Hittade fästen för bur (?) och skum elpryl under demontering

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Hittade fästen för bur (?) och skum elpryl under demontering

Post by jsoderbe »

Hej,

jag håller på att strippa min -72 S Coupé inför transport till plåtslagaren. På det stora hela är det en rätt sorglig syn, breddad och ombyggd till 935.

Det visade sig att den varit ombyggd två gånger; en gång seriöst till en turbobreddad G-modell, troligen redan i Tyskland. Sedan har fronten byggts om oseriöst i Sverige, till en ful 935:a, och det är bland det värsta jag sett. Att ens fronten satt kvar i motorvägsfart är ett under.

Dock hittade jag ett par konstiga saker när jag plockade ner bilen. Det ser ut som svetsmuttrar, 4 stycken på varje sida, på den horisontella plåten under rullen till säkerhetsbältet. Dessutom finns 3 hål på topedväggen. Frågan är om det kan ha suttit en bur i bilen? Är det där man brukar montera buren?

Sedan hittade jag en skum elpryl, som sitter under instrumentbrädan vid passagerarens högra knä. Det är en elpryl med tre uttag, i storlek som stora phono-pluggar. Varför skulle man behöva snabbkopplingar till ström på det stället?

Någon som har en idé?

Jag ska försöka få till ett par bilder imorgon.


mvh Johan
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Det dröjde ett tag innan jag fick tid att fotografera. Jag hittade dessutom en till skum grej, som ser ut som förstärkningar för krängningshämmaren. Vad tror ni om följande bilder?


Konstigt fäste vid torsionsröret, som jag inte känner igen:

Image

Fästen för bur på torpedväggen?

Image

Fästen för bur under infästningen till säkerhetsbältet?

Image

Förstärkning vid fästet för bakre krängninshämmaren:

Image

Skum elpryl seriöst monterad under instrumentbrädan, ovanför passagerarens högra knä, avsäkrad i säkringsboxen:

Image

Vad tror ni? Någon som har sett liknande saker?

Bilen kom till Sverige 1986, och såvitt jag ser var allt det här monterat när den kom hit. Jag är inte säker såklart, men dessa saker var monterat när bilen var grönmetallic, som den var från fabriken. När den kom till Sverige var den turbobreddad och röd.


Mvh Johan
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Nog ser det ut som burfästen alltid, helt säkert. Och "flärpen" under kränghämmararfästet är ett skydd så man inte kör bort hämmaren på curbs eller liknande. Boxen under instrumentpanelen vete tusan, men det kan ju möjligen vara någon kopplingslåda för t.ex. trippmätare, kartläsarlampa eller annat. Det borde ju gå att följa tåtarna och se vad som sitter på dem.

Bilen har definitivt byggts om för racing eller rally vid något tillfälle. Bara att forska vidare på när och var :)
Jonas Thiger
997 turbo -09
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Baserat på hur knöligt golvet ser ut så skulle jag gissa på rally.... :(

Dock hittar jag inte några fästen framåt i bilen, och frågan är om någon ens på 70-talet skulle ha kört rally med en halvbur.

Så frågan är hur man hittar info från tyskland för rally på 70- och ev 80-talet?


Mvh Johan
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Hej,

Det verkar som att alla andra är på semester, eller i alla fall ute och ÅKER Porsche, så jag får hålla inläggs-fanan högt.... :)

Jag har hittat lite mer info på ett tyskt webbforum, som är lite intressant:

http://www.elferteam.de/Forums/index.ph ... ntry677184

Det visar sig att min bil är förstärkt vid torsionsfästet, något jag fick bekräftat idag när jag var förbi och tittade på hur det går för dem när de blästrar bilen. Så den är definitivt ombyggd med ett syfte, och jag gissar på rally baserat på hur knöligt golvet är!

Tyvärr är det inte helt enkelt att få reda på information om rally för 30 år sedan.... :(


Mvh Johan
Post Reply