byte av motor

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

byte av motor

Post by blomman »

Har ev en motor på gång och skulle behöva lite funderingar/tips ang detta.

Jag har en 911 sc med originalmotor (cis insprutningen)
Har möjlighet att köpa en 911/83 motor med mekanisk insprutning, rsr kammar ombyggd pump från 2,7 till 3,0.

Är inte så jätte insatt i dessa motorer och behöver lite hjälp här.
Modellen 911/83 är vad jag förstår rs motorn från 73.
Den motorn jag har möjlighet att köpa ska nu monteras ihop och blocket är ett aluminium block. Vet inte vilket men förmodar att det är från en turbo?
Den har nya rsr kammar, enkeltändning.

Beroende på hur den byggs får den mellan 250-330hk har man meddelat.

Jag vill inte göra några ingrepp på bilen som medför att det blir svårt att få den i original skick igen så vad behövs bytas/modifieras för att kunna köra denna motor i min bil?

Jag har för övrigt bromsar som skall klara mer effekt, nya stötdämpare mm så för den delen är det inga problem.

Vad skulle ni säga att en sådan motor kostar att köpa ihopsatt?
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Hej,

det är några saker som du behöver förtydliga; såvitt jag vet fanns inte 911/83-motorn (dvs 210 hk 73-75) med aluminiumblock. Jag kan säkert ha helt fel, men det är min uppfattning. Mycket av värdet med en 911/83-motor är att den är en carreramotor, med just det numret instansat och ett motornummer som börjar på 663xxx, 664xxxx, 665xxxx.

Spontant låter det som minst 200.000 kr OM det är riktiga grejer rakt igenom. Då ska det vara 911/83-motorblock, en -019 pump, RS-nummer på stackarna osv. RSR-kammar och annat drar med sig mycket arbete med toppar, ventiler, osv, och jag antar att det ska vara högkomkolvar också.

Men, de finns de som kan detta mycket bättre än mig, jag ville mest posta ett svar så du inte betalar för en 911/83-motor men får ett helt vanligt alublock....

Mvh Johan
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Konvertering.
Rent spontant känns det som att det är matarpumpen som behöver bytas.
Har för med att en CIS pump ger 8 bar men MFI vill ha 1bar och ca 120l/min
Något som kan ställa till det är även att du nu har vacuumservo assisterade bromsar men med RSR kammar kommer nog inte motorn generera något vacuum.
På el sidan är det nog inte något större.

Beskriven motor låter som en hel del pengar, och med 663 nr på blocket ännu mer.

Personligen om jag fick möjlighet och äran att förvärva en sådan motor skulle jag nog välja att stoppa i den i något i stil med Löhrs eller Parced bilar. Eller tanken som ständigt finns i bakhuvudet en 908 replica :twisted: .

-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Det är riktigt att 911/83 fanns under 3 år. Det är också så att ett fåtal, troligen under 25 byggdes på siluminblock avsedda för 1974 RS/RSR. Dessa är bra och dyra! Idag är det tveksamt att bygga på 210 hk på magnesium. Peter Calås skulle renovera sin RS-motor och han kollade en massa block efter sprickor. Jag tror att kollade 10-13 block och alla hade sprickor. I min bil sitter 911/83 som jag byggt på ett gammalt sluminblock, nu har jag dragit konceptet ett steg till och kör med 95 mm RSR cylindersats men jag hade gjort det samma om jag stannat på 90 mm. Annan matarpump, den saknar även fäste på din bil. Pris på en sammansatt 2.7, ej 73:a torde vara mellan 75 000 och 125 000:-. de maskiner jag har hört om såldes för några år sedan för runt 75 000:- och borde hqa gått upp.

Pär
Last edited by Parced911 on Tue Aug 31, 2010 5:34 pm, edited 1 time in total.
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Robert Hansson
Posts: 196
Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
Location: Smögen
Contact:

Post by Robert Hansson »

Jag hade köpt motorn!

Alu blocket är att föredra om det inte är en äkta -83 motor som säljs, 7R blocket som en RS har är magnesium block.
Har för mig att FIA har godkänt 930 block (de som bygger en ny motor vill ju ha det bästa) inom rally/racing just för styrkan i dessa block
911 -72 Rennsport
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Post by blomman »

Motorn är vad jag förstår byggd på ett turboblock. Det är Perry som har motorn och jag har 1.a tjing på den om jag vill köpa den. Det är liknande motorer som de bygger till bilarna som kör historiska rallyn, och de får mellan 250-330hp beroende på vad som används. Så det är inte tal om någon äkta 911/83 motor utan en kompetent motor som jag ska ha till div banmöten och sedan kanske sätta in i en annan bil.

Det som framkommit att jag måste byta/fixa är:

Annan bränslepump
SSI värmekammare med rör för MFI
Ev någon typ av vakuumpump till bromsservot

Är det allt som måste ändras för att kunna sätta in motorn?

Har för mig att jag har läst på pelicanparts att man kan sätta in något som tar ner trycket från matarpumpen så man kan använda sc pumpen till förgasare, borde inte det även gå till mfi?
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Eftersom din bil är nyare än 1975 så kan det bli problem på besiktningen med utbytt motor. Frågan är väl om en genomsnittlig besiktningsman ser någon skillnad, men det är fortfarande jobbigt om man tvingas ha en besiktningsmotor.
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

HenrikL wrote:Eftersom din bil är nyare än 1975 så kan det bli problem på besiktningen med utbytt motor. Frågan är väl om en genomsnittlig besiktningsman ser någon skillnad, men det är fortfarande jobbigt om man tvingas ha en besiktningsmotor.
Menar du att bilprovningen inte bryr sig om vilken motor som sitter i bilar före 1975 ?
911T 2.4 1972 Aubergine
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

patrik_o wrote:
HenrikL wrote:Eftersom din bil är nyare än 1975 så kan det bli problem på besiktningen med utbytt motor. Frågan är väl om en genomsnittlig besiktningsman ser någon skillnad, men det är fortfarande jobbigt om man tvingas ha en besiktningsmotor.
Menar du att bilprovningen inte bryr sig om vilken motor som sitter i bilar före 1975 ?
Det gör dom nog, men det är väl lite slappare avgasregler innan -75. Efter 75 får man rent strikt inte röra någonting på motorn mer än luftfilter och avgassystem.
Frågan är om en MFI motor med RSR kammar klarar avgasreglerna efter 75.
Att ha en besiktningsmotor kan nog vara nödvändigt, men det är ju bara vartannat år man behöver byta motor.


EDIT: Dom bryr sig nog OM dom skulle märka att det inte är originalmotorn.
Min Motor ser inte original ut med separata spjäll istället för K-jet, men det gick bra sist i alla fall.
Last edited by MagnusW on Wed Sep 01, 2010 9:25 am, edited 1 time in total.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Den normale besiktningsgubben klarar ju inte ens av att räkna om det är 4 eller 6 cylindrar, det har jag bevis för... Jag skulle inte vara särskilt oroad inför en besiktning om jag hade en annan motor än original. Möjligen om man börjar montera biffiga turbos och annat avvikande och lättspottat.

MVH Jonas
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Post by blomman »

men säg att min cis insprutning går sönder, helt omöjligt att hitta en ny, och samtidigt skär motorn. Då måste jag få ta en "likvärdig" motor jag kan hitta och sätta in i bilen. På min bil måste CO värdena vara under 4.0%, om man kollar vad co ska ligga på på en 73 RS så skulle de vara ca 3% har jag för mig.
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Sant. Avgasvärdena kan kanske generera problem. Men det går ju att snålskruva en MFI-pump några klick och fortfarande ha en någorlunda körbar bil, rimligen tar du den genom en besiktning då. Sedan ställer du bara upp den igen när du kommer hem.
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Post by blomman »

tigerman67 wrote:Sant. Avgasvärdena kan kanske generera problem. Men det går ju att snålskruva en MFI-pump några klick och fortfarande ha en någorlunda körbar bil, rimligen tar du den genom en besiktning då. Sedan ställer du bara upp den igen när du kommer hem.
Tror inte ens man behöver dra ner co värdet för, som jag skrev ska rs motorn som har MFI ligga på runt 3% i co och det är ju under gränsvärdet.
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

blomman wrote:
tigerman67 wrote:Sant. Avgasvärdena kan kanske generera problem. Men det går ju att snålskruva en MFI-pump några klick och fortfarande ha en någorlunda körbar bil, rimligen tar du den genom en besiktning då. Sedan ställer du bara upp den igen när du kommer hem.
Tror inte ens man behöver dra ner co värdet för, som jag skrev ska rs motorn som har MFI ligga på runt 3% i co och det är ju under gränsvärdet.
Men du pratade om rsr kam i första inlägget, då blir det annorlunda...

Tror nog också att en rsr kam skulle må bra av lite komp och dubbeltändning.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Post by blomman »

MagnusW wrote:Men du pratade om rsr kam i första inlägget, då blir det annorlunda...

Tror nog också att en rsr kam skulle må bra av lite komp och dubbeltändning.
Ok!

Enl Perry så "behövde" jag inte dubbeltändning. Kompen vet jag inget om.

Hur uppför sig en bil med RSR kammar? Är den stark över hela registret eller väldigt svår på låga varv?
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
Post Reply