rostig äcklig oljetank, vad göra? Nu med bilder 1/6-2010

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
barre
Posts: 56
Joined: Sun May 09, 2010 10:18 am

rostig äcklig oljetank, vad göra? Nu med bilder 1/6-2010

Post by barre »

hej på er igen.

Den borttagna & blästrade oljetanken har visat sig vara värre än väntat. Porer finns runt varje infästning, oljefilterhållaren, ventilationsröret & lite var stans, samt att någon ersatt halva yttre delen med ny plåt & lagt 1kg lod på... Tanken är så ful att kameran dog när jag försökte ta en bild på den, så kan ni tänka er själva :wink:

Frågorna då.

Är den värd att rädda eller ska man söka sig efter en "ny"? Med ny menar jag bättre, men begagnad, eller ny. Om leta "ny", vart leta?

Nästa fråga gällande årgång kontra motor. Bilen är en 71a men motorn kommer bli en 3.2
Passar då dessa nyare tankar i den äldre bilen eller får man modda en äldre generation tank för att allt ska funka? Med detta menar jag tankvolym, passform, fästen & anslutningar mm

Tack på förhand
Last edited by barre on Tue Jun 01, 2010 11:29 pm, edited 1 time in total.
Audi urquattro -85
Audi 80/S2 quattro -86
Sambo äger 911T 1971 RSR-replica projekt
--------------------------------------------------
https://www.facebook.com/people/Screw-L ... 7433597613
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Köp en ny! Ingen mening att försöka reparera ett gammalt lik, med ett högst tveksamt slutresultat.

Carrera-tanken har jag för mig passar i princip rakt av i en 71:a.
Tycker du nya tankar är för dyrt så bör det gå att hitta bättre begagnade.

MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Håller med Jonas! Dessutom så suger motorn olja ofiltrerat från oljetanken och det är inte så lyckat att få in rostpartiklar/skräp från en dålig tank i lager och kanaler...

//Roger
Johannes
Posts: 2157
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Rekommenderar en ny tank!

De är dyra, men motorn är ännu dyrare
barre
Posts: 56
Joined: Sun May 09, 2010 10:18 am

Post by barre »

håller med er övriga, det blir till att se sig om efter annan tank.
När tanken väl öppnades upptäckte jag att det satt fullt med koxad olja & annan skit runtom. Inte säkert att detta hade gått att få rent innan ev återbruk :roll:

Eftersom jag inte kommer nyttja denna tank så bestämde jag mig för att kapa upp den & se hur den ser ut invändigt. Kanske något någon annan kan ha nytta av?!
Syns klart & tydligt hur oljan går från motor, genom filter, ner i sumpen & vidare in i motorn. Skum konstruktion :?
En tanke som slog mig dock & hoppas ni kan bistå med lite info här?!
Om man skulle montera en oljefilter-platta (eller oil filter relocation kit, som det också heter) på utgående ledning mellan tank & motor, skulle det funka rent praktiskt?

Hänger ni med?

Varför satte inte Porsche själva ett filter på utgående ledning? Platsbrist? Kan det vara så att oljepumpen inte klarar av att suga i sig olja via ett filter utan att det uppstår problem?

Klicka på bilderna för större version

Image

Image

Image
Audi urquattro -85
Audi 80/S2 quattro -86
Sambo äger 911T 1971 RSR-replica projekt
--------------------------------------------------
https://www.facebook.com/people/Screw-L ... 7433597613
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Det har jag också undrat över. Och uppenbarligen även Porsche. För på 993:an gjorde man nämligen om det, så där sitter ett filter på trycksidan också.

Jag tror oljepumpen är densamma på 964 och 993, och man kan nog sätta 993-filterhållaren på en 964 utan vidare. Men hur det funkar ihop med äldre motorer vet jag inte. Motoroljekylaren måste väck hur som helst, och om pumpen klarar det vet jag inte heller. Lär finnas de som kan detta bättre än jag, om inte annat på Rennlist.

MVH Jonas
Post Reply