Går bara på 5 cylindrar

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
HenrikW
Posts: 154
Joined: Mon Oct 12, 2009 11:21 am

Går bara på 5 cylindrar

Post by HenrikW »

Jag har inte kört med bilen förrän nu. Den har inte uinder min ägo (månader) gått helt rent. Har bara varit på besiktningen och kört lite på gatan.
Jag har kollat tändinställning, brytargap, tändföljd, tändkablar och har nu monterat nya tändstift. Har kört motorn och kollat att det är gnista på samtliga tändstift (med dom gamla tändstiften)
När jag kollar så är tändstiftet på 3:ans cylinder obränt, efter någon mils körning. Vad är felet?

Tror att det inte är något fel på tänsdtiftet, då motorn gick illa med dom gamla, men kan kolla detta vid tillfälle.

Är det förgasaren som spökar? Hur surt/blött blir tändstiftet på en mils körning utan att tända?

Är det något täppt munstycke (Weber 40)?

Några tips?
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Hej Henrik,

jag har varit igenom precis samma resa som dig, med en 2,2 T-motor, med skillnaden att jag hde zenithar. Den hade stått i 16 år med enstaka provstarter, den senaste för 7-8 år sedan.

En viktig sak att kolla är om det är ett intermittent fel eller konstant. Dvs går den på 5 cylindrar hela tiden eller hoppas den 6:e igång ibland?

Köpte du nya tändkablar? Om inte och felet är intermittent, är du helt säker på att de har rätt motstånd, om du mäter från insidan av fördelarlocket till tändstiftet? Baserat på mina erfarenheter tror jag gamla tändkablar är den största och vanligaste felkällan.

Går den konstant på 5 cylindrar så skulle jag kolla på förgasarna. Är de renoverade eller genomgångna? Har du ny och ren bensin i tanken? Jag satte dit ett extra 20-spännsfilter för att vara säker på att inte få in nytt skräp i mina nyrenoverade förgasare.

Jag testade två olika förgasare, dels originalförgasarna men även helt nyrenoverade förgasare. för mig blev det konstigt nog ingen större skillnad!

Det borde gå att ta bort förgasaren och titta om det rinner i alla cylindrar, eller? Det är ett snabbt jobb, kanske 20 minuter, för att få bort den.

Har du koll på tändkablar och förgasare enligt ovan så är min kompetens slut, för då börjar vi prata fördelare och annan överkurs.

Kort sagt, min åtgärdsplan skulle vara 1. nya tändkablar (finns för knappa tusingen) 2. ta bort förgasaren och rengöra den noggrannt med förgasarrengöring och tryckluft.


Mvh Johan
HenrikW
Posts: 154
Joined: Mon Oct 12, 2009 11:21 am

Post by HenrikW »

Tack för tipsen.

Jag har mätt tändkablarna som du beskrivit. Rotor och fördelarlock är nya.
Tror inte att den har gått på cylindern, då tänstiftet ser oanvänt ut.
Har bytt packningar i accelerationspumpen. Tror inte att ett fel vid bytet bara påverkar en cylinder.

Vad var det för fel på din motor? Hittade du vad som spökade?
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Är tändstiftet torrt eller blött på den felande cylindern?

//Roger
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Hej,

på min var jag hyfsat säker på att det var tändkablarna, fast jag fixade aldrig det utan sålde motorn i det skicket den var.

Jag mätte dem och alla var ok "teoretiskt", men jag tror någon tändkabel pajade ur när det blev varmt, eller motorn rörde sig, eller vad som helst. Allt annat verkade fungera, och som sagt provade jag även med mina nyrenoverade förgasare med samma resultat.

Ser ett tändstift annorlunda ut än de övriga så skulle jag gissa på bränsleproblem = förgasare.

Förstår jag dig rätt, att den går på 5 cylindrar hela tiden?


Mvh Johan
User avatar
HenrikL
Posts: 679
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Har man en tändinställningslampa kan man sätta den på den misstänkta tändkabeln och få en bra, men inte 100%-ig, uppfattning om det blir någon gnista på stiftet.
Johannes
Posts: 2157
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

På en verkstad mäter man cylinderbalans, men det kan man inte göra i ett villagarage. Enklast är att dra av en tändhatt i taget och höra om motornsgång ändras.

Antingen så har du ingen gnista på den cylinder som inte motorn går på eller så saknas det bensin. Detta underförutsättning att du har kompression på den misstänkta cylindern.

Om du har bensin men ingen gnista så bör stiftet vara blött. Eller omvänt

Man kan inte lita på nya stift! Av egen bister erfarenhet råkade jag för ett par år sen ut för att två omgångar stift inköpta med en veckas mellanrum av olika fabrikat till samma motor som jag inte fick fart på innehöll ett trasigt stift i en 4-pack! Sannolikheten för detta är såklart på gränsen till obefintlig. I garaget försöker jag alltid ha referensstift som jag vet fungerar perfekt!


Du kan byta stift mellan cylindrarna och se om felet följer cylindern eller stiftet.

Du behöver egentligen inte mäta tändkablarnas motstånd om du har kopparkablar - det är digitalt. Funkar, funkar inte. man kan mäta med en nål genom höljet för att se om ett eventuellt fel sitter i kabeln eller tändhatten. Kopparkablar utan avstörning ger absolut bäst gnista. Kan rekommendera lösa tändhattar och tändkabel på metervara. Original tändhattar från Beru är ganska dyra. Kolfiberkablar är mer för bilar med modern elektronik.

Vill man bara testa så går det att skruva fast en kabelsko och fixera med 2 st M4 muttrar på stiftet. Förvissa dig bara om att det inte blir gnistöverslag om kåpan. Bitumenkitt kan man kladda på tillfälligt eller en bit slang.


har du kollat tändföljden så kablarna är rätt dragna och för alldel så att de inte är dragna i ett skatbo? Det kan bli störningar av magnetfälten om de dras felaktigt kring fördelaren.
HenrikW
Posts: 154
Joined: Mon Oct 12, 2009 11:21 am

Post by HenrikW »

Tack för alla tips!

Nu tror jag att jag hittade felet!
Började att plocka isär förgasaren.
Det visar sig att det knappt fanns bensin i ena flottörhuset.
Justerade flottören något genom att böja ner den lilla fliken som påverkar ventilen. La på locket och slog på tändningen så att bränslepumpen startade.
Upprepade detta tills bensinnivån steg till samma nivå som den andra, främre flottören.

Skruvade ihop förgasaren och provade att starta. Motorn verkar att gå som den ska nu!

Ska ta en tur med bilen så fort det slutar att regna!
Post Reply