD tach adapter" som trissar upp signalen från MSD´n till en spänning som kan ge signal till varvräknaren, motsvarande den höga spänning som kommer från tändspolen. Du kan dock inte koppla signal från tändspolen om du har en "MSD" för då blir nog varvräknaren grillad av den förhöjda spänningen (jämfört med kettenring-tändning) som den lägger på spolen.
Problemet är också vilken årsmodell du har på varvräknaren, för senare modeller (tror efter ca -75) har en lågnivåingång på varvräknaren.
Har du ingen CDI bör du nog skaffa en eftermarknads CDI typ MSD 6AL el. liknande och då åker du också på (med stor sannolikhet) att sätta in en "MSD tach adapter" som trissar upp signalen från MSD´n till en spänning som kan ge signal till varvräknaren, motsvarande den höga spänning som kommer från tändspolen. Du kan dock inte koppla signal från tändspolen om du har en "MSD" för då blir nog varvräknaren grillad av den förhöjda spänningen (jämfört med kettenring-tändning) som den lägger på spolen.
Problemet är också vilken årsmodell du har på varvräknaren, för senare modeller (tror efter ca -75) har en lågnivåingång på varvräknaren.
Christer
914 (6)
993 C2
914 (6)
993 C2