Besiktigade bilen idag
Besiktigade bilen idag
Åkte till bilprovningen idag. Bilen har inte rullat sedan 1989. Det var med stor spänning som jag körde in i hallen.
CO-halten är väldigt låg. 0,0 - 0,1! Vad ska det vara? Är det svårt att justera?
Jag fick en anmärkning, en 2:a på ojämn handbroms. Justeras den med skruvmejsel, som man gör på trumbromsar på en gammal bubbla?
CO-halten är väldigt låg. 0,0 - 0,1! Vad ska det vara? Är det svårt att justera?
Jag fick en anmärkning, en 2:a på ojämn handbroms. Justeras den med skruvmejsel, som man gör på trumbromsar på en gammal bubbla?
- Christoffer E
- Posts: 277
- Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
- Location: Stockholm
- Contact:
CO'n skall vara mellan 1-3% - på äldre bilar är gränsvärdet hos besiktningen 4%, tror jag. Din bil går för magert. Inge vidare för den går varmare då och kan överhetta i längden. Googla stoichiometriska punkten så finns det massor intressant att läsa om luft/bränsleförhållande.
Börja med att kolla att bilen andas ordentligt och inte har igensatta filter. Efter det kan det vara förgasar/insprutningsfråga. Jag vet inte vad du har för motor men det vimlar av kunskap här inne - det där fixar du på ett kick!
Börja med att kolla att bilen andas ordentligt och inte har igensatta filter. Efter det kan det vara förgasar/insprutningsfråga. Jag vet inte vad du har för motor men det vimlar av kunskap här inne - det där fixar du på ett kick!
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
-
- Posts: 196
- Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
- Location: Smögen
- Contact:
Hej!
Kan inte stämma med CO halt på noll.
Motorn en 2,2:a med webrar skulle rimligtvis inte gå då!
Står det verkligen så? Då bör det vara besiktningsmannen som inte mätt riktigt. Jag tror f.ö. att Co halten numer på så här gamla bilar får vara smått otroliga 7,0 (jo du läste rätt) Men detta är ju inget att eftersträva...
Någonstans runt 3,5 bör den nog ligga på för att gå bra.
I all ödmjukhet. Jag kan ha fel, men jag är en bezzerwizzer!
Edit. Kom på att detta kanske inte hjälpte dig så mycket. Blandningsförhållandet på tomgång justeras på en skruv för varje förgasarhals, en spårskruv som sticker ut med räfflad skalle och fjäder innanför. skruvar du in dem så minskar co och ut ökar. Tycker dock inte du ska vrida på dem förrän du verkligen vet att CO halten står på noll. Om du har noll i CO skulle förgasarna antagligen bakskjuta i insuget.
Kan inte stämma med CO halt på noll.
Motorn en 2,2:a med webrar skulle rimligtvis inte gå då!
Står det verkligen så? Då bör det vara besiktningsmannen som inte mätt riktigt. Jag tror f.ö. att Co halten numer på så här gamla bilar får vara smått otroliga 7,0 (jo du läste rätt) Men detta är ju inget att eftersträva...
Någonstans runt 3,5 bör den nog ligga på för att gå bra.
I all ödmjukhet. Jag kan ha fel, men jag är en bezzerwizzer!
Edit. Kom på att detta kanske inte hjälpte dig så mycket. Blandningsförhållandet på tomgång justeras på en skruv för varje förgasarhals, en spårskruv som sticker ut med räfflad skalle och fjäder innanför. skruvar du in dem så minskar co och ut ökar. Tycker dock inte du ska vrida på dem förrän du verkligen vet att CO halten står på noll. Om du har noll i CO skulle förgasarna antagligen bakskjuta i insuget.
Christer
914 (6)
993 C2
914 (6)
993 C2
Jag hade så låga värden på en bubbla en gång men då hade jag tankat etanol (lite för mycket) för jag var oroligt för för just höga värden. (gammalt djungelknep )
Skulle luftfiltern vara igensatta skulle väl inte värdet vara lågt?
Skulle luftfiltern vara igensatta skulle väl inte värdet vara lågt?
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Det är Step 7 en bra bit ner här då som Christer pratar om
http://www.huskyclub.com/Porsche40IDA3CWeber.html
Blandskruven är nr 62 här då. Prova att ta loss tomgångsmunstyckerna (ovan där det står en pil och "add seal" Så att inte de är täta men som sagt, den borde inte gå speciellt bra då... Kan ju kanske vara så att när han rände in sitt instrument i avgasröret fick han ner det i något hörn där det passerar så mycket avgaser.
http://www.huskyclub.com/Porsche40IDA3CWeber.html
Blandskruven är nr 62 här då. Prova att ta loss tomgångsmunstyckerna (ovan där det står en pil och "add seal" Så att inte de är täta men som sagt, den borde inte gå speciellt bra då... Kan ju kanske vara så att när han rände in sitt instrument i avgasröret fick han ner det i något hörn där det passerar så mycket avgaser.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Om du bor inne i Stockholm, och inte får snurr på grejerna själv, så är ett tips att du åker förbi hos herr Vogel.
Jag tycker, förvisso utan att veta så värst mycket om sånt här, att han brukar fixa den här sortens saker bra.
Autotjänst E Vogel AB
Kungstensgatan 48
11359 STOCKHOLM
08-317770
Jag tycker, förvisso utan att veta så värst mycket om sånt här, att han brukar fixa den här sortens saker bra.
Autotjänst E Vogel AB
Kungstensgatan 48
11359 STOCKHOLM
08-317770
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Jesse: Du kör med Weber IDF då antar jag, väldigt vanlig i bubblatrimkretsar.
http://www.aircooled.net/gnrlsite/resou ... etting.htm
http://www.aircooled.net/gnrlsite/resou ... etting.htm
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0